ClumsySmurf skrev 2024-12-25 15:15:43 följande:
wokeflum, den är anti västerländsk kultur.
Den växte fram när marxister gav upp hoppet om att använda arbetarklassen som nyttiga idioter i sin revolution.
Men en del av den var en motreaktion som inte är särskilt kompatibelt med att oftast vita feminister stämplar diskussioner om hedersvåld som rasism, precis som sharia poliserna gör, konkurens om offerskapet?
I det kapitalistiska system vi lever i förutsätts det att någon alltid förtrycks för att systemet ska kunna fortleva.
Kvinnor med invandrarbakgrund betraktas på förhand som förtryckta, rent av passiva i sin existens, samtidigt som deras erfarenheter exkluderas och stigmatiseras.
precis som deras egen logik men när det handlar om slöjan är det fel.Jättelogiskt, om man tycker att kritik mot islam är islamofobi.
Jag kan absolut erkänna att jag inte haft någon koll på termen woke, så jag har nu undersökt de lite närmare och satt mig in lite i det. Ja, jag håller ju inte med de som hävdar att islamkritik eller debatt om hedersvåld är rasism. Har jag tolkat fig rätt om att inkluderingen trots allt kan bli en sorts exkludering och kan bidra till mer polarisering?