Anonym (Buscar) skrev 2024-12-15 17:36:47 följande:
Feminism är egentligen bara en förmåga att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor (och en vilja att det inte ska vara så) Det är det enda som definierar feminism.
Enligt vilka definitioner då?
Feminism är egentligen bara en förmåga att kunna se orättvisor som drabbar kvinnor (och en vilja att det inte ska vara så) Det är det enda som definierar feminism. Vad du själv tycker är oviktigt. Så står någon för jämställdhet så inkluderas även det feministiska spektrumet. (men även andra grenar, exv rättvisor för äldre, invandrare, män, handikappade osv) Det behöver inte betyda att denne engagerar sig i något område, eller så engagerar sig denne i någon gren. Personen kan t ex engagera sig i mäns jämställdhet, kanske mäns självmordstal. Väljer denne då att förneka att kvinnor har sina egna jämställdhetsfrågor så står inte denne för jämställdhet, den har då bara ett engagemang bland mäns självmordstal.
Vad är jämställdhet? Strävan mot detta, det vill säga engagemang är det enda sätt att uppnå det, eller är passivitet aktivt? Är x=y, ja eller nej? Om man uppnår jämställdhet, vad det nu är, kommer alla differenser då vara uttömda, ungefär som i maximal entropi?
Sen så behöver man inte stå för jämställdhet, det är helt frivilligt. (det respekterar jag) Jag gillar inte hycklare (för jämställdhet men mot feminism) däremot.
Detta implicerar enligt logiken att begreppen jämställdhet och feminism är ekvivalenta, vilket inte stämmer. Man kan vara för x men mot y. Du får tycka vad du vill, det är inget jag efterfrågat.