• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (dödläge)
    Anonym (dödläge) skrev 2024-12-12 19:10:28 följande:

Att öht ha betydligt lägre status än män och kopplat till detta (helt orimliga) krav på sig att främst finnas till för andra osv.

Citerar mig själv: "värde" skulle det va, inte "status".
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 19:24:35 följande:
    Om du också förnekar att män står för våld mot kvinnor så är du på god väg att kunna låtsas stå för jämställdhet. Finns säkert en del andra punkter du behöver bortförklara som landar inom grenen feminism också.
    Du skrev "högre", vilket betyder att det måste finnas något att jämföra med, men något sådant har du inte nämnt.

Våldet är inte bara ett problem som drabbar kvinnor... män är de som är mest våldsutsatta.
    Detta säger jag inte för att dra fokus från problemen, utan för att ge lite mer perspektiv till de som svänger sig med begrepp som större, högre, mer, e.t.c.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 23:08:19 följande:
    Ja, så fungerar jämställdhet eller jämlikhet. En snarlik ekonomisk makt mellan könen är ett symptom på jämställdhet mellan könen. Nu ser det inte ut på det sättet.

Sen har "vänster" ingenting med det att göra, egentligen borde inte feminism specifikt ha något med det att göra heller. De som säger sig vara för jämställdhet mellan könen borde också vara för en jämlik ekonomisk makt mellan könen.
    Hur hade du tänkt dig ekonomisk jämlikhet när arbetsmarknaden tenderar att värdera olika yrken olika samt att vi har generella skillnader mellan det privata och det offentliga, så att vi har en löneskillnad mellan en ingenjör och en sjuksköterska. Ska vi införa planekonomi?
  • Anonym (dödläge)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 08:09:29 följande:
    Våldet är inte bara ett problem som drabbar kvinnor... män är de som är mest våldsutsatta.
    Detta säger jag inte för att dra fokus från problemen, utan för att ge lite mer perspektiv till de som svänger sig med begrepp som större, högre, mer, e.t.c.
    Jo, och vilka är det som till övervägande del - i de allra, allra flesta fall - utsätter män för det våldet?

Är inte "större, högre, mer" relevanta kategorier menar du??
    Måste vi inte ALLTID tänka och handla i termer av prioriteringar kring var vi lägger fokus, engagemang och resurser, på olika sätt?
    Angelägenhetsgrad, liksom.
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 08:09:29 följande:
    Du skrev "högre", vilket betyder att det måste finnas något att jämföra med, men något sådant har du inte nämnt.

Vet inte vad du avser med högre. Män är mest våldsutsatta av andra män. Det är ett problem som är kopplat till kön. Ja, könet kvinnor blir utsatta av könet män. Man skiljer på det då problematiken ser annorlunda ut. Våldet inom hemmets väggar med den förväntade tryggheten som hemmet borde ge ser annorlunda ut än handgemäng på gatan. Därför faller också våld mot kvinnor inom feminismens ramar, egentligen inte mäns våld mot andra män. Det faller däremot inom andra former av ramverk.
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 08:28:29 följande:
    Hur hade du tänkt dig ekonomisk jämlikhet när arbetsmarknaden tenderar att värdera olika yrken olika samt att vi har generella skillnader mellan det privata och det offentliga, så att vi har en löneskillnad mellan en ingenjör och en sjuksköterska. Ska vi införa planekonomi?
    Du kan ju fundera varför mäns yrken värderas högre än kvinnors yrken. Det är inte hjärnforskning här. Det är en ojämställd faktor som faller innanför ramarna för feminism men även jämställdhet.

Nej, jag vill ha motsatsen till planekonomi, jag betraktas nog som extrem i den aspekten. Jag vill att mäns yrken blir skäligen värderade. Att män inte får ett ekonomiskt tillägg för att de är män. Jag vill ha en kapitalistisk hierarki som inte har en könsaspekt.
  • Anonym (Uppenbart)

Uppenbart att många feminister vill gynna sig själva.
    Argument systematiskt ändras beroende på när en kvinna missgynnas eller gynnas. 

• Anonym (Buscar)

"För att kunna stå bakom jämställdhet men också undvika att vara feminist också så behöver man i så fall förneka bland annat att kvinnor blir utsatta för våld i högre grad från män"

-än våldet kvinnor utsätter män för.

Det är ett problem som är kopplat till kön.

Skulle t ex alla människor med fräknar signifikant syssla med något som påverkar andras trygghet så skulle man behöva undersöka orsaken.

Och då landar vi i genusfrågor/ genusforskning då den saken vi diskuterar handlar om kön. Säger man sig stå för jämställdhet så måste man först ha en bild över hur ojämställdheten ser ut.

• Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 14:56:28 följande:
    Du kan ju fundera varför mäns yrken värderas högre än kvinnors yrken.
    Första måste du ställa dig ett antal frågor att fundera över...

1. Vad kännetecknar de yrken som har betydligt högre lönenivåer?

2. Är det verkligen mäns yrken och kvinnors yrken (som du här hävdar) och i så fall varför?

3. Finns det en generell skillnad i lön mellan det privata näringslivet och offentlig verksamhet och i så fall varför?

4. Om lönenivåerna är vad de är p.g.a. vilket kön som dominerar i yrket snarare än att det är inom det privata näringslivet eller inom den offentliga sektorn, borde då inte lönen vara betydligt högre hos poliser, bland soldater och inom räddningstjänsten, offentliga yrken där män dominerar?

5. Tjänar män och kvinnor olika mycket med samma yrke, med samma arbetsgivare och med lika lång erfarenhet antal anställningsår?
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 14:52:30 följande:
    Vet inte vad du avser med högre. 
    Så här skrev du:
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 13:41:49 följande:

För att kunna stå bakom jämställdhet men också undvika att vara feminist också så behöver man i så fall förneka bland annat att kvinnor blir utsatta för våld i högre grad från män 

Då undrar jag, "högre" än vad?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet