• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-12-13 17:43:05 följande:
    Kvinnor är i högre grad än män inriktade på att hitta en partner med god inkomst istället och då ger de gärna upp den ekonomiska jämställdheten och är hemma med barnen när de är små.
    Oja det är vanligt. Det är också vanligt att kvinnor i högre grad inte vill arbeta heltid även om de absolut får det. Allt får effekter i slutändan.
  • Anonym (LivetaStrasinskiene)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 16:52:25 följande:

Om ett kön får ett tillskott så innebär det att det andra könet får ett avdrag.

Exakt, eftersom Europa är rikt så blir Afrika fattigt. Om jag blir rik så blir någon annan fattig. Det är aldrig så att välstånd föder välstånd. Det där med falsk dikotomi struntar vi i.
  • Anonym (Buscar)
    Postman skrev 2024-12-13 18:01:32 följande:
    Skola handlar om demokratin. I skolan ska alla oavsett, etnicitet, kön, rang osv få samma möjligheter till utbildning och att kunna få åtminstone godkända betyg.

Hur alla sen senare vill utforma sina liv är upp till dem själva.
    Nämen, ser du en ojämställdhet i strukturer kopplade till kön för pojkar i skolmiljö men inte gällande kvinnor och ekonomisk makt. Varför är jag inte förvånad. Låt mig gissa, det är säkert feministernas fel.

Gissar att du är en sån som kallar sig -för jämställdhet men mot feminism också. Dvs någon som inte alls är för jämställdhet egentligen, bara när det passar sig och din egna könstillhörighet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:06:50 följande:
    Exakt, eftersom Europa är rikt så blir Afrika fattigt. Om jag blir rik så blir någon annan fattig. Det är aldrig så att välstånd föder välstånd. Det där med falsk dikotomi struntar vi i.
    Nja, du kan jämföra med att exv faktorn att matpriserna/ huspriserna (med modifikation) är densamma oavsett vilken lön du har. Då kanske det blir mer tydligt.( En fördelning inom ett ekonomiskt mikrokosmos)
  • Postman
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:07:14 följande:
    Nämen, ser du en ojämställdhet i strukturer kopplade till kön för pojkar i skolmiljö men inte gällande kvinnor och ekonomisk makt. Varför är jag inte förvånad. Låt mig gissa, det är säkert feministernas fel.

Gissar att du är en sån som kallar sig -för jämställdhet men mot feminism också. Dvs någon som inte alls är för jämställdhet egentligen, bara när det passar sig och din egna könstillhörighet.
    Nej jag inte skrivit att det är feministernas fel, inte alls, fultolka inte nu.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:09:45 följande:
    Nja, du kan jämföra med att exv faktorn att matpriserna/ huspriserna (med modifikation) är densamma oavsett vilken lön du har. Då kanske det blir mer tydligt.( En fördelning inom ett ekonomiskt mikrokosmos)
    20 kronor är 20 kronor oavsett om jag har 1 krona eller 100. Procentförhållandena skiljer sig, inte priset.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:13:26 följande:
    20 kronor är 20 kronor oavsett om jag har 1 krona eller 100. Procentförhållandena skiljer sig, inte priset.
    Det är ju det jag säger. Vissa får mer pengar där kön är en faktor. Då påverkas kronans värde enligt det extra tillskottet vissa får oskäligt. 
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 18:17:08 följande:
    Det är ju det jag säger. Vissa får mer pengar där kön är en faktor. Då påverkas kronans värde enligt det extra tillskottet vissa får oskäligt. 
    Nej. Du skrev att priserna inte är de samma. Jag svarade att priserna är de samma oberoende inkomst. Nu hävdade du att du håller med. En krona är lika mycket värd oavsett om man har 1 eller 100.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (LivetaStrasinskiene) skrev 2024-12-13 18:22:54 följande:
    Nej. Du skrev att priserna inte är de samma. Jag svarade att priserna är de samma oberoende inkomst. Nu hävdade du att du håller med. En krona är lika mycket värd oavsett om man har 1 eller 100.
    En krona är inte lika mycket värd om den är devalverad på grund av att en grupp människor får ett oskäligt lönetillskott. Jämför man då med gruppen som borde tjäna ungefär lika mycket i en jämställd värld så kan man faktiskt betrakta det som att det tas från en grupp och ges till en annan då kronans värde genomsyrar vad mat och boende kostar.

Vet att i vissa feministiska kampanjer så har feministerna presenterar en jämförelse med arbetstid. Du kan jämföra med det om det känns enklare.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet