• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)

Som sagt. Jag har full respekt för de som inte låtsas som att de står för jämställdhet (inom hela spektrumet). Hycklare ger jag inte mycket för.

• Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 17:26:03 följande:
    Det är inget påhitt. Och vill du inte diskuera det låt bli.
    Vill du att jag underhåller din halmgubberetorik? Det är ju ett falskt argument, hela upplägget lägger en grund för en fallasi, eller en falsk argumentation. Du kan säkert föra en diskussion utan härskartekniker. (?)
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 17:15:31 följande:
    Det faller inte under feminism. Har inte du förstått det? Det finns olika grenar inom området jämställdhet. Feminism är en av dessa. Samma med jämställdhet för äldre, handikappade osv. I somliga fall överlappas det. 
    Du svarade inte på frågan.

Är du maskulinist?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 17:15:31 följande:
    Det faller inte under feminism. Har inte du förstått det? Det finns olika grenar inom området jämställdhet. Feminism är en av dessa. Samma med jämställdhet för äldre, handikappade osv. I somliga fall överlappas det. 

Är du maskulinist?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 17:37:02 följande:

Är du maskulinist?
    Har aldrig hört talas om uttrycket. Står det för jämställdhet för män på samma sätt som att feminism står för jämställdhet för kvinnor så borde du förstått vid det här laget att jag i så fall är "maskulinist"
  • Anonym (Fjantigt)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 17:21:58 följande:
    Och det sa jag ju inmte heller. Jag sa att det blir ett problem när feministerna säger alla borde stödja jämställdhet för kvinnor, men samtidigt när DE ombeds stödja jämställdhet för män svarar DE "det får männen själva jobba för".
    Det som är mest intressant är att majoriteten män uppenbarligen inte tycker att det finns ojämlikhet för män eftersom ingen har startat en rörelse för att kämpa för denna orättvisa. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 17:45:32 följande:
    Det som är mest intressant är att majoriteten män uppenbarligen inte tycker att det finns ojämlikhet för män eftersom ingen har startat en rörelse för att kämpa för denna orättvisa. 
    Vissa andra i tråden skulle kalla det halmgubbe.

Tycker inte alls det är konstigt eller intressant. De flesta män, liksom kvinnor, är intresserade av riktig jämlikhet och tycker det ska inkluderas i vad de styrande jobbar för i samhället.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 17:45:32 följande:
    Det var lite oväntat att vi hamnade där igen(sarkasm). Alla, inklusive män, kvinnor, media, politiker, idrottsrörelser mm ska kämpa för tjejers och kvinnors rättigheter. Men när det handlar om pojkar och mäns rättigheter så hänger det bara på männen.

Det näst intill toxiskt feministiska klimat(att kvinnor inte kan ifrågasättas)vi haft på vissa fronter i samhället så har det nog inte varit läge att starta en mansrörelse. Men jag tror det kommer att dyka upp.
  • Anonym (Man5)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 17:52:06 följande:

Tycker inte alls det är konstigt eller intressant. De flesta män, liksom kvinnor, är intresserade av riktig jämlikhet och tycker det ska inkluderas i vad de styrande jobbar för i samhället.
    Så är det. Dom flesta har landat efter hypen att alla skulle vara feminister(speciellt politiker) nu, så dom flesta har rätt vettiga värderingar när det kommer till jämlikhet.

Egentligen rätt onödigt att bjäbba med några få kvarlevor av feminismen här på FL. Tror jag flippar några burgare och kollar en film istället.
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 17:52:06 följande:

Då är vi tillbaka till att riktig jämställdhet faller tillbaka på en inkludering av området feminism. Inte enbart, men oundvikligt. Annat så blir det jämställdhet-men inte för kvinnor.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet