• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:19:52 följande:
    Sjuksköterskor med all den utbildningen som krävs borde tjäna betydligt högre. 
    Sjuksköterskor har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 3 år på högskola.
    Poliser har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 2 år på högskola + 6 månaders praktik.
     Poliser borde få en kortare betald utbildning inom arbetet och en betydligt lägre lön. 
    Varför borde poliser ha kortare utbildning och lägre lön?

Är det inte bra om poliser är kompetenta och att man har utbildningskrav som rensar bort oönskade/olämpliga sökande?

Skulle inte sjuksköterskor också kunna ha lägre utbildning och lägre lön?

Poliser möts dagligen av hat, hot och riskerar livet för att upprätthålla lag och ordning, är inte det värt något när det kommer till lön?

Hur har du tänkt dig att behålla intresset för de yrken du vill sänka lönen för?
     Poliser är f ö ett yrke som lockar många kvinnor nuförtiden. 
    Ja, men det är också betydligt fler män idag som arbetar inom kvinnodominerade yrken.
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:39:50 följande:
    Angående att vissa tecken inte gick in, frågetecknet i oavstående text ska vara ett negerande likhetstecken.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:30:02 följande:
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
    Det var inte alls vad jag efterfrågade. Visst kan man uppmärksamma orättvisor mot kvinnor. Likaväl kan man uppmärksamma orättvisor mot Ryssland utan att att vara russofil. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Nä, det är ett påstående att det är logiskt. Jag kommer inte att ägna mer energi åt det tills du har motbevisat mig rent formellt, tills dess är det endast ett påstående utan substans. Sista ordet är således ditt om du vill ha det.

Din sk formel är felaktigt baserat på att feminism är ekvivalent med jämställdhet. Även det här antagandet resulterar i en felaktig formel. Du kanske tror att en matematisk uppställning automatiskt skulle generera en viss tyngd, även om den är felaktig antar jag.

Tack för sista ordet.

• Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 21:44:15 följande:
    Sjuksköterskor har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 3 år på högskola.
    Poliser har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 2 år på högskola + 6 månaders praktik.
     Poliser borde få en kortare betald utbildning inom arbetet och en betydligt lägre lön. 
    Varför borde poliser ha kortare utbildning och lägre lön?

Är det inte bra om poliser är kompetenta och att man har utbildningskrav som rensar bort oönskade/olämpliga sökande?

Skulle inte sjuksköterskor också kunna ha lägre utbildning och lägre lön?

Poliser möts dagligen av hat, hot och riskerar livet för att upprätthålla lag och ordning, är inte det värt något när det kommer till lön?

Hur har du tänkt dig att behålla intresset för de yrken du vill sänka lönen för?Ja, men det är också betydligt fler män idag som arbetar inom kvinnodominerade yrken.

Det här är min åsikt. Sjuksköterskor och t ex ingenjörer borde ligga i ungefärligen samma spann och betydligt högre än idag (jag vill ha ett kapitalistiskt incitamentbaserat samhälle)

Utsållningen bland blivande poliser borde säkerställa att kompetenta personer blir poliser. Utbildningen borde vara bekostad i tjänsten, här ligger den moroten att välja polisyrket. En polisutbildningen kan vara några veckors förberedande träning, betald praktik och vidareutbildningar beroende på intresseområde, vill någon pyssla med utredningar så ska man kunna sållas ut vidare och få en betald utbildning dvs de akademiska grenarna inom polisen, göra karriär. Idag så lockas en hel del pappersvändare till polisen. Jag tycker det är fel grupp. Har hört historier om unga poliser som sitter och darrar i radiobilen.

• Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:30:02 följande:
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
    Vem har bestämt att man inte kan vara för jämställdhet men inte ha en tro på feminism som rörelse? Du? Andra feminister?
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 22:22:49 följande:
    Vem har bestämt att man inte kan vara för jämställdhet men inte ha en tro på feminism som rörelse? Du? Andra feminister?
    Det är en paradox. Vilka orättvisor ser du kvinnor utsätts för i samhället? -inga?
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 22:22:49 följande:
    Påståendet "det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism" implicerar att begreppen är ekvivalenta. Strax därefter formulerades utsagan att de inte är det. Det vill säga en motsägelse i premisserna. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Givetvis kan man vara för jämställdhet, utan att bekänna sig till den ismen. Likväl kan man vara etatist utan att erkänna sig till minarkism exempelvis.
  • Tom Araya
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:58:49 följande:

Det här är min åsikt. 

Åsikter utan argument hamnar i papperskorgen i det här sammanhanget, som allt annat värdelöst skräp.

Sjuksköterskor och t ex ingenjörer borde ligga i ungefärligen samma spann och betydligt högre än idag (jag vill ha ett kapitalistiskt incitamentbaserat samhälle)

Varför ska sjuksköterskor ha samma lön som ingenjörer, som har längre utbildning?

Varför ska ingenjörer (ett mansdominerat yrke) ha högre lön?

En polisutbildningen kan vara några veckors förberedande träning, betald praktik och vidareutbildningar beroende på intresseområde, 

Du kan inte vara seriös, alternativt att du inte vet något om yrket om du menar att detta är tillräckligt.

Du har fortfarande inte motiverat varför sjuksköterskor inte skulle kunna klara sig med en kortare utbildning, motsvarande den som du föreslår för poliser?

• Anonym (Man5)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 22:37:56 följande:
    Det är en paradox. Vilka orättvisor ser du kvinnor utsätts för i samhället? -inga?
    Jag ser att det finns saker som kan bli bättre både för män och kvinnor. Jämställdhet innebär att man arbetar för att det ska bli bättre för båda läger.
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 22:50:29 följande:
    Påståendet "det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism" implicerar att begreppen är ekvivalenta. Strax därefter formulerades utsagan att de inte är det. Det vill säga en motsägelse i premisserna. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Givetvis kan man vara för jämställdhet, utan att bekänna sig till den ismen. Likväl kan man vara etatist utan att erkänna sig till minarkism exempelvis.
    jämställdhet är ett samlingsbegrepp som involverar olika saker, även en förmåga att kunna se orättvisor mot kvinnor (och män, och äldre osv). Det enda feminism egentligen är är en syn där man ser ojämställda faktorer mot kvinnor (och vill att det inte ska vara så) Hur det ser ut, eller hur aktivt man verkar för att förändra det är inte definitionen på feminism. 

Du har fått det om bakfoten. X (jämställdhet) är summan av andra faktorer.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 22:57:03 följande:
    Jag ser att det finns saker som kan bli bättre både för män och kvinnor. Jämställdhet innebär att man arbetar för att det ska bli bättre för båda läger.
    Och då involverar det frågeställningar som figurerar inom området feminism, oavsett om du vill det eller inte. Du kanske har en annan syn på hur dessa orättvisor ska lösas. Men det är en annan sak.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet