• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 17:39:36 följande:

Nu när feminismen ebbar ut en aning så finns det många som lagt sin identitet och driv i just detta ämne. Det innebär att man inte vill sluta, man vill fortsätta pga att det är en del av en själv och vem man är. 

Som att identifiera sig med sitt jobb och sen gå i pension. Nä, den typ av feminism vi sett tidigare kommer inte att behövas längre. Men det kommer fortsätta att jobbas med olika saker i samhället, och om man vill fortsätta kalla detta feminism så får det väl bara så. 

Den stora feministvågen har lagt sig, dom flesta kallar sig inte feminister längre.

Jag tror inte att någon vågar kalla sig för feminist pga propagandamaskinen som sprider hat och påstår att feminismen är något annat än vad det egentligen är. 

Kommer jämställdhetsfrågor att finnas kvar? Jag är inte så säker. De kanske finns kvar i den aspekten som så många försöker propagera för i tråden, genom att låtsas som att ingenting behöver göras.

-jämställdhet, men inte för kvinnor.

• Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-19 18:27:40 följande:

Jag tror inte att någon vågar kalla sig för feminist pga propagandamaskinen som sprider hat och påstår att feminismen är något annat än vad det egentligen är. 

Kommer jämställdhetsfrågor att finnas kvar? Jag är inte så säker. De kanske finns kvar i den aspekten som så många försöker propagera för i tråden, genom att låtsas som att ingenting behöver göras.

-jämställdhet, men inte för kvinnor.

Tvärtom. Jämställdhet för alla.

Feminism var jämställdhet enbart för kvinnor.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 18:33:21 följande:
    Tvärtom. Jämställdhet för alla.

Feminism var jämställdhet enbart för kvinnor.
    Du borde förstå det vid det här laget.
    Ordet jämställdhet inbegriper jämställdhet för:
    -kvinnor (feminism)
    -män
    -invandrare
    -äldre
    -funktionsnedsatta
    m fl.

Går det verkligen inte in hos dig?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 17:39:36 följande:

Nu när feminismen ebbar ut en aning så finns det många som lagt sin identitet och driv i just detta ämne. Det innebär att man inte vill sluta, man vill fortsätta pga att det är en del av en själv och vem man är. 

Som att identifiera sig med sitt jobb och sen gå i pension. Nä, den typ av feminism vi sett tidigare kommer inte att behövas längre. Men det kommer fortsätta att jobbas med olika saker i samhället, och om man vill fortsätta kalla detta feminism så får det väl bara så. 

Den stora feministvågen har lagt sig, dom flesta kallar sig inte feminister längre.

Och det vet du? Jag menar det är ju bara kvinnor som är feminister. Så HUR vet du att alla slutar? Vässa till dig och kanske strunta i att svara för andra människor. Du vill uppenbarligen bestämma över kvinnor. Äckel.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Eh) skrev 2024-12-19 18:56:13 följande:

Och det vet du? Jag menar det är ju bara kvinnor som är feminister. Så HUR vet du att alla slutar? Vässa till dig och kanske strunta i att svara för andra människor. Du vill uppenbarligen bestämma över kvinnor. Äckel.
    Jag menar att dom är betydligt färre än för några år sedan. Feminister alltså.

Att jag pratar om olika strömningar i samhället innebär inte att jag vill bestämma över kvinnor eller att jag är ett äckel.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 18:59:38 följande:
    Jag menar att dom är betydligt färre än för några år sedan. Feminister alltså.

Att jag pratar om olika strömningar i samhället innebär inte att jag vill bestämma över kvinnor eller att jag är ett äckel.
    Du borde stötta feminismen om du säger dig stå för jämställdhet.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-19 19:17:10 följande:
    Du borde stötta feminismen om du säger dig stå för jämställdhet.
    När jag tänker på feminister så tänker jag på liknande personer som kallade mig äckel i inlägget tidigare. En person som ser en reflektion och drar slutsatsen att jag vill bestämma över kvinnor. Alltså en person i affekt som kan få vad som helst till vad som helst. En person som är arg, som lätt hatar. Som inte kan diskutera utan att lacka ur direkt.

Så nej, jag stöttar inte feminism. Däremot stöttar jag jämlikhet, och i min värld ingår såklart även kvinnor i detta begrepp.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 19:33:23 följande:
    När jag tänker på feminister så tänker jag på liknande personer som kallade mig äckel i inlägget tidigare. En person som ser en reflektion och drar slutsatsen att jag vill bestämma över kvinnor. Alltså en person i affekt som kan få vad som helst till vad som helst. En person som är arg, som lätt hatar. Som inte kan diskutera utan att lacka ur direkt.

Så nej, jag stöttar inte feminism. Däremot stöttar jag jämlikhet, och i min värld ingår såklart även kvinnor i detta begrepp.
    Var det du inte som kallade mig för manshatare alldeles nyligen?
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-19 19:40:20 följande:
    Var det du inte som kallade mig för manshatare alldeles nyligen?
    Vet inte. Det måste till en del för att jag ska kalla någon det. Jag är 100% säker att jag inte kallar folk äckel hit och dit iaf som några feminister i affekt gör i tråden.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-19 20:16:45 följande:
    Vet inte. Det måste till en del för att jag ska kalla någon det. Jag är 100% säker att jag inte kallar folk äckel hit och dit iaf som några feminister i affekt gör i tråden.
    Men kalla någon för manshatare handlar inte om affekt? 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet