• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (LivetaStrasinskiene)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:29:08 följande:
    En krona är inte lika mycket värd om den är devalverad på grund av att en grupp människor får ett oskäligt lönetillskott. Jämför man då med gruppen som borde tjäna ungefär lika mycket i en jämställd värld så kan man faktiskt betrakta det som att det tas från en grupp och ges till en annan då kronans värde genomsyrar vad mat och boende kostar.
    Hur mycket är 1 krona värd om man har 1 krona? Hur mycket är 100 kronor värda om man har 100 kronor?

Vad är priset på en vara som kostar 20 kr om man har 5 kr? Vadd är priset på en vara som kostar 20 kr om man har 23 kr?
  • Anonym (social)

Jag hatar att brunhögern kopplat ett järngrepp om Sverige och att frågor om rättvisa, solidaritet osv inte längre står högt i kurs.

Men jag tycker samtidigt att det så otroligt skönt att den typ av onyanserade och aggressiva feminister som syns här i tråden inte längre har så mycket att säga till om med alla dessa påhopp om att man är ondskan själv för att man inte håller med om exakt allt, och att alla motargument bemöts med att man bara vill försvara sina privilegier. Det är härligt att se den där lilla gruppen aktivistiska feminister marginaliseras även om de tycks flockas här på familjeliv.se.

I rättvisans namn finns det förstås också en mängd svagbegåvade misogyna incels på familjeliv.se, så det är ju en perfekt match för deras feministiska motsvarigheter.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:33:09 följande:
    Hur mycket är 1 krona värd om man har 1 krona? Hur mycket är 100 kronor värda om man har 100 kronor?

Vad är priset på en vara som kostar 20 kr om man har 5 kr? Vadd är priset på en vara som kostar 20 kr om man har 23 kr?
    Du verkar ta en kronans värde för givet. Det är faktiskt bara ett abstrakt medel som används för att mäta ett arbetes upplevda värde. Det är också det som till viss del styr vad saker kostar i samhället. Skulle de flesta tjäna 10 spänn i timmen så skulle även matpriserna vara lägre. Nu tjänar män mer än kvinnor och då påverkas även det vi köper. Då kan man även dra slutsatsen att lönetillskottet någon får för att denne tillhör ett visst kön på ett abstrakt sätt dras från lönen det andra könet tillhör. En slags ofrivillig sponsring. Jag vet inte hur jag kan förenkla det här tillräckligt  för dig.

Det är väl en av anledningarna till att många som kallar sig för jämställdhet men mot feminism inte vill att kvinnors löner ska bli samma som mäns löner. Dvs de är egentligen mot jämställdhet, och hittar anledningar till att avfärda ett lönegap.
  • Anonym (social)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:31:29 följande:

Som exempel på en feministisk kampanj
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/70wrW4/det-maste-kosta-att-lonediskriminera

Men det där är ju tyvärr korkat. Som säkert avhandlats tidigare är ju inte problemet att män och kvinnor får olika lön på samma arbetsplats med samma utbildning osv, det är ju en myt. Det s.k. unexplained gender gap är väldigt lågt och knappast några 10%, så det finns ingen anledning att lagstifta mot det för det kommer inte att ha någon betydelse.

Däremot är det ett problem att olika branscher betalar olika löner, och det kan man fundera på hur man skulle kunna komma åt. Vi kan ju börja med att slopa rut- och rotavdragen eftersom de inte är gynnsamma för samhället utan bara kostar en massa pengar. Sen kan vi arbeta för att höja lönerna för undersköterskor, sjuksköterskor och förskoleanställda osv.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:41:52 följande:
    Du verkar ta en kronans värde för givet. Det är faktiskt bara ett abstrakt medel som används för att mäta ett arbetes upplevda värde. Det är också det som till viss del styr vad saker kostar i samhället. Skulle de flesta tjäna 10 spänn i timmen så skulle även matpriserna vara lägre. Nu tjänar män mer än kvinnor och då påverkas även det vi köper. Då kan man även dra slutsatsen att lönetillskottet någon får för att denne tillhör ett visst kön på ett abstrakt sätt dras från lönen det andra könet tillhör. En slags ofrivillig sponsring. Jag vet inte hur jag kan förenkla det här tillräckligt  för dig.

Det är väl en av anledningarna till att många som kallar sig för jämställdhet men mot feminism inte vill att kvinnors löner ska bli samma som mäns löner. Dvs de är egentligen mot jämställdhet, och hittar anledningar till att avfärda ett lönegap.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (social) skrev 2024-12-13 18:43:31 följande:
    Men det där är ju tyvärr korkat. Som säkert avhandlats tidigare är ju inte problemet att män och kvinnor får olika lön på samma arbetsplats med samma utbildning osv, det är ju en myt. Det s.k. unexplained gender gap är väldigt lågt och knappast några 10%, så det finns ingen anledning att lagstifta mot det för det kommer inte att ha någon betydelse.

Däremot är det ett problem att olika branscher betalar olika löner, och det kan man fundera på hur man skulle kunna komma åt. Vi kan ju börja med att slopa rut- och rotavdragen eftersom de inte är gynnsamma för samhället utan bara kostar en massa pengar. Sen kan vi arbeta för att höja lönerna för undersköterskor, sjuksköterskor och förskoleanställda osv.

Ja, såna åtgärder kan ju diskuteras. Det faller väl inom ramarna för en feministisk diskussion OCH inom ramarna för en diskussion om jämställdhet. Man kan också diskutera runt en ökad privatisering som ett sätt att reglera könsbundna löner. Det finns olika sätt att föra en feministisk och jämställdhetspolitik. 

• Anonym (Buscar)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:47:45 följande:

Jag ger upp.
  • Anonym (Uppenbart)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:06:50 följande:
    Exakt, eftersom Europa är rikt så blir Afrika fattigt. Om jag blir rik så blir någon annan fattig. Det är aldrig så att välstånd föder välstånd. Det där med falsk dikotomi struntar vi i.
    Behöver inte vara så. 
    Exempelvis många i världen är rikare än vad man var på 1800 talet. 
    Anonym (Uppenbart) skrev 2024-12-13 18:57:28 följande:
    Behöver inte vara så. 
    Klart det inte är, det var ett ironiskt svar till användaren som jag svarade.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Uppenbart) skrev 2024-12-13 18:57:28 följande:
    Behöver inte vara så. 
    Det där är gamla nationalekonomiska tankar som avfärdades för mer än 100 år sedan. Rätt sjukt att man ska behöva läsa om sådant idag. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet