• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 20:26:29 följande:
    Det är en ganska viktig fakta att jämställdhet för kvinnor är samma sak som feminism.
    "Jämställdhet för kvinnor" är något hemmasnickrat trams.

Antingen är det jämställt eller så är det inte jämställt. Jämställdhet för män men inte för kvinnor är en logisk omöjlighet..
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 20:26:29 följande:
    Det är en ganska viktig fakta att jämställdhet för kvinnor är samma sak som feminism.
    Samma sak här. Det är rent trams.

Sluta omskriva dina åsikter som fakta.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 20:48:59 följande:
    "Jämställdhet för kvinnor" är något hemmasnickrat trams.

Antingen är det jämställt eller så är det inte jämställt. Jämställdhet för män men inte för kvinnor är en logisk omöjlighet..
    Är det jämställdhet när männen har bättre villkor än kvinnor i samhället? Jämställdhet för kvinnor är en logisk möjlighet om kvinnor inte har lika villkor som män.

Är det nu du ska påstå att det inte finns någon ojämställdhet för kvinnor i Sverige? 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 20:59:09 följande:
    Är det jämställdhet när männen har bättre villkor än kvinnor i samhället? 
    Nej, det är det inte. Då är det inte jämställt. Poängen är att det omöjligt kan vara jämställt för ena könet men inte det andra. 

Definitionen av jämställdhet är att det råder samma rättigheter, samma skyldigheter och samma möjligheter oavsett kön.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 20:50:26 följande:
    Samma sak här. Det är rent trams.

Sluta omskriva dina åsikter som fakta.
    Vad har du fått för dig att feminism är egentligen?
    Feminism handlar om att man vill ha jämställdhet för kvinnor.

Det är fakta. Men scrolla tillbaka i tråden, eller googla på något vetja om du inte förstår vad feminism är.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 21:06:11 följande:
    Nej, det är det inte. Då är det inte jämställt. Poängen är att det omöjligt kan vara jämställt för ena könet men inte det andra. 

Definitionen av jämställdhet är att det råder samma rättigheter, samma skyldigheter och samma möjligheter oavsett kön.
    Tycker du att det är jämställt?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:06:48 följande:
    Vad har du fått för dig att feminism är egentligen?
    Feminism handlar om att man vill ha jämställdhet för kvinnor.

Det är fakta. Men scrolla tillbaka i tråden, eller googla på något vetja om du inte förstår vad feminism är.
    Du förstod uppenbarligen inte mitt inlägg. Och nej, det är inte en vedertagen definition av feminism.

Bara begreppet 'jämställdhet för kvinnor' är som sagt fullständigt bisarrt och ologiskt.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 21:06:11 följande:

Kvinnor som grupp har sämre ekonomisk makt än män. Den observationen (m fl) ligger till grund för feminism Observationen av en strukturell orättvisa och en önskan att det ska vara jämställt. Feminism handlar inte om en eventuell insats.

Sen så handlar området jämställdhet om mer saker än bara kön, feminism är en del. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Jo) skrev 2024-12-25 21:09:34 följande:
    Tycker du att det är jämställt?
    Nej, det tycker jag inte.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 21:10:16 följande:
    Du förstod uppenbarligen inte mitt inlägg. Och nej, det är inte en vedertagen definition av feminism.

Bara begreppet 'jämställdhet för kvinnor' är som sagt fullständigt bisarrt och ologiskt.
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man ha en kapacitet att se ojämställdhet. I grunden så är feminism kapaciteten att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor.

Vad tror du feminism är egentligen?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet