• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 18:59:25 följande:
    Det är också en paradox. Om en forskare har grottat in sig i strukturer och orättvisor som är könsbundna så är det i princip omöjligt att blunda för orättvisorna som drabbar kvinnor. Dvs feminism.
    Det är inte en paradox, det kallas obalans i systemet vilket genererar en ensidig bild i ämnet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 19:02:02 följande:
    Det är inte en paradox, det kallas obalans i systemet vilket genererar en ensidig bild i ämnet.
    Det är en paradox i den aspekten att det är en paradoxal omöjlighet att kunna bedriva genusforskning utan att vara insatt i orättvisor som drabbar kvinnor =feminism 
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 18:57:18 följande:
    Matematik och logik är inte din grej va? Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du väljer bort vissa delar av jämställdhet. 
    Kan man vara för husbyggen utan att stödja (d) som i mitt inlägg ovan? Ja eller nej.

Man kan skriva om det med en funktion där x kan uppstå ur olika möjliga kombinationer, vilket gör x möjligt utan a. Ser fram emot ett ja eller nej.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 19:07:23 följande:
    Det är en paradox i den aspekten att det är en paradoxal omöjlighet att kunna bedriva genusforskning utan att vara insatt i orättvisor som drabbar kvinnor =feminism 
    Dessa kvinnor som forskar på genus har bestämt sig innan första dagen på forskningsprojektet vad dom tro att olika strömningar i samhället beror på.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 19:11:01 följande:
    Dessa kvinnor som forskar på genus har bestämt sig innan första dagen på forskningsprojektet vad dom tro att olika strömningar i samhället beror på.
    Är det ett antagande eller ett faktum?
  • Anonym (social)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 18:53:40 följande:
    Jag anser att min definition är i linje med allmänna förklaringar. Du kan ju fundera över vad som menas med patriarkala strukturer. Tar man t ex att mäns yrken traditionellt värderas högre än kvinnors så är det ett exempel på en patriarkal struktur. Men ordet är förgiftat av antifeminister, på samma sätt som genus och feminism.

Well, jag har något emot hycklare. Merparten av de som kallar sig "för jämställdhet men mot feminism" Väljer att blunda för orättvisor som drabbar kvinnor, och då tycker jag inte man kan kalla sig för jämställdhet heller. Då är bara det ett manipulativt argument för att driva en propaganda som verkar mot orättvisor/ vill bibehålla som drabbar kvinnor till och med.
    Det är ju väldigt behändigt att göra som du gör, och som många som kallar sig feminister gör, att skjuta alla problem ifrån sig och förklara dem utifrån att andra (män) har dåliga avsikter eller liknande. För min del ser jag det som att en liten klick radikalfeminister har förgiftat debatten vilket har bidragit till att personer som annars är för jämställdhet, som jag t.ex., är negativa till feminismen som rörelse.

Visst, jag kan kalla mig feminist med din breda definition. Men i så fall ser jag dig som radikalfeminist eller något liknande, och någonting jag inte sympatiserar med eftersom jag inte köper idén om patriarkala strukturer som förklaring till alla skillnader mellan män och kvinnor som drabbar kvinnor.
  • Anonym (Man5)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-15 19:13:37 följande:
    Antagande.. jag är inte tillräckligt insatt för att det ska vara ett faktum.

Men jag har då aldrig hört om en Mange 47år som jagar, renoverar huset, röstar SD, tar en öl med polarna och är professor i genusvetenskap.
  • Anonym (social)
    Det här är ytterst anekdotiskt, men den lilla grupp (3-4 st) människor jag är bekant med som verkar inom något genusrelaterat på universitet har alla tyckt att de frågorna var väldigt viktiga innan de blev genusforskare.

Rent allmänt är det väl rätt självklart att man väljer studieämne efter vad man är intresserad av och tycker är viktigt, och det är väl inte speciellt märkligt att om man redan i unga år är väldigt investerad i feminism och antirasism är ju sannolikheten rätt hög att man väljer att studera sådana ämnen.

Nu var det inte mig du kommenterade, men jag tycker nog man kan göra en rätt så kvalificerad gissning i frågan (kanske inte 99% naturligtvis).
  • Anonym (Man5)
    Insåg mitt misstag att jag svarade mer på mitt tidigare inlägg att 99% av alla som studerar genusvetenskap är feminister redan innan.

Men summan av kardemumman är att dom som forskar i detta ämne ofta bestämt sig innan vilken världsbild dom har. Har inga direkta belägg för detta dock.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (social) skrev 2024-12-15 20:10:28 följande:
    Det här är ytterst anekdotiskt, men den lilla grupp (3-4 st) människor jag är bekant med som verkar inom något genusrelaterat på universitet har alla tyckt att de frågorna var väldigt viktiga innan de blev genusforskare.

Rent allmänt är det väl rätt självklart att man väljer studieämne efter vad man är intresserad av och tycker är viktigt, och det är väl inte speciellt märkligt att om man redan i unga år är väldigt investerad i feminism och antirasism är ju sannolikheten rätt hög att man väljer att studera sådana ämnen.

Nu var det inte mig du kommenterade, men jag tycker nog man kan göra en rätt så kvalificerad gissning i frågan (kanske inte 99% naturligtvis).
    Kanske bara 97% =)
Svar på tråden Feminism och jämställdhet