• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)

Jag kan ge mig tusan på att om någon startade en tråd med ämnet 'vilka orättvisor ser du för kvinnor som borde åtgärdas?' så skulle inläggen bara handla om hur dåligt feminism är.
    skäms på er.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 18:56:25 följande:
    Ja, hyckleriet stör mig. Ingen tanke på jämställdhet överhuvudtaget. Eller kanske jämställdhet- men inte för kvinnor rättare sagt. 
    Du tänker så märkligt. 

Jag säger att jag inte är feminist.
    Jag säger att jag inte är maskulinist.

Varför tolkar du det som ett ett påhopp på kvinnor?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:14:38 följande:

Jag kan ge mig tusan på att om någon startade en tråd med ämnet 'vilka orättvisor ser du för kvinnor som borde åtgärdas?' så skulle inläggen bara handla om hur dåligt feminism är.
    skäms på er.

Om du slutade att utgå från negativa fördomar du har om folk och istället lyssnade på vad de faktiskt säger, så är jag övertygad om att du skulle få en mer positiv verklighetsuppfattning.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:17:29 följande:
    Du tänker så märkligt. 

Jag säger att jag inte är feminist.
    Jag säger att jag inte är maskulinist.

Varför tolkar du det som ett ett påhopp på kvinnor?

Tycker du tänker märkligt. Säger du dig vara för jämställdhet (för kvinnor också) så innebär det feminism. Så enkelt är det. Sen kan du hävda dig vara för jämställdhet men exkludera feminism. Det är fullt möjligt. Men innebär också att man inte är för jämställdhet i det fulla spektrumet. Du gör dina egna val.

Påhopp vet jag inte, så har jag aldrig uttryckt mig. Det är däremot ganska absurt att hävda saker om feminism som inte är korrekt.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 18:51:56 följande:
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som borde redas ut?
    * Våld i nära relationer är en fråga som är viktig ur kvinnosynpunkt för att nämna ett exempel.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:21:38 följande:

Tycker du tänker märkligt. Säger du dig vara för jämställdhet (för kvinnor också) så innebär det feminism. Så enkelt är det. Sen kan du hävda dig vara för jämställdhet men exkludera feminism. Det är fullt möjligt. Men innebär också att man inte är för jämställdhet i det fulla spektrumet. Du gör dina egna val.

Påhopp vet jag inte, så har jag aldrig uttryckt mig. Det är däremot ganska absurt att hävda saker om feminism som inte är korrekt.

Återigen. Om du ska tolka mitt i lägg könsneutralt så är det antingen ett påhopp på både kvinnor och män eller ingen av dem.

Feminism och maskulinism är sätt att angripa jämställdhetsåroblem. Sätt som jag i normalfallet ogillar då det dels bygger på ett icke könsneutralt förhållningssätt men också för att de späder på traditionella könsroller.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:19:11 följande:
    Om du slutade att utgå från negativa fördomar du har om folk och istället lyssnade på vad de faktiskt säger, så är jag övertygad om att du skulle få en mer positiv verklighetsuppfattning.

Vad då fördomar. Jag berättade precis om att jag skummat igenom en annan tråd där en kvinna är arg på män och direkt blir stämplad som en feminist. En massa länkar om hur dåligt feminism är postas direkt ( fyi av en person som är aktiv i denna tråd också och arbetar på samma sätt) Detta trots att hon inte yttrat ett dyft om feminism. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 19:26:50 följande:

Vad då fördomar. Jag berättade precis om att jag skummat igenom en annan tråd där en kvinna är arg på män och direkt blir stämplad som en feminist. En massa länkar om hur dåligt feminism är postas direkt ( fyi av en person som är aktiv i denna tråd också och arbetar på samma sätt) Detta trots att hon inte yttrat ett dyft om feminism. 

Lyssna mer på männen omkring dig då istället för att utgå från familjeliv. Har du ens någon nära relation med en man som inte är feminist? Vän, pappa, bror, kollega?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:24:10 följande:
    Återigen. Om du ska tolka mitt i lägg könsneutralt så är det antingen ett påhopp på både kvinnor och män eller ingen av dem.

Feminism och maskulinism är sätt att angripa jämställdhetsåroblem. Sätt som jag i normalfallet ogillar då det dels bygger på ett icke könsneutralt förhållningssätt men också för att de späder på traditionella könsroller.

Som sagt, feminism är endast en observation om orättvisor för kvinnor och en vilja att det inte ska vara så. Inget annat. Hur man sen förhåller sig till det skiljer sig åt. Vissa feminister vill ha traditionella könsroller, andra inte. 

Hur du än vrider och vänder på saken så handlar feminism om jämställdhet för kvinnor. Någon kan vara för eller emot jämställdhet för kvinnor.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Feminism och jämställdhet