• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (-)

Nu tidens feminism har inget med jämställdhet att göra. Idag handlar feminism om att hata alla män och sprida propaganda som nedvärderar män, exempelvis att manlighet är något fult (läs "mansrollen") och att kvinnlighet är fint, ideologisk propaganda som genus"vetenskap" etc. Detta bidrar till könskrig snarare än jämställdhet.

• Anonym (Tomas)

Är man för jämställdhet är man feminist. 
    På samma sätt som att man om man är för jämställdhet så är man icke-rasist. 

Inte så komplicerat. 

• Anonym (-)
    Anonym (Tomas) skrev 2021-10-19 10:11:06 följande:

Inte så komplicerat. 

Att som man vara feminism är samma sak som att spotta på sig själv. Varför inte vara maskulinist istället, eller inget alls? Det går alldeles utmärkt att vara för jämställdhet utan att vara feminist.
  • Pentra

Jag är för, propagerar för, och arbetar sedan många år för, jämställdhet och människors lika värde, vilket jag uttryckt och skrivit om tidigare i forumet. Men, feminism är ett j-kla gissel; som står för, när man granskar det, för förtryck av både män och kvinnor. ... 

Mvh,
    Pentra

• Mimosa86
    Anonym (-) skrev 2021-10-19 09:42:47 följande:

Nu tidens feminism har inget med jämställdhet att göra. Idag handlar feminism om att hata alla män och sprida propaganda som nedvärderar män, exempelvis att manlighet är något fult (läs "mansrollen") och att kvinnlighet är fint, ideologisk propaganda som genus"vetenskap" etc. Detta bidrar till könskrig snarare än jämställdhet.

Jepp. Så är det. Så tyvärr men ni män måste numera gå med nycklar i handen och tittar er bakom ryggen. Inte gena genom mörka parker och inte gå ut själva för att handla mjölk en sen oktoberkväll ifall ni blir påhoppade av en feminist. Alltid prata med er sambo k telefon lär ni rör er ute efter skymning ifall något händer. Ryslig utveckling. Fy för alla feminister som begränsar alla mäns rörelsemönster och i skräck håller dem hemma och begränsade.
  • Mimosa86
    Tom Araya skrev 2021-10-19 09:30:35 följande:

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Definiera jämställdhet. Vad är jämställdhet för dig.
  • Anonym (-)
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:16:42 följande:

Jepp. Så är det. Så tyvärr men ni män måste numera gå med nycklar i handen och tittar er bakom ryggen. Inte gena genom mörka parker och inte gå ut själva för att handla mjölk en sen oktoberkväll ifall ni blir påhoppade av en feminist. Alltid prata med er sambo k telefon lär ni rör er ute efter skymning ifall något händer. Ryslig utveckling. Fy för alla feminister som begränsar alla mäns rörelsemönster och i skräck håller dem hemma och begränsade.

Jag är kvinna. Vad försöker du säga med ditt inlägg?
  • Tom Araya
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:18:51 följande:
    Definiera jämställdhet. Vad är jämställdhet för dig.
    Likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.
  • Tom Araya
    Anonym (Tomas) skrev 2021-10-19 10:11:06 följande:

Inte så komplicerat. 

Jag skulle nog inte vilja påstå att alla feminister och antirasister står för jämställdhet.
  • Anonym (ooo)
    Tom Araya skrev 2021-10-19 09:30:35 följande:

Utgår du från det programmet? Det var inte speciellt bra tycker inte jag. 

Håller rätt mycket med den här skribentens analys av serien.
    www.svd.se/svt-talar-konsfragor-som-en-14-aring 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet