• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:34:40 följande:
    Det har jag inte alls det.

Mannen är en annan person i den tråden. Jag heter MannenTG där.
    Då verkar det som att någon på forumet har valt ut dig som en måltavla eftersom personen skapat en troll tråd om feminism i ditt namn som redan är aktiv i en feminist tråd. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 19:53:21 följande:
    Så fungerar det i ditt huvud jag men det är ingen universell sanning.

Som sagt. Tala du för dig så talar jag för mig.

Jag är för jämställdhet men jag är varken feminist eller maskulinist.
    Då innebär det att du är för jämställdhet men inte för kvinnor (och för män) Det du syftar på då kan vara jämställdhet för handikappade, äldre, barn eller annat. Du kan kalla dig för 'för jämställdhet' utan att göra en specifikation. Då inkluderas jämställdhet för kvinnor och män (bl a) Nu har du förvisso inte skrivit ordet 'mot'  Så uttrycket kan låta generiskt. ja det är semantik, men ack så viktigt eftersom uttrycket 'mot feminism' även innebär 'mot jämställdhet för kvinnor'
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 20:00:34 följande:
    Då verkar det som att någon på forumet har valt ut dig som en måltavla eftersom personen skapat en troll tråd om feminism i ditt namn som redan är aktiv i en feminist tråd. 
    Det tror jag inte. Däremot är Mannen eller Man nog bland de vanligaste anonyma aliasen på familjeliv. Så det är väl bara någon som råkat välja det.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-25 19:58:53 följande:
     Ändå verkar det vara väldigt viktigt för dig att debattera emot feminismen. 
    Jag kan till viss del förstå förvirringen. Det har ju bedrivits en ganska hätsk propaganda mot feminism som gjort att vissa inte ens vågar närma sig uttrycket. Jag tycker det är dags att saken reds ut plus att jag tycker att feminismen har fått tagit onödigt mycket skit av hycklare och genom dubbelbestraffningar.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 20:03:39 följande:
    Då innebär det att du är för jämställdhet men inte för kvinnor (och för män) Det du syftar på då kan vara jämställdhet för handikappade, äldre, barn eller annat. Du kan kalla dig för 'för jämställdhet' utan att göra en specifikation. Då inkluderas jämställdhet för kvinnor och män (bl a) Nu har du förvisso inte skrivit ordet 'mot'  Så uttrycket kan låta generiskt. ja det är semantik, men ack så viktigt eftersom uttrycket 'mot feminism' även innebär 'mot jämställdhet för kvinnor'
    Du kommer med massa påståenden. Det är dina åsikter och ingen fakta.

Det börjar bli tröttsamt att du hävdar att dina åsikter är fakta. I synnerhet då du inte har några sakargument för din sak.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 20:14:59 följande:
    Du kommer med massa påståenden. Det är dina åsikter och ingen fakta.

Det börjar bli tröttsamt att du hävdar att dina åsikter är fakta. I synnerhet då du inte har några sakargument för din sak.
    Det är fakta. Det har även presenterats tidigare i tråden. Vad är det som låter så osannolikt menar du? Att jämställdhet för kvinnor är samma sak som feminism?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 20:17:50 följande:
    Det är fakta. Det har även presenterats tidigare i tråden. Vad är det som låter så osannolikt menar du? Att jämställdhet för kvinnor är samma sak som feminism?
    Bara sluta. Du har bara vevat dina åsikter gång på gång och det blir inte mindre åsikter för det.

Att du hävdar att det är fakta visar bara att du är insnöad och oförmögen att se de här frågorna i flera perspektiv. Du har ett perspektiv och det är det du klarar av.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 20:22:03 följande:
    Bara sluta. Du har bara vevat dina åsikter gång på gång och det blir inte mindre åsikter för det.

Att du hävdar att det är fakta visar bara att du är insnöad och oförmögen att se de här frågorna i flera perspektiv. Du har ett perspektiv och det är det du klarar av.
    Det är en ganska viktig fakta att jämställdhet för kvinnor är samma sak som feminism.
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 18:04:15 följande:
    Och det jag sa- det blir ett problem när feministerna säger alla borde stödja jämställdhet för kvinnor, men samtidigt när de ombeds stödja jämställdhet för män svarar de det får männen själva jobba för.
    medan feministerna ska projektleda
    ClumsySmurf skrev 2024-12-12 21:41:57 följande:
    "Det är ett problem som faktiskt handlar om en mansroll som behöver förändras -för männens skull. Här behöver män ta ansvar och hjälpa andra män till att kunna göra den förändringen."

-....

Det komiska:
    Vadå mäns problem? Ska vi kvinnor/feminister göra allt? Gör det själv. medan de ser sej själva som auktoriteter på både problemformulerimg och problemlösning av mäns problem, som de ofta förminskar.

Kan de inte vara konsekvent någon gång?
    Jag har inget problem med "gör det själv", men jag kan bli lite beskviken när de inte kan hålla käften utan måste lägga sej i, som självutnämnda som auktoriteter.
    Här behöver vänsterfeminister ta ansvar och hjälpa andra vänsterfeminister till att kunna göra den förändringen.

• ClumsySmurf
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-25 17:54:09 följande:
    Det var lite oväntat att vi hamnade där igen(sarkasm). Alla, inklusive män, kvinnor, media, politiker, idrottsrörelser mm ska kämpa för tjejers och kvinnors rättigheter. Men när det handlar om pojkar och mäns rättigheter så hänger det bara på männen.

Det näst intill toxiskt feministiska klimat(att kvinnor inte kan ifrågasättas)vi haft på vissa fronter i samhället så har det nog inte varit läge att starta en mansrörelse. Men jag tror det kommer att dyka upp.
    att kvinnor inte kan ifrågasättas?

feministerma som pratar för kvinnor skiter fullständigt i vad kvinnor tycker

Svar på tråden Feminism och jämställdhet