• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:32:24 följande:

Du behöver inte tycka som mig. Du kan däremot inte hitta på saker om feminism utan reaktion. 

Dessa val finns egentligen:

1. För jämställdhet (och därigenom jämställdhet inom det feministiska spektrumet)

2. Mot jämställdhet (och därigenom mot feminism)

Det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism.

Då lyckas jag med det omöjliga. Jag tycker förövrigt inte något speciellt om just dig. Varken bra eller dåligt. Vi utbyter bara några åsikter över nätet.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 20:36:00 följande:
    Då lyckas jag med det omöjliga. Jag tycker förövrigt inte något speciellt om just dig. Varken bra eller dåligt. Vi utbyter bara några åsikter över nätet.
    Vad du tycker om mig är helt ointressant i min värld, förstår inte ens varför du tar upp det.

Nej, du lyckas inte med det omöjliga. Det är en paradox. Ta exempelvis att kvinnor blir utsatta för våld i hemmet av män i högre grad (än vad kvinnor utsätter män för) Det här är ett exempel på en jämställdhetsfråga som också landar inom feminism. För att då kunna hävda dig stå för jämställdhet så behöver du förneka att sånt inträffar. Tar man en titt på statistik så är något sådant omöjligt att förneka.
  • Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:46:07 följande:
    Vad du tycker om mig är helt ointressant i min värld, förstår inte ens varför du tar upp det.
    Jag tar upp det eftersom du i inlägget innan mitt skrev att jag inte behöver tycka om dig. Har du redan glömt att du skrev det?
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:32:24 följande:

Det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism.

Vänta lite här nu, som vän av logik har jag lite att invända här. Om det här ska vara korrekt och giltigt måste jämställdhet och feminism vara ekvivalenta. Tror inte att alla tecken går in här, så jag hamnade att skriva dem på datorn och bifoga i form av bild.
    J(x): x är för jämställdhet 
    F(x): x är för feminism

Alltså skulle det innebära att det inte är möjligt för någon x att vara för J(x) men mot F(x). Som motbevis behöver vi egentligen bara ett exempel:

Visa att ovanstående är sant för något x. Ett sådant motbevis är att det finns de som är för jämställdhet men inte anser att feminism är vägen dit. Säg att jämställdhet = feminism. Det innebär att alla definitioner och mål för feminism överlappar exakt med jämställdhet, vilket är falskt.
    Slutsats: Eftersom jämställdhet ? feminism, och det finns personer som är för J(x) men mot F(x) är påståendet falskt.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 20:57:48 följande:
    Jag tar upp det eftersom du i inlägget innan mitt skrev att jag inte behöver tycka om dig. Har du redan glömt att du skrev det?

Nej, du behöver inte "tycka som mig" Huruvida du tycker om mig eller inte är helt ointressant.

Vilka frågor som handlar om orättvisa mot kvinnor känner du dig engagerad i (kan vara passivt) som en självutnämnd "jämställdhetsförespråkare"?

• Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:12:06 följande:
    Vänta lite här nu, som vän av logik har jag lite att invända här. Om det här ska vara korrekt och giltigt måste jämställdhet och feminism vara ekvivalenta. Tror inte att alla tecken går in här, så jag hamnade att skriva dem på datorn och bifoga i form av bild.
    J(x): x är för jämställdhet 
    F(x): x är för feminism

Alltså skulle det innebära att det inte är möjligt för någon x att vara för J(x) men mot F(x). Som motbevis behöver vi egentligen bara ett exempel:

Visa att ovanstående är sant för något x. Ett sådant motbevis är att det finns de som är för jämställdhet men inte anser att feminism är vägen dit. Säg att jämställdhet = feminism. Det innebär att alla definitioner och mål för feminism överlappar exakt med jämställdhet, vilket är falskt.
    Slutsats: Eftersom jämställdhet ? feminism, och det finns personer som är för J(x) men mot F(x) är påståendet falskt.
    Nej, Feminism är en avgrening av jämställdhet. Det är felet med din "logik"
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:15:31 följande:
    Andra avgreningar från jämställdhetsträdet kan vara jämställdhet (och rättvisor) för män, invandrare, äldre, handikappade osv.

Jämställdhet handlar om att räta upp orättvisor.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:15:31 följande:
    Det är inte min logik, det är inte heller "logik" utan logik. Du känner kanske till identitetsprincipen? Du får gärna göra en logisk uppställning som bevisar att jag har fel, fram till dess är endast ett påstående utan substans att det skulle vara fel. Skulle det visa sig att jag har det ska det givetvis korrigeras. Tack på förhand!Solig
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:22:14 följande:
    Det är inte min logik, det är inte heller "logik" utan logik. Du känner kanske till identitetsprincipen? Du får gärna göra en logisk uppställning som bevisar att jag har fel, fram till dess är endast ett påstående utan substans att det skulle vara fel. Skulle det visa sig att jag har det ska det givetvis korrigeras. Tack på förhand!Solig
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:12:06 följande:
    Angående att vissa tecken inte gick in, frågetecknet i oavstående text ska vara ett negerande likhetstecken.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:30:02 följande:
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
    Det var inte alls vad jag efterfrågade. Visst kan man uppmärksamma orättvisor mot kvinnor. Likaväl kan man uppmärksamma orättvisor mot Ryssland utan att att vara russofil. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Nä, det är ett påstående att det är logiskt. Jag kommer inte att ägna mer energi åt det tills du har motbevisat mig rent formellt, tills dess är det endast ett påstående utan substans. Sista ordet är således ditt om du vill ha det.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet