• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:57:54 följande:

Jaha, det är en av faktorerna feministerna tittar på. Sen så skiljer det sig åt. Vissa feminister vill att barnpassning ska räknas lika högt som lönen mannen får, vissa vill dela upp föräldraledigheten, vissa vill ta bort/ sänka antalet dagar, men konsekvenserna då kan bli att kvinnan blir borta längre från yrkeslivet. Osv osv

Du behöver nog lyfta blicken och se från ett högre perspektiv. Kvinnor får därigenom sämre ekonomisk makt än män, kanske sätter sig i beroendeställning (kvinnofällan), män får en distans från sina barn. 

Ditt tänkande resulterar i att då får hon skylla sig själv. (Eller att mannen får skylla sig själv) Inte en tanke på att samhällsstrukturer formar beteenden också. 

Du håller alltså med mig om hur det är!?

Har du någonsin tänkta tanken att det skulle kunna vara det omvända vad det gäller beteende och samhällsstruktur; att det kan vara beteenden som ger rådande samhällsstruktur i detta fall, snarare än tvärt om?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:57:54 följande:

Jaha, det är en av faktorerna feministerna tittar på. Sen så skiljer det sig åt. Vissa feminister vill att barnpassning ska räknas lika högt som lönen mannen får, vissa vill dela upp föräldraledigheten, vissa vill ta bort/ sänka antalet dagar, men konsekvenserna då kan bli att kvinnan blir borta längre från yrkeslivet. Osv osv

Du behöver nog lyfta blicken och se från ett högre perspektiv. Kvinnor får därigenom sämre ekonomisk makt än män, kanske sätter sig i beroendeställning (kvinnofällan), män får en distans från sina barn. 

Ditt tänkande resulterar i att då får hon skylla sig själv. (Eller att mannen får skylla sig själv) Inte en tanke på att samhällsstrukturer formar beteenden också. 

Det är en "fälla" att ta hand om sina barn säger du. Samtidigt uppmanas männen att göra just det. Det är inte så lite paradoxalt.

För egen del anser jag att det ska applåderas att kvinnorna tar så väl hand om barnen samtidigt som männen borde uppmanas att göra samma sak.

Fällan är inte att ta hand om barnen. Fällan är att välja bort barnen.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 16:52:25 följande:

Och ja, jag tycker att polis, brandmän och soldater får ett oskäligt lönetillskott än vad de egentligen borde ligga på. 

Är det verkligen så?

Vilka är fakta kring deras löner och vad är skäligt enligt dig för dessa yrken och varför är det skäligt?
  • Anonym (dödläge)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:29:46 följande:

Tycker också att det borde vara en självklarhet för självutnämnda jämställdhetsivrare att kunna observera var det finns ojämställdhet och tycka att det åtminstone inte borde vara så.

Inte bara avfärda ojämställda faktorer, även fast de visas med en stor neonskylt.

Ja, jag undrar också. Var är engagemanget? Medkänslan? Orienteringen i de självklara jämställdhetsfrågorna. Kunskapsnivån. Medvetenheten om de (stora) grupper i samhället som berörs av detta, är föremål för arbetet och diskussionerna.
    Hur är det med äktheten egentligen..?
  • Anonym (dödläge)
    Anonym (social) skrev 2024-12-13 18:39:50 följande:

Jag hatar att brunhögern kopplat ett järngrepp om Sverige och att frågor om rättvisa, solidaritet osv inte längre står högt i kurs.

Men jag tycker samtidigt att det så otroligt skönt att den typ av onyanserade och aggressiva feminister som syns här i tråden inte längre har så mycket att säga till om med alla dessa påhopp om att man är ondskan själv för att man inte håller med om exakt allt, och att alla motargument bemöts med att man bara vill försvara sina privilegier. Det är härligt att se den där lilla gruppen aktivistiska feminister marginaliseras även om de tycks flockas här på familjeliv.se.

I rättvisans namn finns det förstås också en mängd svagbegåvade misogyna incels på familjeliv.se, så det är ju en perfekt match för deras feministiska motsvarigheter.

Men snälla nån. Gör bara som de flesta andra försöker göra i den här tråden: bidra med något matnyttigt som tillför näring till diskussionen. En tanke, en invändning,  fakta eller vad du vill. Istället för att bara klanka ner.
  • Anonym (social)
    Anonym (dödläge) skrev 2024-12-13 22:17:12 följande:
    Men snälla nån. Gör bara som de flesta andra försöker göra i den här tråden: bidra med något matnyttigt som tillför näring till diskussionen. En tanke, en invändning,  fakta eller vad du vill. Istället för att bara klanka ner.
    Det är svårt att låta bli att klanka ner när man läser en del av det som skrivs här, men jag håller med om att det var onödigt att skriva som jag gjorde och att det bara var ett uttryck för frustration och inte ett värdefullt bidrag till diskussionen.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (social) skrev 2024-12-14 07:34:48 följande:
    Det är svårt att låta bli att klanka ner när man läser en del av det som skrivs här, men jag håller med om att det var onödigt att skriva som jag gjorde och att det bara var ett uttryck för frustration och inte ett värdefullt bidrag till diskussionen.

Kanske inte ett värdefullt bidrag till just denna diskussion. Men ändå en hyfsat korrekt analys av rådande samtalsklimat på främst Familjeliv som sajt. 

Några få incels och även en liten grupp tokiga feminister som ska försöka diskutera värdegrund och rättvisa. 

• Anonym (social)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 07:47:11 följande:

Kanske inte ett värdefullt bidrag till just denna diskussion. Men ändå en hyfsat korrekt analys av rådande samtalsklimat på främst Familjeliv som sajt. 

Några få incels och även en liten grupp tokiga feminister som ska försöka diskutera värdegrund och rättvisa. 

Ja, det är ju det som är så frustrerande. Vad som många gånger är intressanta frågeställningar i grunden landar i skyttegravskrig efter tre sekunder på grund av dessa personer. De trådar som startas som handlar om diskussionsklimatet på familjeliv drabbas också omedelbart en del av detta så det är svårt att se en väg ut. Det är synd, för det skulle kunna vara ett bra forum för att diskutera samhällsfrågor och relationsfrågor osv.
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 21:15:10 följande:
    Du håller alltså med mig om hur det är!?

Har du någonsin tänkta tanken att det skulle kunna vara det omvända vad det gäller beteende och samhällsstruktur; att det kan vara beteenden som ger rådande samhällsstruktur i detta fall, snarare än tvärt om?

Det är beteenden som leder till rådande samhällsstruktur. Dessa beteenden leder till att kvinnor får mindre ekonomisk makt både män och kvinnor hjälps åt med att upprätthålla såna orättvisor. Som exempel "genus" i förskolan handlar om att bli medveten om sina fördomar runt pojkar och flickor så en pedagog inte styr in ett barn i något. Typ den där dockan är till för flickorna Pelle. Låter barnen välja själv. 

I yrkeslivet så kan det vara samma beteende där det ofta inträffar att en man får större befogenheter och lättare att göra en karriär med en löneökning där det också finns en kvinna förbipasserats. 

Att mäns yrkesgrupper har högre löner än kvinnors beror på att män värderats högre och den som gör den värderingen har aldrig ifrågasatt detta beslut.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-13 21:41:33 följande:
    Det är en "fälla" att ta hand om sina barn säger du. Samtidigt uppmanas männen att göra just det. Det är inte så lite paradoxalt.

För egen del anser jag att det ska applåderas att kvinnorna tar så väl hand om barnen samtidigt som männen borde uppmanas att göra samma sak.

Fällan är inte att ta hand om barnen. Fällan är att välja bort barnen.
    Nej, det är inte en "fälla" att ta hand om sina barn. Vet du vad kvinnofällan handlar om? Eller spelar du dum?
Svar på tråden Feminism och jämställdhet