• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 18:05:51 följande:
    Feminism handlar om att det ska vara rättvist i saker där kvinnor behöver hjälp. Aldrig om något män behöver hjälp med. Feminism kan alltså per definition inte varajämställd.

Om feminism hade arbetat för lika löner och sedan för att killar ska kunna lyckas i skolan hade det varit rättvist och jämställt. Om feminism hade arbetat för våld mot kvinnor och sedan våld mot män så hade den också varit rättvis och jämställt. Även om feminismen hade arbetat för ensamma kvinnor och sedan ensamma män. Eller utbrända kvinnor och sedan kring mäns dominans i självmordsstatistiken. Men det gör dom inte.

Feminism är därför inte jämställd.
    Du kan inte läst någonting av det jag skriver utan väljer att bilda din egen uppfattning av vad feminism är. Inte vad feminism egentligen står för.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 18:34:55 följande:
    Du kan inte läst någonting av det jag skriver utan väljer att bilda din egen uppfattning av vad feminism är. Inte vad feminism egentligen står för.

En underliggande tanke hos dig är att jag inte kan ha läst ditt inlägg ordentligt, för då skulle jag förstå att feminism är jämställdhet. 

Kriteriet för att förstå är alltså att tycka som du. Jag har läst dina inlägg och bemött dom med ett svar. Jag ser fortfarande inte hur feminism kan anses vara för jämställdhet mellan könen när dom bara arbetar från kvinnans perspektiv.

• Tom Araya

Angående löner

Tar vi sjuksköterskeyrket som representant för kvinnodominerat yrke med högskoleutbildning så var genomsnittslönen 2022 i Sverige 41 100 kr för nyutexaminerade sjuksköterskor.
    Källa: SCB

Om vi tar polis som exempel för mansdominerade yrken med högskoleutbildning så tjänar en polisassistent (lägsta graden efter polisaspirant) med mindre än 4 år i tjänst i genomsnitt 40 800 kr.
    Källa: Ratsit

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 18:39:18 följande:

En underliggande tanke hos dig är att jag inte kan ha läst ditt inlägg ordentligt, för då skulle jag förstå att feminism är jämställdhet. 

Kriteriet för att förstå är alltså att tycka som du. Jag har läst dina inlägg och bemött dom med ett svar. Jag ser fortfarande inte hur feminism kan anses vara för jämställdhet mellan könen när dom bara arbetar från kvinnans perspektiv.

Du kan inte stå för jämställdhet om du inte har en saklig syn på ojämställdhet. Den synen kan komma från grenen feminism men även från andra grenar.

Nej, du har inte förstått vad feminism är. Feminism är inte synonymt med jämställdhet, man kan inte uppnå jämställdhet om man inte ser saker från ett bland annat feministiskt synfält. 
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 19:38:03 följande:

Angående löner

Tar vi sjuksköterskeyrket som representant för kvinnodominerat yrke med högskoleutbildning så var genomsnittslönen 2022 i Sverige 41 100 kr för nyutexaminerade sjuksköterskor.
    Källa: SCB

Om vi tar polis som exempel för mansdominerade yrken med högskoleutbildning så tjänar en polisassistent (lägsta graden efter polisaspirant) med mindre än 4 år i tjänst i genomsnitt 40 800 kr.
    Källa: Ratsit

Sjuksköterskor med all den utbildningen som krävs borde tjäna betydligt högre. Poliser borde få en kortare betald utbildning inom arbetet och en betydligt lägre lön. Poliser är f ö ett yrke som lockar många kvinnor nuförtiden. 
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:17:42 följande:
    Du kan inte stå för jämställdhet om du inte har en saklig syn på ojämställdhet. Den synen kan komma från grenen feminism men även från andra grenar.

Nej, du har inte förstått vad feminism är. Feminism är inte synonymt med jämställdhet, man kan inte uppnå jämställdhet om man inte ser saker från ett bland annat feministiskt synfält. 
    Håller med dig till 100%
  • Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 18:03:53 följande:
    Jag tror att du har missförstått vad det marknadsliberala står för

Prova med att starta en verksamhet inom en kvinnodominerad bransch. Marknadsför företaget som att stå för rättvisa och höj lönerna och därmed även kundens kostnad, så får vi se hur hur stor efterfrågan är för företagets tjänster.
    Det låter som en dålig företagside. Anledningen till att den är dålig är ju för att kvinnor förväntas tjäna mindre i samhället baserat på deras könstillhörighet.

Har inte du fått upp ögonen än?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 20:20:19 följande:
    Håller med dig till 100%
    Så bra att du håller med. Och som vanligt så sållar du bland det jag skriver. 
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:23:14 följande:
    Så bra att du håller med. Och som vanligt så sållar du bland det jag skriver. 
    Jo, men du är så övertygad om att du har rätt åsikt att din mission blir att jag ska tycka likadant. Det kommer jag inte göra. Jag har även varit tydlig med varför och förklarat detta på ett tydligt sätt.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 20:25:58 följande:
    Jo, men du är så övertygad om att du har rätt åsikt att din mission blir att jag ska tycka likadant. Det kommer jag inte göra. Jag har även varit tydlig med varför och förklarat detta på ett tydligt sätt.

Du behöver inte tycka som mig. Du kan däremot inte hitta på saker om feminism utan reaktion. 

Dessa val finns egentligen:

1. För jämställdhet (och därigenom jämställdhet inom det feministiska spektrumet)

2. Mot jämställdhet (och därigenom mot feminism)

Det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism.

Svar på tråden Feminism och jämställdhet