• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-15 08:45:39 följande:

Problemet med feminism och kvinnokamp är att dörren är VIDÖPPEN! Slaget är vunnet och nu är det dags för männen att återvinna lite mark! (Samma som med hela HBTQ-tjatet! OM det finns ngn enstaka som fortfarande har fördomar så går de inte att omvända! ALLA kan inte vara med på alla tåg)

Det finns egentligen ingen mark för männen att återta. Hela grundtanken att ställa män mot kvinnor och vice versa är helt fel. Kvinnor och män arbetar tillsammans i ett bra samhälle.

Ett samhälle där kvinnorna ställer sig till vänster och männen till höger bäddar för problem. Vi har tyvärr sådana tendenser i Sverige vilket leder till:
    - Färre födda barn
    - Sämre uppväxtmiljö för barn
    - Mer konflikt och rädsla och allmänt sämre samhällsklimat
    - Otryggare och psykiskt skörare människor 
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 10:56:04 följande:
    Det finns egentligen ingen mark för männen att återta. Hela grundtanken att ställa män mot kvinnor och vice versa är helt fel. Kvinnor och män arbetar tillsammans i ett bra samhälle.

Ett samhälle där kvinnorna ställer sig till vänster och männen till höger bäddar för problem. Vi har tyvärr sådana tendenser i Sverige vilket leder till:
    - Färre födda barn
    Du har helt rätt.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 10:42:33 följande:
    Det är inga rättigheter.

Jag frågar igen. Säg en enda rättighet som män har i Sverige som inte kvinnor har?

Finns så vitt jag vet ingen.

Jag tycker det är vidrigt att du tar visitering som ett exempel när det uppenbarligen upprättades för att kvinnor inte har samma rättigheter att känna sig trygga med män som män har med kvinnor. Män kan Inte hålla tassarna borta och därför får regeringen stifta lagar för att skydda kvinnor för att kunna upprätthålla kvinnors rättigheter till att känna trygghet och sen gör du dig till ett offer och påstår att detta skulle vara en rättighet för kvinnor som inte män har. Lagen skulle inte ens finnas om män inte gick runt och våldtog i den utsträckning som de gör. Vidrigt rent ut sagt när det handlar om att stärka kvinnors rättighet till trygghet. 

Du verkar ha fått uppfattningen att rättighet bara omfatta lagar och så är inte fallet. Rättighet innefattar mycket exempelvis trygghet, ekonomisk jämställdhet och lika bemötande oberoende på sexuell läggning, hudfärg osv. Detta kallas mänskliga rättigheter. Dessutom har jag svarat på din fråga i tidigare inlägg om mänskliga rättigheter och du svarade endast på laglig rättighet för det är det enda du kan komma på, vidrigt dessutom, eftersom lagen är skapad för att bevara kvinnors mänskliga rättigheter till trygghet för att män inte kan hålla händerna för sig själva och inte hålla sig professionella. 

• Anonym (Magica de Hex)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 10:56:04 följande:

- Färre födda barn
    Mer så att kvinnor är trötta på ansvarslösa män som varken plockar upp sin egen skit eller tar hand om sina barn, och det är inget man behöver stå ut med när man kan försörja sig själv, 

Varför skulle hon vilja ha barn på de premisserna? 
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 12:15:16 följande:
    Du har helt rätt.
    Han har helt fel.
  • Tom Araya
    Anonym (social) skrev 2024-12-15 10:37:38 följande:

Nej, det är genomsnittslönen för alla sjuksköterskor och inte ingångslönen för nyutexaminerade, som ligger betydligt lägre på ca 25000-28000. Sjuksköterskor som jobbar i 4 år tjänar knappast heller några 41000 kr i månaden i genomsnitt, så dessa siffror visar ju tydligt att poliser ligger högre i lön än sjuksköterskor.

https://www.sambla.se/lonestatistik/sjukskoterska-lon/

Nej, inget av dem är rätt, ser jag nu när jag kontrollerar uppgiften.

Den inkomstuppgift jag angav är genomsnittslönen 2022 för grundutbildade sjuksköterskor. Den ökade sedan med ca 1000 kr till 2023.

Ingångslönen är betydligt lägre, precis som du skriver.

Ingångslönen är även lägre för poliser än den siffra jag angav, ca 31 000 idag, men låg på ca 26 000 då (kring 2021-2022).
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-15 12:23:11 följande:
    Han har helt fel.
    Skulle inte förvåna om du verkligen är så naiv att du inbillar dig att intern splittring är positivt för ett samhälle.

Visar bara på vikten av att motverka den här typen av splittrande strömningar som allmänt jobbar för verklighetsfrånvända mål genom att depravera befolkningen.
  • fultextad användarhandbok

Något jag tycker mig se o olika ismers ramverk är att de grundar sig i tanken på att deras teorier kan omfatta alla, samt att teorierna är grundade i förnuft. De som inte delar ramverkens idéer blir således förfrämligade och räknas som motstånd. Tänk som vi, annars kan du inte kalla dig det eller det, här kan man infoga valfria egenskaper som räknas som positiva. Ska det här ses som att ideologin inte är justerbar, eller ska det ses som ett försvar av den samma för att inte bli något annat? Alla etatistiska ideologier bygger på varierande grad av maktkamper. Vilken ideologi ska man leva efter och varför? Vad är jämlikhet i praktiken? Feminism är intressant speciellt ur ett historiskt perspektiv, men att förena den med etatism vet jag inte om det är så jättelyckat alla gånger, om man inte vill föra ännu en maktkamp.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 06:33:31 följande:
    Först skriver du att jag inte behöver tycka om dig. Jag svarar att jag inte tycker något särskilt om dig, att vi bara diskuterar. Då frågar du varför jag ens tar upp det och verkar helt glömt ditt tidigare inlägg.

Sen säger du att feminism är ett samlingsbegrepp och arbetar för kvinnors orättvisor. Jag svarar ja, det gör dom, men feminism i sig självt är inte jämställdhet. Då svarar du att det är ett samlingsbegrepp igen och frågar om jag förstår vad du menar.

Du gör det inte lätt att kommunicera på ett tydligt sätt.
    Nej, jag skriver att du inte behöver tycka SOM mig.

Det här är aningen frustrerande, hur många gånger behöver jag förklara egentlige?.Feminism är inte samma sak som jämställdhet. Jämställdhet kan inte ignorera orättvisor som drabbar kvinnor, dvs feminism.

Du kan ju inte hävda dig stå för jämställdhet om du bara ser orättvisor som drabbar män och samtidigt försöker förringa eller avfärda orättvisor som drabbar kvinnor dvs feminism.

Jämställdhet är ett samlingsbegrepp där även feminism ingår, väljer du att blunda för någon av grenarna inom området jämställdhet så är du inte för jämställdhet. Sen behöver du inte aktivt engagera dig i något, bara passivt tycka att det ska vara jämställt. Även om du engagerar dig i något specifikt inom jämställdhetsområdet så betyder inte det att du automatiskt är mot något annat heller.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 14:34:51 följande:
    Skulle inte förvåna om du verkligen är så naiv att du inbillar dig att intern splittring är positivt för ett samhälle.

Visar bara på vikten av att motverka den här typen av splittrande strömningar som allmänt jobbar för verklighetsfrånvända mål genom att depravera befolkningen.
    Om du på riktigt tror att vem man röstar på bestämmer hur många barn som föds har du helt fel och ännu mer fel att du tror att det är förklaringen till att problem du nämnde i ditt inlägg. Det räcker att läsa på nätet så får du förklaringen varför saker är som de är men om du vill hitta på en egen simpel förklaring att det måste vara mäns och kvinnors splittring för att de röstar helt olika, be my guest. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet