• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 23:01:09 följande:
    Och då involverar det frågeställningar som figurerar inom området feminism, oavsett om du vill det eller inte. Du kanske har en annan syn på hur dessa orättvisor ska lösas. Men det är en annan sak.
    Ja, det involverar frågeställningar som tas upp av feminismen. Men feminismen i sig är inte för jämställdhet i det avseendet att man arbetar för en jämställd värld. Man arbetar allena för att kvinnofrågor.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 23:08:30 följande:
    Ja, det involverar frågeställningar som tas upp av feminismen. Men feminismen i sig är inte för jämställdhet i det avseendet att man arbetar för en jämställd värld. Man arbetar allena för att kvinnofrågor.
    Förstår du vad jag menar att jämställdhet är ett samlingsbegrepp? En feminist kan vara feminist i det avseendet att denne ser orättvisorna men är passiv och gör ingenting åt det. Samma person kanske arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor gällande äldre eller annat. Att vara för jämställdhet betyder inte att man behöver göra något i någon gren.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 23:08:30 följande:

Feminismen verkar för att kvinnor ska få samma rättigheter som män inom exempelvis arbetsliv. Feminismen hittar inte på nya saker som kvinnor ska få som männen inte redan har. På så vis påverkar feminismen inte män överhuvudtaget eftersom kvinnor inte får extra fördelar över männen. Därför heter det feminism eftersom feminismen kämpar för kvinnors rättigheter som män redan har tillgång till. Feminismen lyfter upp orättvisan och vill rätta till orättvisan som finns.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak kvinnor har rättighet till som männen inte har, kommer du på något? 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-15 00:19:01 följande:

Feminismen verkar för att kvinnor ska få samma rättigheter som män inom exempelvis arbetsliv. Feminismen hittar inte på nya saker som kvinnor ska få som männen inte redan har. På så vis påverkar feminismen inte män överhuvudtaget eftersom kvinnor inte får extra fördelar över männen. Därför heter det feminism eftersom feminismen kämpar för kvinnors rättigheter som män redan har tillgång till. Feminismen lyfter upp orättvisan och vill rätta till orättvisan som finns.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak kvinnor har rättighet till som männen inte har, kommer du på något? 

Finns vissa mindre delar i lagboken som ger kvinnor rättigheter som män inte har. Rätten till att neka motsatta könet att visitera en etc.

Däremot kan jag inte komma på en enda rättighet män har som kvinnor inte har i Sverige.
  • Anonym (Fjantigt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-15 00:58:07 följande:
    Finns vissa mindre delar i lagboken som ger kvinnor rättigheter som män inte har. Rätten till att neka motsatta könet att visitera en etc.

Däremot kan jag inte komma på en enda rättighet män har som kvinnor inte har i Sverige.

En manlig polis får visitera en kvinna efter föremål men inte genomföra en kroppsvisitation utan detta ska göras av en kvinna. Säger inte det en hel del om vad män är kapabla till när till och med en lag bestäms att de inte får kroppsvisitera kvinnor? Inte för så länge sedan blev ju en manlig gynekolog dömd för sexuellt ofredande på sina patienter. Det är en försiktighetsåtgärd, just för att kvinnor blir sexuellt utnyttjade av män oavsett vilken titel män bär. 

Ett askplock från länken:

Det finns många exempel på att samhället inte är jämställt. Här är några exempel:

Kvinnor tjänar oftast mindre pengar än män, trots att de gör samma jobb.

Kvinnor gör mer obetalt jobb som hushållsarbete och att ta hand om barn.

Betydligt fler kvinnor än män utsätts för sexuella övergrepp.

https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/individens-rattigheter-och-skyldigheter/kvinnors-rattigheter-och-jamstalldhet.html

• Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 23:24:25 följande:
    Förstår du vad jag menar att jämställdhet är ett samlingsbegrepp? En feminist kan vara feminist i det avseendet att denne ser orättvisorna men är passiv och gör ingenting åt det. Samma person kanske arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor gällande äldre eller annat. Att vara för jämställdhet betyder inte att man behöver göra något i någon gren.
    Först skriver du att jag inte behöver tycka om dig. Jag svarar att jag inte tycker något särskilt om dig, att vi bara diskuterar. Då frågar du varför jag ens tar upp det och verkar helt glömt ditt tidigare inlägg.

Sen säger du att feminism är ett samlingsbegrepp och arbetar för kvinnors orättvisor. Jag svarar ja, det gör dom, men feminism i sig självt är inte jämställdhet. Då svarar du att det är ett samlingsbegrepp igen och frågar om jag förstår vad du menar.

Du gör det inte lätt att kommunicera på ett tydligt sätt.
  • Anonym (Man5)

Fjantigt - Kvinnor och män har i juridisk mening i princip samma rättigheter och skyldigheter. Så alla har i teorin samma möjligheter.

Men kvinnor och män har områden där dom skulle behöva stöttning av ett välfärdssamhälle.

Kvinnor och män behöver båda stöttning mot våldet i samhället. Män utsätts för betydligt mer våld än kvinnor. Man behöver hjälpa båda, på olika sätt.

Sen finns det frågor som är mer nischade till kvinnor:
    - Sexuellt våld
    - Utbrändhet och psykisk ohälsa

Men även män har områden där man behöver se över hur man kan stötta/hjälpa:
    - Självmord
    - Inom skolan 

• Anonym (Mamma)

Problemet med feminism och kvinnokamp är att dörren är VIDÖPPEN! Slaget är vunnet och nu är det dags för männen att återvinna lite mark! (Samma som med hela HBTQ-tjatet! OM det finns ngn enstaka som fortfarande har fördomar så går de inte att omvända! ALLA kan inte vara med på alla tåg)

• Anonym (social)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 19:38:03 följande:

Angående löner

Tar vi sjuksköterskeyrket som representant för kvinnodominerat yrke med högskoleutbildning så var genomsnittslönen 2022 i Sverige 41 100 kr för nyutexaminerade sjuksköterskor.
    Källa: SCB

Om vi tar polis som exempel för mansdominerade yrken med högskoleutbildning så tjänar en polisassistent (lägsta graden efter polisaspirant) med mindre än 4 år i tjänst i genomsnitt 40 800 kr.
    Källa: Ratsit

Nej, det är genomsnittslönen för alla sjuksköterskor och inte ingångslönen för nyutexaminerade, som ligger betydligt lägre på ca 25000-28000. Sjuksköterskor som jobbar i 4 år tjänar knappast heller några 41000 kr i månaden i genomsnitt, så dessa siffror visar ju tydligt att poliser ligger högre i lön än sjuksköterskor.

https://www.sambla.se/lonestatistik/sjukskoterska-lon/

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-15 02:40:15 följande:

En manlig polis får visitera en kvinna efter föremål men inte genomföra en kroppsvisitation utan detta ska göras av en kvinna. Säger inte det en hel del om vad män är kapabla till när till och med en lag bestäms att de inte får kroppsvisitera kvinnor? Inte för så länge sedan blev ju en manlig gynekolog dömd för sexuellt ofredande på sina patienter. Det är en försiktighetsåtgärd, just för att kvinnor blir sexuellt utnyttjade av män oavsett vilken titel män bär. 

Ett askplock från länken:

Det finns många exempel på att samhället inte är jämställt. Här är några exempel:

Kvinnor tjänar oftast mindre pengar än män, trots att de gör samma jobb.

Kvinnor gör mer obetalt jobb som hushållsarbete och att ta hand om barn.

Betydligt fler kvinnor än män utsätts för sexuella övergrepp.

https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/individens-rattigheter-och-skyldigheter/kvinnors-rattigheter-och-jamstalldhet.html

Det är inga rättigheter.

Jag frågar igen. Säg en enda rättighet som män har i Sverige som inte kvinnor har?

Finns så vitt jag vet ingen.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet