• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:45:32 följande:
    Jag var tydlig med att jag observerat att det finns orättvisor som drabbar kvinnor och observerat orättvisor som drabbar män. Synd är det dock inte om något kön. Vi är framförallt individer och vi lever i ett fantastiskt samhälle där alla har möjlighet att skapa sig bra liv.
    Så en orättvisa som drabbar någon betyder inte att det är synd om denne? Jag skulle förvisso inte uttrycka mig på det sättet. Men förneka det är däremot ett symptom på att man blundar för orättvisor.
  • Anonym (Man5)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 17:45:59 följande:
    Får verkligen kvinnor sämre förlossningsvård än män?
    Japp, jag har pratat med en feminist och hon sa att det var så =) 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:46:59 följande:
    Vad pratar du om? En vilja att skapa ett jämställt samhälle (för kvinnor = feminism) och andra betyder inte att man behöver vara aktiv, det är enbart synen som beskrivs. För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet.

Kalla det för jämställdhet för alla kan man väl göra, men för att kunna uppnå något så behöver man gå in i detalj var orättvisorna existerar, man kan inte blunda för det.
    Du tycks inte förstå att om Donald Trump satsar på förlossningsvård så är det inte feminism.

Om däremot en feministisk gruppering satsar på förlossningsvård i syfte att jämna ut vårdskillnader mellan kvinnor och män så är det feminism.

Det är ideologin och rörelsen som avgör om något är feminism. Inte verksamheten där pengarna hamnar.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiskaekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män.[1][2][3]"
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:46:59 följande:
    Vad pratar du om? En vilja att skapa ett jämställt samhälle (för kvinnor = feminism) och andra betyder inte att man behöver vara aktiv, det är enbart synen som beskrivs. För att kunna uppnå jämställdhet så behöver man först observera ojämställdhet.

Kalla det för jämställdhet för alla kan man väl göra, men för att kunna uppnå något så behöver man gå in i detalj var orättvisorna existerar, man kan inte blunda för det.
    Så om en kvinna får adekvat hjälp på ett sjukhus, där politiker höjt anslagen för att gynna en bättre vård, så är det feminism?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 17:52:35 följande:
    Så om en kvinna får adekvat hjälp på ett sjukhus, där politiker höjt anslagen för att gynna en bättre vård, så är det feminism?
    Varför tror du det egentligen?
  • Anonym (Fjantigt)
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 17:45:59 följande:
    Får verkligen kvinnor sämre förlossningsvård än män?
    Förlossningsvården är sämre än vård i andra situationer. Bara kolla på kejsarsnitt som exempel där man skär igenom 7 lager. Du får ta Alvedon och Ipren som smärtstillande efter kejsarsnittet medan när män gör biopsi på pungkulorna för att undersöka cellförändringar så får de morfin med hem som de kan ta x antal dagar efter ingreppet. Rätt talande för ojämlik vård där kvinnor behandlas som andra gradens medborgare. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-26 17:52:02 följande:
    Du tycks inte förstå att om Donald Trump satsar på förlossningsvård så är det inte feminism.

Om däremot en feministisk gruppering satsar på förlossningsvård i syfte att jämna ut vårdskillnader mellan kvinnor och män så är det feminism.

Det är ideologin och rörelsen som avgör om något är feminism. Inte verksamheten där pengarna hamnar.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiskaekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män.[1][2][3]"
    Jo, satsningar på förlossningsvård landar i spektrumet feminism. Det betyder inte att någon är en feminist däremot. 
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-26 17:57:45 följande:
    Förlossningsvården är sämre än vård i andra situationer. Bara kolla på kejsarsnitt som exempel där man skär igenom 7 lager. Du får ta Alvedon och Ipren som smärtstillande efter kejsarsnittet medan när män gör biopsi på pungkulorna för att undersöka cellförändringar så får de morfin med hem som de kan ta x antal dagar efter ingreppet. Rätt talande för ojämlik vård där kvinnor behandlas som andra gradens medborgare. 
    Det finns utrymme för förbättringar här. 
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-26 17:57:38 följande:
    Varför tror du det egentligen?
    Jag vet vad jag tycker, jag undrade vad du anser?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-26 18:02:47 följande:
    Jag vet vad jag tycker, jag undrade vad du anser?
    Jag förstår inte hur du kan få det till feminism? Eller spelar du bara dum?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet