• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 16:30:18 följande:
    Första måste du ställa dig ett antal frågor att fundera över...

1. Vad kännetecknar de yrken som har betydligt högre lönenivåer?

2. Är det verkligen mäns yrken och kvinnors yrken (som du här hävdar) och i så fall varför?

3. Finns det en generell skillnad i lön mellan det privata näringslivet och offentlig verksamhet och i så fall varför?

4. Om lönenivåerna är vad de är p.g.a. vilket kön som dominerar i yrket snarare än att det är inom det privata näringslivet eller inom den offentliga sektorn, borde då inte lönen vara betydligt högre hos poliser, bland soldater och inom räddningstjänsten, offentliga yrken där män dominerar?

5. Tjänar män och kvinnor olika mycket med samma yrke, med samma arbetsgivare och med lika lång erfarenhet antal anställningsår?

Såna här saker kan dryftas till oändlighet. Försök ha ett helikopterperspektiv. Män får mer pengar, kvinnor får mindre, mäns yrkesgrupper har mer betalt än kvinnors yrkesgrupper, men även inom samma yrken i stora drag. Vad är den gemensamma nämnaren här. -könet. Om ett kön får ett tillskott så innebär det att det andra könet får ett avdrag. Dvs köpkraft, ekonomisk trygghet osv. Sen försöker samhället kompensera för detta vi bidrag eller annat. Samhället skapar då ett klassamhälle. Tänk Ebba grön "kapitalet höjer hyrorna, staten bostadsbidragen"

Och ja, jag tycker att polis, brandmän och soldater får ett oskäligt lönetillskott än vad de egentligen borde ligga på. Men då samhället inte skulle acceptera en faktiskt skälig lön som inte är könsorienterad så ser det ut på det här sättet. Arbetsgivare sätter löner reflexmässigt, utan att ens ifrågasätta att det ligger en könsfaktor och en värdering av "könskopplade arbeten" i lönesättningar. Arbetare skulle inte heller acceptera en rättvis omställning. Så det här är ett problem som behöver uppmärksammas. En lägsta nivå på lön som täcker en bostad, mat och sjukvård borde existera för lägstanivån, men kanske inte så mycket mer, det behövs incitament.

Jag tror att om kön inte vore en faktor och nivåerna mellan de som tjänar mer i jämförelse med de som tjänar mindre skulle öka Sveriges kapacitet och göra Sverige rikare (och med en lyckligare befolkning)

• Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 16:43:47 följande:
    Så här skrev du:
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-12 13:41:49 följande:

För att kunna stå bakom jämställdhet men också undvika att vara feminist också så behöver man i så fall förneka bland annat att kvinnor blir utsatta för våld i högre grad från män 

Då undrar jag, "högre" än vad?
    Se #128
  • Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 14:56:28 följande:
    Du kan ju fundera varför mäns yrken värderas högre än kvinnors yrken. Det är inte hjärnforskning här. Det är en ojämställd faktor som faller innanför ramarna för feminism men även jämställdhet.

Nej, jag vill ha motsatsen till planekonomi, jag betraktas nog som extrem i den aspekten. Jag vill att mäns yrken blir skäligen värderade. Att män inte får ett ekonomiskt tillägg för att de är män. Jag vill ha en kapitalistisk hierarki som inte har en könsaspekt.
    Tror att en sådan ekonomi som du vill är omöjlig att få till utan att göra ingrepp på demokratin vilken då kommer göra att man inte har en demokrati längre.

Män är långt mer pengafixerade än kvinnor generellt och söker hela tiden arbeten eller tjänster där de får bättre betalt. Män jobbar också mer med sina pengar, de sparar mer, investerar mer, startar företag mer och är långt mer aktiva kring pengar.

Kvinnor i Sverige kan detta också idag om de vill, de har precis samma möjligheter som män.
  • Anonym (Buscar)
    Postman skrev 2024-12-13 17:09:53 följande:
    Tror att en sådan ekonomi som du vill är omöjlig att få till utan att göra ingrepp på demokratin vilken då kommer göra att man inte har en demokrati längre.

Män är långt mer pengafixerade än kvinnor generellt och söker hela tiden arbeten eller tjänster där de får bättre betalt. Män jobbar också mer med sina pengar, de sparar mer, investerar mer, startar företag mer och är långt mer aktiva kring pengar.

Kvinnor i Sverige kan detta också idag om de vill, de har precis samma möjligheter som män.
    På samma sätt som att flickor är mer studiemotiverade?
  • Anonym (Buscar)

Tycker också att det borde vara en självklarhet för självutnämnda jämställdhetsivrare att kunna observera var det finns ojämställdhet och tycka att det åtminstone inte borde vara så.

Inte bara avfärda ojämställda faktorer, även fast de visas med en stor neonskylt.

• Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 16:52:25 följande:

Såna här saker kan dryftas till oändlighet. Försök ha ett helikopterperspektiv. Män får mer pengar, kvinnor får mindre, mäns yrkesgrupper har mer betalt än kvinnors yrkesgrupper, men även inom samma yrken i stora drag. Vad är den gemensamma nämnaren här. -könet. Om ett kön får ett tillskott så innebär det att det andra könet får ett avdrag. Dvs köpkraft, ekonomisk trygghet osv. Sen försöker samhället kompensera för detta vi bidrag eller annat. Samhället skapar då ett klassamhälle. Tänk Ebba grön "kapitalet höjer hyrorna, staten bostadsbidragen"

Och ja, jag tycker att polis, brandmän och soldater får ett oskäligt lönetillskott än vad de egentligen borde ligga på. Men då samhället inte skulle acceptera en faktiskt skälig lön som inte är könsorienterad så ser det ut på det här sättet. Arbetsgivare sätter löner reflexmässigt, utan att ens ifrågasätta att det ligger en könsfaktor och en värdering av "könskopplade arbeten" i lönesättningar. Arbetare skulle inte heller acceptera en rättvis omställning. Så det här är ett problem som behöver uppmärksammas. En lägsta nivå på lön som täcker en bostad, mat och sjukvård borde existera för lägstanivån, men kanske inte så mycket mer, det behövs incitament.

Jag tror att om kön inte vore en faktor och nivåerna mellan de som tjänar mer i jämförelse med de som tjänar mindre skulle öka Sveriges kapacitet och göra Sverige rikare (och med en lyckligare befolkning)

Om vi bortser från vad du tycker och istället tittar på fakta, hur ser det då ut efter det frågorna jag ställde?
  • Tom Araya
    Postman skrev 2024-12-13 17:09:53 följande:

Kvinnor är i högre grad än män inriktade på att hitta en partner med god inkomst istället och då ger de gärna upp den ekonomiska jämställdheten och är hemma med barnen när de är små.
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 17:40:27 följande:
    Om vi bortser från vad du tycker och istället tittar på fakta, hur ser det då ut efter det frågorna jag ställde?

Det är fakta att män tjänar mer, och har större ekonomisk makt. Förstår du vad jag menar med helikopterperspektiv? Jag skulle kunna diskutera saker på mikronivå och orättvisorna gällande kön och strukturer, men jag tror att det blir för abstrakt. 

Sen så går faktumet att män har mer (och får) mer pengar än kvinnor att avfärda med att kvinnor är så dåliga på att löneförhandla eller annat. Det har man hört förut. Såna argument brukar användas för att undvika att diskutera det faktumet att män har mer ekonomisk makt än kvinnor. Argumentet slutar då i att kvinnor har sämre ekonomisk makt för att de förtjänar det.

Så fungerar inte jämställdhet mellan könen. Kön ska inte vara en faktor. Du kan kalla sig för för jämställdhet men mot feminism. Det det då betyder är att du är för jämställdhet men mot ojämställdhet som drabbar kvinnor. Dvs en omöjlig ekvation. Därför drar jag också slutsatsen att de som kallar sig för för jämställdhet men mot feminism inte alls är för jämställdhet egentligen.

• Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 17:43:05 följande:
    Kvinnor är i högre grad än män inriktade på att hitta en partner med god inkomst istället och då ger de gärna upp den ekonomiska jämställdheten och är hemma med barnen när de är små.

Jaha, det är en av faktorerna feministerna tittar på. Sen så skiljer det sig åt. Vissa feminister vill att barnpassning ska räknas lika högt som lönen mannen får, vissa vill dela upp föräldraledigheten, vissa vill ta bort/ sänka antalet dagar, men konsekvenserna då kan bli att kvinnan blir borta längre från yrkeslivet. Osv osv

Du behöver nog lyfta blicken och se från ett högre perspektiv. Kvinnor får därigenom sämre ekonomisk makt än män, kanske sätter sig i beroendeställning (kvinnofällan), män får en distans från sina barn. 

Ditt tänkande resulterar i att då får hon skylla sig själv. (Eller att mannen får skylla sig själv) Inte en tanke på att samhällsstrukturer formar beteenden också. 

• Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:21:36 följande:
    På samma sätt som att flickor är mer studiemotiverade?
    Skola handlar om demokratin. I skolan ska alla oavsett, etnicitet, kön, rang osv få samma möjligheter till utbildning och att kunna få åtminstone godkända betyg.

Hur alla sen senare vill utforma sina liv är upp till dem själva.

Svar på tråden Feminism och jämställdhet