• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 15:49:23 följande:

Det är beteenden som leder till rådande samhällsstruktur. Dessa beteenden leder till att kvinnor får mindre ekonomisk makt både män och kvinnor hjälps åt med att upprätthålla såna orättvisor. Som exempel "genus" i förskolan handlar om att bli medveten om sina fördomar runt pojkar och flickor så en pedagog inte styr in ett barn i något. Typ den där dockan är till för flickorna Pelle. Låter barnen välja själv. 

I yrkeslivet så kan det vara samma beteende där det ofta inträffar att en man får större befogenheter och lättare att göra en karriär med en löneökning där det också finns en kvinna förbipasserats. 

Att mäns yrkesgrupper har högre löner än kvinnors beror på att män värderats högre och den som gör den värderingen har aldrig ifrågasatt detta beslut.

Du utesluter alltså möjligheten att den specifika produkten eller tjänsten som produceras i branscher och yrken där män dominerar är högre värderade av marknaden, för att den produktionen ger en beräkningsbar lönsamhet till skillnad från exempelvis sjukvård?
  • Tom Araya

Offentliga verksamheter såsom sjukvården och hemtjänsten anställer många invandrade med låg utbildning och låg kompetens för arbetsmarknaden i stort. Många av dessa är män.
    Säger inte det mer om varför lönerna inom dessa yrken är relativt låga, än att det bara handlar om kön?

• Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 17:34:44 följande:
    Du utesluter alltså möjligheten att den specifika produkten eller tjänsten som produceras i branscher och yrken där män dominerar är högre värderade av marknaden, för att den produktionen ger en beräkningsbar lönsamhet till skillnad från exempelvis sjukvård?

Alla platser till ett klassiskt arbetar "mansyrke" skulle vara fyllda även om lönen var på ungefärlig samma nivå som ett "kvinnoyrke" (om mäns och kvinnors yrken värderats lika historiskt sett) dvs att man aldrig kommer ihåg att mäns yrken varit högre värderade. Produkterna som "män" framställer skulle då vara betydligt billigare såsom hus. Nu försöker det här oskäliga lönetillskottet kompenseras, regleras och rättfärdigas i samhället. Vi bygger in oss.

Jag är helt övertygad om detta. 

• Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:10:38 följande:

Betrakta området jämställdhet som ett träd, det grenar ut sig i olika områden, en av grenarna handlar om feminism. exempel på ämnen inom den grenen kan handla om ekonomisk makt eller annat. Dvs ett uppnående av jämställdhet. 

Det tar inte bort jämställdhet inom andra grenar i trädet. Andra grenar kan vara jämställdhet (och rättigheter) för äldre, män, handikappade, invandrare osv. 

Allt landar i ett rättvisetänk. I ditt exempel: Pelle råkar få 1000kr mer än Kalle i veckopeng. Blundar man för det så är man inte för jämställdhet alls. Sen så kan man avfärda orättvisan på olika sätt, Pelle fixar disken en gång i veckan och det är mer värt av någon anledning än att Kalle fixar tvätten en gång i veckan. Sen så bygger man hinder så att Kalle inte får möjlighet att ens fixa disken, det kanske är för komplicerat för honom eller någon annan ursäkt. Det bara är så, både Kalle och Pelle och familjen tycker upplägget är självklart.

Ena halvan av trädet behöver näring och andra halvan behöver medel mot skadedjursangrepp. Men man hjälper bara den halva där trädet behöver näring.

Pelle får 1000kr mer än Kalle men Pelle behöver mer hjälp med skolan för han har svårt för den. Man ger Kalle 1000kr men man hjälper inte Pelle.

Hur kan detta vara någon form av rättvisa? Detta är feminism enligt mig.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:43:04 följande:

Alla platser till ett klassiskt arbetar "mansyrke" skulle vara fyllda även om lönen var på ungefärlig samma nivå som ett "kvinnoyrke" (om mäns och kvinnors yrken värderats lika historiskt sett) dvs att man aldrig kommer ihåg att mäns yrken varit högre värderade. Produkterna som "män" framställer skulle då vara betydligt billigare såsom hus. Nu försöker det här oskäliga lönetillskottet kompenseras, regleras och rättfärdigas i samhället. Vi bygger in oss.

Jag är helt övertygad om detta. 

Du accepterar alltså inte marknadsliberala grunder för ekonomin, utan talar för en reglering likt planekonomi?!
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 17:38:05 följande:

Offentliga verksamheter såsom sjukvården och hemtjänsten anställer många invandrade med låg utbildning och låg kompetens för arbetsmarknaden i stort. Många av dessa är män.
    Säger inte det mer om varför lönerna inom dessa yrken är relativt låga, än att det bara handlar om kön?

Det gör byggbranschen också.
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 17:48:36 följande:
    Du accepterar alltså inte marknadsliberala grunder för ekonomin, utan talar för en reglering likt planekonomi?!
    Nej, det gör jag inte. Jag vill att det ska finnas en medvetenhet runt dessa orättvisa strukturer så att även de som kallar sig för jämställdhet men mot feminism lyfter blicken.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 17:44:36 följande:
    Ena halvan av trädet behöver näring och andra halvan behöver medel mot skadedjursangrepp. Men man hjälper bara den halva där trädet behöver näring.

Pelle får 1000kr mer än Kalle men Pelle behöver mer hjälp med skolan för han har svårt för den. Man ger Kalle 1000kr men man hjälper inte Pelle.

Hur kan detta vara någon form av rättvisa? Detta är feminism enligt mig.

Nu grottar du ner dig. 

Det ligger en inneboende orättvisa som familjen till Pelle och Kalle väljer att ignorera. Att ignorera orättvisan är inte definitionen på jämställdhet. Då är man t om MOT jämställdhet. 

Det handlar inte om att den ena ska få det bättre än den andra, feminism handlar om att det ska vara lika rättvist. Men då behöver man vara kapabel att se orättvisan.

• Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:53:28 följande:
    Nej, det gör jag inte. Jag vill att det ska finnas en medvetenhet runt dessa orättvisa strukturer så att även de som kallar sig för jämställdhet men mot feminism lyfter blicken.
    Jag tror att du har missförstått vad det marknadsliberala står för

Prova med att starta en verksamhet inom en kvinnodominerad bransch. Marknadsför företaget som att stå för rättvisa och höj lönerna och därmed även kundens kostnad, så får vi se hur hur stor efterfrågan är för företagets tjänster.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 17:58:07 följande:

Nu grottar du ner dig. 

Det ligger en inneboende orättvisa som familjen till Pelle och Kalle väljer att ignorera. Att ignorera orättvisan är inte definitionen på jämställdhet. Då är man t om MOT jämställdhet. 

Det handlar inte om att den ena ska få det bättre än den andra, feminism handlar om att det ska vara lika rättvist. Men då behöver man vara kapabel att se orättvisan.

Feminism handlar om att det ska vara rättvist i saker där kvinnor behöver hjälp. Aldrig om något män behöver hjälp med. Feminism kan alltså per definition inte varajämställd.

Om feminism hade arbetat för lika löner och sedan för att killar ska kunna lyckas i skolan hade det varit rättvist och jämställt. Om feminism hade arbetat för våld mot kvinnor och sedan våld mot män så hade den också varit rättvis och jämställt. Även om feminismen hade arbetat för ensamma kvinnor och sedan ensamma män. Eller utbrända kvinnor och sedan kring mäns dominans i självmordsstatistiken. Men det gör dom inte.

Feminism är därför inte jämställd.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet