• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:31:27 följande:
    Lyssna mer på männen omkring dig då istället för att utgå från familjeliv. Har du ens någon nära relation med en man som inte är feminist? Vän, pappa, bror, kollega?
    Vill du att jämställdhet för kvinnor ska finnas så är du en feminist. Oavsett vad du kallar dig själv.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 19:31:45 följande:
    Samma snubbe aka mannen har även skrivit i en annan feminist tråd att han tycker kvinnor fått för mycket plats i samhället och vill (tillsammans med alla män) kämpa och gå tillbaka till tiden när män hade mer makt i samhället. 
    Det har jag inte alls det.

Mannen är en annan person i den tråden. Jag heter MannenTG där.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 19:31:45 följande:
    Samma snubbe aka mannen har även skrivit i en annan feminist tråd att han tycker kvinnor fått för mycket plats i samhället och vill (tillsammans med alla män) kämpa och gå tillbaka till tiden när män hade mer makt i samhället. 
    Well, kallar han sig själv 'för jämställdhet men mot feminism' så antar jag att syftet är att omforma uttrycket jämställdhet till något som inte är jämställt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:34:14 följande:
    Vill du att jämställdhet för kvinnor ska finnas så är du en feminist. Oavsett vad du kallar dig själv.
    Du får gärna ha åsikten att jag varken vill ha jämställdhet för kvinnor och män

Prata du för mig så pratar jag för mig.

Jag är för jämställdhet och då givetvis oavsett kön. Det är det som är jämställdhet.

Man kan inte vara för jämställdhet för kvinnor men inte jämställdhet för män eller vice versa.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:36:12 följande:
    Well, kallar han sig själv 'för jämställdhet men mot feminism' så antar jag att syftet är att omforma uttrycket jämställdhet till något som inte är jämställt.
    Dina fördomar återigen. 

Jag har sagt säkert 10 gånger i tråden att jag inte är mot feminism.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:37:55 följande:
    Du får gärna ha åsikten att jag varken vill ha jämställdhet för kvinnor och män

Prata du för mig så pratar jag för mig.

Jag är för jämställdhet och då givetvis oavsett kön. Det är det som är jämställdhet.

Man kan inte vara för jämställdhet för kvinnor men inte jämställdhet för män eller vice versa.
    Är du för jämställdhet för alla oavsett kön så inkluderas feminism. Du blir då en feminist per definition. Det utesluter inte andra områden inom området jämställdhet. Du kan vara som mest aktiv inom området "maskulinism" men ändå observera och ha inlåtande det feministiska spektrumet. Så fungerar det.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:38:56 följande:
    Dina fördomar återigen. 

Jag har sagt säkert 10 gånger i tråden att jag inte är mot feminism.
    Jaså? Är det dig vi pratar om tror du?
  • Anonym (Buscar)

Du kan även kalla dig för 'för jämställdhet' då inkluderas feminism per automatik.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:49:29 följande:
    Är du för jämställdhet för alla oavsett kön så inkluderas feminism. Du blir då en feminist per definition. Det utesluter inte andra områden inom området jämställdhet. Du kan vara som mest aktiv inom området "maskulinism" men ändå observera och ha inlåtande det feministiska spektrumet. Så fungerar det.
    Så fungerar det i ditt huvud jag men det är ingen universell sanning.

Som sagt. Tala du för dig så talar jag för mig.

Jag är för jämställdhet men jag är varken feminist eller maskulinist.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:53:21 följande:
    Så fungerar det i ditt huvud jag men det är ingen universell sanning.

Som sagt. Tala du för dig så talar jag för mig.

Jag är för jämställdhet men jag är varken feminist eller maskulinist.
     Ändå verkar det vara väldigt viktigt för dig att debattera emot feminismen. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet