• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-15 15:36:52 följande:

Något jag tycker mig se o olika ismers ramverk är att de grundar sig i tanken på att deras teorier kan omfatta alla, samt att teorierna är grundade i förnuft. De som inte delar ramverkens idéer blir således förfrämligade och räknas som motstånd. Tänk som vi, annars kan du inte kalla dig det eller det, här kan man infoga valfria egenskaper som räknas som positiva. Ska det här ses som att ideologin inte är justerbar, eller ska det ses som ett försvar av den samma för att inte bli något annat? Alla etatistiska ideologier bygger på varierande grad av maktkamper. Vilken ideologi ska man leva efter och varför? Vad är jämlikhet i praktiken? Feminism är intressant speciellt ur ett historiskt perspektiv, men att förena den med etatism vet jag inte om det är så jättelyckat alla gånger, om man inte vill föra ännu en maktkamp.

Man kan vara helt passiv som feminist. Sen ser man alla dessa sk "jämställdhetsförespråkare men inte feminister" som driver en maktkamp iom att de intensivt försöker hitta på saker om vad feminism är, eller t.o.m. avfärda orättvisor som drabbar kvinnor. Vem är det som för en maktkamp här?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-15 02:40:15 följande:

En manlig polis får visitera en kvinna efter föremål men inte genomföra en kroppsvisitation utan detta ska göras av en kvinna. Säger inte det en hel del om vad män är kapabla till när till och med en lag bestäms att de inte får kroppsvisitera kvinnor? Inte för så länge sedan blev ju en manlig gynekolog dömd för sexuellt ofredande på sina patienter. Det är en försiktighetsåtgärd, just för att kvinnor blir sexuellt utnyttjade av män oavsett vilken titel män bär. 

Ett askplock från länken:

Det finns många exempel på att samhället inte är jämställt. Här är några exempel:

Kvinnor tjänar oftast mindre pengar än män, trots att de gör samma jobb.

Kvinnor gör mer obetalt jobb som hushållsarbete och att ta hand om barn.

Betydligt fler kvinnor än män utsätts för sexuella övergrepp.

https://www.informationsverige.se/sv/om-sverige/individens-rattigheter-och-skyldigheter/kvinnors-rattigheter-och-jamstalldhet.html

Därför tror jag också att de självutnämnda jämställdhetsförespråkare i tråden inte har ett uns av jämställdhet i sig. Det här är ett axplock du presenterar. Hur kan man vara för jämställdhet om man inte observerat det här? Dvs feminism OCH jämställdhet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Fjantigt) skrev 2024-12-15 16:16:21 följande:
    Om du på riktigt tror att vem man röstar på bestämmer hur många barn som föds har du helt fel och ännu mer fel att du tror att det är förklaringen till att problem du nämnde i ditt inlägg. Det räcker att läsa på nätet så får du förklaringen varför saker är som de är men om du vill hitta på en egen simpel förklaring att det måste vara mäns och kvinnors splittring för att de röstar helt olika, be my guest. 
    Det där är så konstigt, somliga i tråden tror att feminism är politiskt bundet. Feminism existerar i alla politiska världar. Feminismen har fått utstå en ganska hätsk propagandakampanj under ett antal år. 
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 16:18:38 följande:
    Man kan vara helt passiv som feminist. Sen ser man alla dessa sk "jämställdhetsförespråkare men inte feminister" som driver en maktkamp iom att de intensivt försöker hitta på saker om vad feminism är, eller t.o.m. avfärda orättvisor som drabbar kvinnor. Vem är det som för en maktkamp här?
    Man kan vara passiv inom vilken ideologi som helst. Omsätts idéerna inte i praktiken kommer de heller inte leda någon vart. Frågan är om passivitet inom en ideologi egentligen är att förespråka den, i och med att ideologiers inriktningar stävar efter något, jag vet inte om man passivt kan sträva efter något. Åtminstone enligt tillgängliga källor så definieras den i kedjan gällande ideologin som att den verkar för sociala och ekonomiska rättigheter.
  • Anonym (social)

Jag tycker det blir lite meningslöst att diskutera huruvida man kan vara för jämställdhet men mot feminism eller ej. Det beror ju på vad man lägger i orden, och både jämställdhet och feminism har väl en mängd olika definitioner.

Om man med feminism menar att man tycker det är viktigt att bekämpa patriarkala strukturer så tycker jag att man visst kan vara för jämställdhet utan att vara feminist, för man behöver inte erkänna existensen av några patriarkala strukturer för att se att det finns orättvisor och vilja göra någonting åt dem.

Att säga att man är för jämställdhet men inte feminist tror jag ofta innebär att man kan se och vilja göra någonting åt orättvisor mellan könen, men att man för det första inte ställer sig bakom (många) feministers förklaringsmodeller till orättvisan och för det andra inte tycker att de orättvisor som finns är lika viktiga som feministerna tycker.

Ungefär så tänker jag. Om vi som exempel tar frågan om att kvinnor i nära relationer är mer våldsutsatta så ser jag det som ett problem och jag tycker att samhället kan behöva vidta åtgärder för det, men jag håller inte med om att det i huvudsak beror på någon sorts toxisk maskulinitet och att det är alla mäns fel, utan jag tror att huvudförklaringen är att män rent biologiskt är mer aggressiva och då dessutom större och starkare (och detta med aggressiviteten gäller också för de flesta däggdjur), och då är detta våld en tråkig konsekvens av det.

Så jag är i den här isolerade frågan enig med feministerna om att det är ett samhällsproblem där vi inte kan nöja oss med hur det ser ut idag och där kvinnor har en klart sämre situation än män, men jag delar varken uppfattningen om vad problemet grundar sig i eller hur vi ska lösa det (t.ex. att alla män skulle ha ett kollektivt ansvar för detta osv, att vi av detta skäl behöver mer genuspedagogik på förskolorna eller vad det nu kan vara).

Är jag då feminist? Jag vet inte.

• Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-15 17:10:10 följande:
    Man kan vara passiv inom vilken ideologi som helst. Omsätts idéerna inte i praktiken kommer de heller inte leda någon vart. Frågan är om passivitet inom en ideologi egentligen är att förespråka den, i och med att ideologiers inriktningar stävar efter något, jag vet inte om man passivt kan sträva efter något. Åtminstone enligt tillgängliga källor så definieras den i kedjan gällande ideologin som att den verkar för sociala och ekonomiska rättigheter.

Feminism är egentligen bara en förmåga att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor (och en vilja att det inte ska vara så) Det är det enda som definierar feminism. Vad du själv tycker är oviktigt. Så står någon för jämställdhet så inkluderas även det feministiska spektrumet. (men även andra grenar, exv rättvisor för äldre, invandrare, män, handikappade osv) Det behöver inte betyda att denne engagerar sig i något område, eller så engagerar sig denne i någon gren. Personen kan t ex engagera sig i mäns jämställdhet, kanske mäns självmordstal. Väljer denne då att förneka att kvinnor har sina egna jämställdhetsfrågor så står inte denne för jämställdhet, den har då bara ett engagemang bland mäns självmordstal. 

Sen så behöver man inte stå för jämställdhet, det är helt frivilligt. (det respekterar jag) Jag gillar inte hycklare (för jämställdhet men mot feminism) däremot.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (social) skrev 2024-12-15 17:36:27 följande:

Jag tycker det blir lite meningslöst att diskutera huruvida man kan vara för jämställdhet men mot feminism eller ej. Det beror ju på vad man lägger i orden, och både jämställdhet och feminism har väl en mängd olika definitioner.

Om man med feminism menar att man tycker det är viktigt att bekämpa patriarkala strukturer så tycker jag att man visst kan vara för jämställdhet utan att vara feminist, för man behöver inte erkänna existensen av några patriarkala strukturer för att se att det finns orättvisor och vilja göra någonting åt dem.

Att säga att man är för jämställdhet men inte feminist tror jag ofta innebär att man kan se och vilja göra någonting åt orättvisor mellan könen, men att man för det första inte ställer sig bakom (många) feministers förklaringsmodeller till orättvisan och för det andra inte tycker att de orättvisor som finns är lika viktiga som feministerna tycker.

Ungefär så tänker jag. Om vi som exempel tar frågan om att kvinnor i nära relationer är mer våldsutsatta så ser jag det som ett problem och jag tycker att samhället kan behöva vidta åtgärder för det, men jag håller inte med om att det i huvudsak beror på någon sorts toxisk maskulinitet och att det är alla mäns fel, utan jag tror att huvudförklaringen är att män rent biologiskt är mer aggressiva och då dessutom större och starkare (och detta med aggressiviteten gäller också för de flesta däggdjur), och då är detta våld en tråkig konsekvens av det.

Så jag är i den här isolerade frågan enig med feministerna om att det är ett samhällsproblem där vi inte kan nöja oss med hur det ser ut idag och där kvinnor har en klart sämre situation än män, men jag delar varken uppfattningen om vad problemet grundar sig i eller hur vi ska lösa det (t.ex. att alla män skulle ha ett kollektivt ansvar för detta osv, att vi av detta skäl behöver mer genuspedagogik på förskolorna eller vad det nu kan vara).

Är jag då feminist? Jag vet inte.

(känns som jag tjatar)  feminism är endast en förmåga att kunna se orättvisor mot kvinnor (och en vilja att det inte är så) Hur det debatteras eller hur en feminist vill göra eller förklaringsmodeller är individens egna. Därför existerar det genom hela det politiska spektrumet. En högerfeminist kanske vill att kvinnors makt inom hemmet ska öka, kanske via en fördelning av makens inkomster (nu bara drar jag till med något) en vänsterfeminist kanske vill att kvinnor ska få ett lönepåslag och att föräldraledighet ska delas lika, även högerfeministen kan hålla med om föräldraledigheten. En annan vill ta bort föräldraledighet helt, en annan vill kvotera kvinnor till maktpositioner, en annan feminist vill att kvinnor absolut inte ska kvoteras Dvs åsikterna skiljer sig åt.

Sen så tycker jag inte att man per automatik ska avfärda allt som har en feministisk tanke bakom. T ex genus i förskolan. Om alla fattade vad det är så tror jag de allra, allra flesta skulle ställa sig bakom det. Men så fort "genus" eller "feminism" kommer upp så reagerar vissa instinktivt. Hur ska man kunna bedriva forskning om varför det existerar orättvisor baserat på kön utan att kalla det för genusforskning. Det är ju en omöjlighet.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 16:28:49 följande:
    Det där är så konstigt, somliga i tråden tror att feminism är politiskt bundet. Feminism existerar i alla politiska världar. Feminismen har fått utstå en ganska hätsk propagandakampanj under ett antal år. 
    Ja, det är för att feminism troligen fyllde en viktig funktion, men inte gör det längre. Nu slår man in öppna dörrar, fortsätter att bara fokusera på kvinnors problem, hävdar sig stå för jämlikhet men gör det inte och det polariserar även samhället och uppmanar kvinnor till att vara motvalls, skrikiga och allmänt jobbiga.

Men feminismen har fyllt en viktig funktion om vi ser bakåt i tiden.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 17:36:47 följande:

Feminism är egentligen bara en förmåga att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor (och en vilja att det inte ska vara så) Det är det enda som definierar feminism.

Enligt vilka definitioner då?

Feminism är egentligen bara en förmåga att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor (och en vilja att det inte ska vara så) Det är det enda som definierar feminism. Vad du själv tycker är oviktigt. Så står någon för jämställdhet så inkluderas även det feministiska spektrumet. (men även andra grenar, exv rättvisor för äldre, invandrare, män, handikappade osv) Det behöver inte betyda att denne engagerar sig i något område, eller så engagerar sig denne i någon gren. Personen kan t ex engagera sig i mäns jämställdhet, kanske mäns självmordstal. Väljer denne då att förneka att kvinnor har sina egna jämställdhetsfrågor så står inte denne för jämställdhet, den har då bara ett engagemang bland mäns självmordstal. 

Vad är jämställdhet? Strävan mot detta, det vill säga engagemang är det enda sätt att uppnå det, eller är passivitet aktivt? Är x=y, ja eller nej? Om man uppnår jämställdhet, vad det nu är,  kommer alla differenser då vara uttömda, ungefär som i maximal entropi?

Sen så behöver man inte stå för jämställdhet, det är helt frivilligt. (det respekterar jag) Jag gillar inte hycklare (för jämställdhet men mot feminism) däremot.

Detta implicerar enligt logiken att begreppen jämställdhet och feminism är ekvivalenta, vilket inte stämmer. Man kan vara för x men mot y. Du får tycka vad du vill, det är inget jag efterfrågat.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-15 18:04:02 följande:
    Ja, det är för att feminism troligen fyllde en viktig funktion, men inte gör det längre. Nu slår man in öppna dörrar, fortsätter att bara fokusera på kvinnors problem, hävdar sig stå för jämlikhet men gör det inte och det polariserar även samhället och uppmanar kvinnor till att vara motvalls, skrikiga och allmänt jobbiga.

Men feminismen har fyllt en viktig funktion om vi ser bakåt i tiden.
    Det krävs ett ganska aktivt förnekande av orättvisor och statistiska signifikansnivåer (som drabbar kvinnor) för att du ska kunna ha den åsikten.

Varför inte säga dig vara en person som inte står för jämställdhet i stället för att vara en hycklare? 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet