• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:12:52 följande:
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man ha en kapacitet att se ojämställdhet. I grunden så är feminism kapaciteten att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor.

Vad tror du feminism är egentligen?
    Jag vet vad feminism är. Vet du? 

Man kan undra för du håller dig inte till vedertagna definitioner i tråden, utan gör alla möjliga märkliga egna tolkningar som du omskriver som fakta.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 21:14:50 följande:
    Jag vet vad feminism är. Vet du? 

Man kan undra för du håller dig inte till vedertagna definitioner i tråden, utan gör alla möjliga märkliga egna tolkningar som du omskriver som fakta.
    Berätta din egna definition då.
  • Anonym (Buscar)

feminism, tron ??på social, ekonomisk och politisk jämställdhet mellan könen . Även om feminismen till stor del har sitt ursprung i västvärlden, manifesteras den över hela världen och representeras av olika institutioner som är engagerade i aktiviteter för kvinnors rättigheter och intressen.

britannica

• Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:12:52 följande:
    För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man ha en kapacitet att se ojämställdhet. I grunden så är feminism kapaciteten att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor.

Vad tror du feminism är egentligen?
    Och det blir problematiskt när feministerna blundar för orättvisor som drabbar män, då de kanske tror de inte finns.
  • Anonym (Buscar)

En feminist är någon som stödjer lika rättigheter för kvinnor . Om din bror starkt motsätter sig att kvinnor får mindre betalt än män för att göra samma jobb, är han förmodligen feminist. Om du anser att kvinnor ska ha samma politiska, sociala och ekonomiska rättigheter som män är du feminist.

vocabulary

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-25 21:18:33 följande:
    Ja, det är feminism. 
    Och det är enligt min beskrivning också. 
  • Anonym (Buscar)
    Tow2Mater skrev 2024-12-25 21:17:01 följande:
    Och det blir problematiskt när feministerna blundar för orättvisor som drabbar män, då de kanske tror de inte finns.
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som behöver förändras?
    Är du en sån som säger sig stå för jämställdhet men mot feminism?
  • Tow2Mater
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-25 21:22:25 följande:
    Vilka orättvisor ser du för kvinnor som behöver förändras?
    Är du en sån som säger sig stå för jämställdhet men mot feminism?
    Vad betyder vilka orättvisor ser du för kvinnor?

Jag är inte emot feminism, men jag stödjer den inte.

Jag är för riktig jämställdhet, vilket även kan omfatta att det kan bli sämre för en specifik grupp för att det ska bli bättre för en annan.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet