• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Mimosa86
    Tom Araya skrev 2021-10-19 17:25:51 följande:

Likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Och är det möjligt när manligt och kvinnligt inte värderas jämlikt? När klassiska manligheten är det man profeterar på men inte traditionellt kvinnliga? Så var är då grunden för likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Där ligger problematiken. Värderingar som läggs på könen
  • Tom Araya
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:31:33 följande:
    Och är det möjligt när manligt och kvinnligt inte värderas jämlikt? När klassiska manligheten är det man profeterar på men inte traditionellt kvinnliga? Så var är då grunden för likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Kan du definiera "manligt" och "kvinnligt" i sammanhanget?
  • Anonym (-)
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:31:33 följande:

Ni feminister jobbar ju aktivt på att nedvärdera manlighet och värdera kvinnlighet högre. Så ni säger emot er själva och påstår att det är tvärtom.

Det behövs ingen feminism i samhället längre. Kvinnor har fått alla rättigheter som män har. Nutidens feminism går ut på att leta efter problem som inte finns och sticka offerkoftor.
  • Anonym (-)

[quote=81442423][quote-nick]Anonym (Antifeministkvinna) skrev 2021-10-19 17:42:02 följande:[/quote-nick][/quote]

Detta kallas för diktatur. Jag anser att ideologi inte ska kunna infiltrera riktig forskning. Forsking ska baseras på fakta och inte för att passa in i en ideologi. Varför är det ingen som protesterar mot pseudovetenskap? Var är samhället påväg egentligen...

• Postman
    Anonym (-) skrev 2021-10-19 09:42:47 följande:

Nu tidens feminism har inget med jämställdhet att göra. Idag handlar feminism om att hata alla män och sprida propaganda som nedvärderar män, exempelvis att manlighet är något fult (läs "mansrollen") och att kvinnlighet är fint, ideologisk propaganda som genus"vetenskap" etc. Detta bidrar till könskrig snarare än jämställdhet.

Anonym (-) skrev 2021-10-19 17:49:39 följande:
    Ni feminister jobbar ju aktivt på att nedvärdera manlighet och värdera kvinnlighet högre. Så ni säger emot er själva och påstår att det är tvärtom.

Det behövs ingen feminism i samhället längre. Kvinnor har fått alla rättigheter som män har. Nutidens feminism går ut på att leta efter problem som inte finns och sticka offerkoftor.
    Kan bara instämma i detta.
  • Postman

Jag vill nog kalla mig för Humanist. Jag vill ogärna dela in i könet utan försöker hela tiden se människan istället men det är svårt för trenden idag är att vi ska gruppera oss hela tiden vilket också hela tiden leder till tjafs och bråk och än mer polarisering.

• Anonym (Samma som olika)
    Postman skrev 2021-10-19 18:26:42 följande:

Jag vill nog kalla mig för Humanist. Jag vill ogärna dela in i könet utan försöker hela tiden se människan istället men det är svårt för trenden idag är att vi ska gruppera oss hela tiden vilket också hela tiden leder till tjafs och bråk och än mer polarisering.

Kan bara instämma i detta.
  • Anonym (Foff)

Ännu en tråd fyllda av antifeminister som ska tala om för feminister "vad feminism är" och inte kan ta in att de har fel. De är helt enkelt så uppfyllda av sin egen förträfflighet och så bergsäkra på att deras vanföreställningar om feminism och feminister är SANNINGEN att de tror sig ha rätt att tala om för dessa feminister vad feminister egentligen tycker och vad de har för åsikter.

Att det är helt fel och icke överensstämmande med verkligheten klarar de inte av att ta in. Troligen för att deras kvinnoförakt gör att de inte kan hantera att en kvinna berättar något för dem. Tröttsamt, uttjatat och löjligt.

• Anonym (Man)
    Anonym (Tomas) skrev 2021-10-19 10:11:06 följande:

Är man för jämställdhet är man feminist. 
    På samma sätt som att man om man är för jämställdhet så är man icke-rasist. 

Inte så komplicerat. 

Även jag är för jämställdhet, men kategoriserar mig inte som feminist. Det går alldeles utmärkt.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet