• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 14:03:15 följande:

andra saker såsom att en man ska vara tyst och tuff, vilket leder till att män tar självmord i högre grad osv. 

Det där låter som något någon feminist hittat på. 

Att män har bra ideal är det minsta problemet. De som blir deprimerade och tar livet av sig är främst de män som har andra ideal, HBTQ etc.

Något man ganska enkelt kan konstatera genom att läsa våldtäktsstatistiken.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-12 15:14:13 följande:

Att män har bra ideal är det minsta problemet. De som blir deprimerade och tar livet av sig är främst de män som har andra ideal, HBTQ etc.

Är inte det män du pratar om här?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 15:21:29 följande:
    Är inte det män du pratar om här?
    Ja, jämför statistiken för heteromän med bi och homomän bland annat.

Att fler män än kvinnor tar livet av sig är en logisk konsekvens av att de är mer aggressiva. Det är märkligt att inte skillnaderna är mycket större.

Kvinnor är kraftigt överrepresenterade i självmord i jämförelse med andra mord.
  • Anonym (M)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 13:41:49 följande:

För att kunna stå bakom jämställdhet men också undvika att vara feminist också så behöver man i så fall förneka bland annat att kvinnor blir utsatta för våld i högre grad från män och att kvinnor har lägre löner än män.

Det är i princip en omöjlighet då sånt är extremt svårt att förneka. 

Man kan betrakta feminism som en gren av jämställdhet.

Feminism är att låtsas att kvinnor inte slår män och att bortse från att kvinnor och män faktisk får lika lön för lika arbete. 

Jämställdhet är att titta på fakta som är att kvinnor i stort sett slår män lika ofta som män slår kvinnor, skillnader finns i det grövre våldet, där män dominerar, vilket är logiskt, män är generellt fysisk starkare.  
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 16:01:30 följande:
    Feminism är att låtsas att kvinnor inte slår män och att bortse från att kvinnor och män faktisk får lika lön för lika arbete. 

Jämställdhet är att titta på fakta som är att kvinnor i stort sett slår män lika ofta som män slår kvinnor, skillnader finns i det grövre våldet, där män dominerar, vilket är logiskt, män är generellt fysisk starkare.  

Det är vanligt att antifeminister hittar på egna tolkningar av vad feminism är. I ditt fall handlar det om att släta över (gruppen) mäns våld mot (gruppen) kvinnor. Dvs mynnar ut till att problem inom mansrollen inte ska lyftas utan tystas.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-12 15:48:22 följande:
    Ja, jämför statistiken för heteromän med bi och homomän bland annat.

Att fler män än kvinnor tar livet av sig är en logisk konsekvens av att de är mer aggressiva. Det är märkligt att inte skillnaderna är mycket större.

Kvinnor är kraftigt överrepresenterade i självmord i jämförelse med andra mord.
    Betyder det att "riktiga" män vill att "de andra" männen tar livet av sig?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 16:31:56 följande:
    Betyder det att "riktiga" män vill att "de andra" männen tar livet av sig?
    Vilken extremt oförskämd kommentar.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-12 16:45:45 följande:
    Vilken extremt oförskämd kommentar.
    Berätta varför? Jag tycker dina inlägg om att män ska delas in i grupper är stötande, lite "vi och dom" känsla. Hur hade du tänkt att mäns självmord ska minska om inte alla former av manlighet accepteras av män?

Nu antar jag förvisso att du inte ens är för jämställdhet, du uttalar dig som att självmord är en självklar del i mansrollen. Läser man dina tidigare inlägg så tycker du mansrollen i sin nuvarande skepnad med våld mot kvinnor och självmord är något bra. Eller "bra ideal"
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-12 15:14:12 följande:

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 17:13:16 följande:
    Berätta varför? Jag tycker dina inlägg om att män ska delas in i grupper är stötande, lite "vi och dom" känsla. Hur hade du tänkt att mäns självmord ska minska om inte alla former av manlighet accepteras av män?

Nu antar jag förvisso att du inte ens är för jämställdhet, du uttalar dig som att självmord är en självklar del i mansrollen. Läser man dina tidigare inlägg så tycker du mansrollen i sin nuvarande skepnad med våld mot kvinnor och självmord är något bra. Eller "bra ideal"

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver.

* Att slå kvinnor är ingen del i mansrollen.
    * Självmord är ingen del i mansrollen.
    * Jag är för jämställdhet.
    * Varför skulle det vara mer stötande att dela upp gruppen män än att dela upp gruppen människor? Jag köper inte din argumentation. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 17:13:16 följande:
    Berätta varför? "

Förstår du verkligen inte det oförskämda i att påstå att man önskar livet ur andra människor.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet