Inlägg från: Anonym (dödläge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dödläge)

Feminism och jämställdhet

Jag föreslår att TS mfl. bestämmer sig för inriktningen på den här tråden och tar konsekvenserna. Samhällelig? Då finns centrala och tungt vägande fakta som ni nog bara får ta och väga in.

Generellt:
    Vem har mest makt i samhället?
    Generellt: vem har högst inkomster?
    Generellt: vem har det fysiska övertaget?
    Generellt: vem har flest chefs- och styrelseposter?
    Generellt: vems synsätt dominerar och vem har oftast tolkningsföreträde?
    I could go on and on...

Och omvänt.
    Vem får sämst vård - generellt?
    Vem löper störst risk att bli misshandlad i hemmet - generellt?
    Vem har sämst chans att klara sig på sin pension - generellt?
    Vem blir i högst grad diagnosticerad med utmattningsdepression - generellt - och VAD beror det på? Dubbelarbete? Sämre trygghet på arbetsplatsen? Lägre engagemang från manlige förälderns sida? Att öht ha betydligt lägre status än män och kopplat till detta (helt orimliga) krav på sig att främst finnas till för andra och konstant sätta sig själv i andra rummet?

VEM löper störst risk att - GENERELLT - utsättas för olika former av övergrepp? I hemmet, på arbetsplatsen, i skolan. På gatan, i parken - vilket därmed beskär kvinnors rörelsefrihet avsevärt och på det mest upprörande sätt (som också nämnts i tråden).

Forskning finns gällande nästan samtliga av dessa punkter.

I det här perspektivet: 
    Är det UNDERLIGT att en del kvinnor (och överfört till procent säkerligen inte överväldigande många av en halv befolkning) tenderar att hata, eller snarare avsky, män som kollektiv? Själv ser jag i alla fall en benhård logik. Det är väldigt synd att det är så, men också vääldigt begripligt.

Och om vi ska ta feminismen som fenomen och rörelse, så handlar den om just detta - kvinnors existentiella situation i samhället. Det är kärnan.

Ni - jämställda - män! Om ni verkligen vill få till en seriös, substantiell och konstruktiv dialog som kan föra de här frågorna framåt (och könen närmare varann) så MÅSTE ni förhålla er till FAKTA och verkligheten som den faktiskt ser ut!! Det är dags att begrava skygglapparna!
    Om man - GENERELLT - har mycket makt, och har haft det väldigt länge, så får man vid nån punkt vara beredd att dela med sig. Och att öppna sig är en bra början.
    Om man vill framstå som välvillig. Och trovärdig.

Manshatet är märkbart inom vissa grupper och i vissa sammanhang.

Kvinnohatet genomsyrar hela samhället.

• Anonym (dödläge)
    Anonym (dödläge) skrev 2024-12-12 19:10:28 följande:

Att öht ha betydligt lägre status än män och kopplat till detta (helt orimliga) krav på sig att främst finnas till för andra osv.

Citerar mig själv: "värde" skulle det va, inte "status".
  • Anonym (dödläge)
    Tom Araya skrev 2024-12-13 08:09:29 följande:
    Våldet är inte bara ett problem som drabbar kvinnor... män är de som är mest våldsutsatta.
    Detta säger jag inte för att dra fokus från problemen, utan för att ge lite mer perspektiv till de som svänger sig med begrepp som större, högre, mer, e.t.c.
    Jo, och vilka är det som till övervägande del - i de allra, allra flesta fall - utsätter män för det våldet?

Är inte "större, högre, mer" relevanta kategorier menar du??
    Måste vi inte ALLTID tänka och handla i termer av prioriteringar kring var vi lägger fokus, engagemang och resurser, på olika sätt?
    Angelägenhetsgrad, liksom.
  • Anonym (dödläge)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-13 17:29:46 följande:

Tycker också att det borde vara en självklarhet för självutnämnda jämställdhetsivrare att kunna observera var det finns ojämställdhet och tycka att det åtminstone inte borde vara så.

Inte bara avfärda ojämställda faktorer, även fast de visas med en stor neonskylt.

Ja, jag undrar också. Var är engagemanget? Medkänslan? Orienteringen i de självklara jämställdhetsfrågorna. Kunskapsnivån. Medvetenheten om de (stora) grupper i samhället som berörs av detta, är föremål för arbetet och diskussionerna.
    Hur är det med äktheten egentligen..?
  • Anonym (dödläge)
    Anonym (social) skrev 2024-12-13 18:39:50 följande:

Jag hatar att brunhögern kopplat ett järngrepp om Sverige och att frågor om rättvisa, solidaritet osv inte längre står högt i kurs.

Men jag tycker samtidigt att det så otroligt skönt att den typ av onyanserade och aggressiva feminister som syns här i tråden inte längre har så mycket att säga till om med alla dessa påhopp om att man är ondskan själv för att man inte håller med om exakt allt, och att alla motargument bemöts med att man bara vill försvara sina privilegier. Det är härligt att se den där lilla gruppen aktivistiska feminister marginaliseras även om de tycks flockas här på familjeliv.se.

I rättvisans namn finns det förstås också en mängd svagbegåvade misogyna incels på familjeliv.se, så det är ju en perfekt match för deras feministiska motsvarigheter.

Men snälla nån. Gör bara som de flesta andra försöker göra i den här tråden: bidra med något matnyttigt som tillför näring till diskussionen. En tanke, en invändning,  fakta eller vad du vill. Istället för att bara klanka ner.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet