• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-25 17:54:09 följande:
    Det var lite oväntat att vi hamnade där igen(sarkasm). Alla, inklusive män, kvinnor, media, politiker, idrottsrörelser mm ska kämpa för tjejers och kvinnors rättigheter. Men när det handlar om pojkar och mäns rättigheter så hänger det bara på männen.

Det näst intill toxiskt feministiska klimat(att kvinnor inte kan ifrågasättas)vi haft på vissa fronter i samhället så har det nog inte varit läge att starta en mansrörelse. Men jag tror det kommer att dyka upp.
    Jaså? Jag tycker att det är många kvinnor som arbetar för t ex mäns psykiska hälsa och skolresultat. Man kan tycka att det borde vara fler män som gör det. Men icke, då avfärdas i stället kvinnors insatser för män. Det råder en dubbelbestraffning. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 18:00:14 följande:
    Då är vi tillbaka till att riktig jämställdhet faller tillbaka på en inkludering av området feminism. Inte enbart, men oundvikligt. Annat så blir det jämställdhet-men inte för kvinnor.
    Och det jag sa- det blir ett problem när feministerna säger alla borde stödja jämställdhet för kvinnor, men samtidigt när de ombeds stödja jämställdhet för män svarar de det får männen själva jobba för.
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 18:04:15 följande:
    Och det jag sa- det blir ett problem när feministerna säger alla borde stödja jämställdhet för kvinnor, men samtidigt när de ombeds stödja jämställdhet för män svarar de det får männen själva jobba för.
    Det är ju din halmgubbe. Jämställdhet för män landar inte inom det feministiska spektrumet. Det landar inom andra jämställdhetsspektrum. Säger sig något stå för jämställdhet så inkluderas bl a både feminism och jämställdhet för män. Vissa saker överlappas. Sen kan någon syssla mer med ett område och vara relativt passiv inom ett annat område.
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 18:04:15 följande:
    Vilka män stödjer och jobbar för jämställdhet för kvinnor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-25 18:08:42 följande:
    Vilka män stödjer och jobbar för jämställdhet för kvinnor?
    T ex de som styr Sverige?
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 18:07:40 följande:
    Det är ju din halmgubbe. Jämställdhet för män landar inte inom det feministiska spektrumet. Det landar inom andra jämställdhetsspektrum. Säger sig något stå för jämställdhet så inkluderas bl a både feminism och jämställdhet för män. Vissa saker överlappas. Sen kan någon syssla mer med ett område och vara relativt passiv inom ett annat område.
    Feminister förblindade av sin egen förträfflighet....
  • fultextad användarhandbok
    ClumsySmurf skrev 2024-12-25 15:15:43 följande:
    wokeflum, den är anti västerländsk kultur.
    Den växte fram när marxister gav upp hoppet om att använda arbetarklassen som nyttiga idioter i sin revolution.

Men en del av den var en motreaktion som inte är särskilt kompatibelt med att oftast vita feminister stämplar diskussioner om hedersvåld som rasism, precis som sharia poliserna gör, konkurens om offerskapet?
    I det kapitalistiska system vi lever i förutsätts det att någon alltid förtrycks för att systemet ska kunna fortleva.
    Kvinnor med invandrarbakgrund betraktas på förhand som förtryckta, rent av passiva i sin existens, samtidigt som deras erfarenheter exkluderas och stigmatiseras.
    precis som deras egen logik men när det handlar om slöjan är det fel.Jättelogiskt, om man tycker att kritik mot islam är islamofobi.
    Jag kan absolut erkänna att jag inte haft någon koll på termen woke, så jag har nu undersökt de lite närmare och satt mig in lite i det. Ja, jag håller ju inte med de som hävdar att islamkritik eller debatt om hedersvåld är rasism. Har jag tolkat fig rätt om att inkluderingen trots allt kan bli en sorts exkludering och kan bidra till mer polarisering?
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-25 17:54:09 följande:
    Det var lite oväntat att vi hamnade där igen(sarkasm). Alla, inklusive män, kvinnor, media, politiker, idrottsrörelser mm ska kämpa för tjejers och kvinnors rättigheter. Men när det handlar om pojkar och mäns rättigheter så hänger det bara på männen.

Det näst intill toxiskt feministiska klimat(att kvinnor inte kan ifrågasättas)vi haft på vissa fronter i samhället så har det nog inte varit läge att starta en mansrörelse. Men jag tror det kommer att dyka upp.

Hade du en tankevurpa precis? Du vill att alla andra ska kämpa för männens sak men det ska inte finnas något motsavarande som feminism för kvinnor enligt dig. 

Ja hyckleriet är stort från vissa i tråden.

• Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 18:33:11 följande:
    Feminister förblindade av sin egen förträfflighet....
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som borde redas ut?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 18:49:29 följande:

Hade du en tankevurpa precis? Du vill att alla andra ska kämpa för männens sak men det ska inte finnas något motsavarande som feminism för kvinnor enligt dig. 

Ja hyckleriet är stort från vissa i tråden.

Ja, hyckleriet stör mig. Ingen tanke på jämställdhet överhuvudtaget. Eller kanske jämställdhet- men inte för kvinnor rättare sagt. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet