• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Tom Araya

Jag säger inte att detta stämmer till 100%, men visst kan det ligga något i detta...

Kan vara en bild av text

• Anonym (B)

Elefanten i rummet man inte får prata om. Dvs mäns tillkortakommanden som pappa. Och män som tar ansvar och är föräldralediga, arbetar i skola osv får höra av andra män att de är mesiga och inte riktiga män. 

Mesiga män är femini fel, frånvarande pappor är feminismens fel. Allt går att skylla på feminismen. Idag är det bara ett skällsord. Man vet var man har en man som gnäller på feminism. 

Tom Araya skrev 2024-12-10 08:33:32 följande:

Jag säger inte att detta stämmer till 100%, men visst kan det ligga något i detta...

Kan vara en bild av text

• Anonym (Mannen)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 08:33:32 följande:

Ja, så är det.

Uppfostra pojkar till män och det blir bra.

Uppfostra pojkarna till kvinnor och det blir allt annat än bra.
  • Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2024-12-10 08:47:13 följande:

Elefanten i rummet man inte får prata om. Dvs mäns tillkortakommanden som pappa. Och män som tar ansvar och är föräldralediga, arbetar i skola osv får höra av andra män att de är mesiga och inte riktiga män. 

Mesiga män är femini fel, frånvarande pappor är feminismens fel. Allt går att skylla på feminismen. Idag är det bara ett skällsord. Man vet var man har en man som gnäller på feminism. 

...och vilka är det som klagar på att dagens svenska män inte är manliga nog?
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 09:52:29 följande:
    ...och vilka är det som klagar på att dagens svenska män inte är manliga nog?
    Beror ju på hur man definierar manlighet. Om man tycker det är manligt att ta ansvar för hem och familj och dela på det ansvaret, så är det nog många kvinnor som gnäller. 

Tycker man det är manligt att aldrig ta ansvar hemma, hänga med grabbarna i skogen eller på krogen istället och ligga i soffan när man väl är hemma, så är det nog många män som gnäller. 
  • Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2024-12-10 10:05:16 följande:
    Beror ju på hur man definierar manlighet. Om man tycker det är manligt att ta ansvar för hem och familj och dela på det ansvaret, så är det nog många kvinnor som gnäller. 

Tycker man det är manligt att aldrig ta ansvar hemma, hänga med grabbarna i skogen eller på krogen istället och ligga i soffan när man väl är hemma, så är det nog många män som gnäller. 
    Du får väl fråga de som föredrar utländska män om vad de föredrar av detta skäl.
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 10:09:05 följande:
    Du får väl fråga de som föredrar utländska män om vad de föredrar av detta skäl.
    Och du får fråga de som föredrar importfruar.
  • Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2024-12-10 10:28:52 följande:
    Och du får fråga de som föredrar importfruar.
    Du kan inte på allvar mena att män ska kunna svara på vad kvinnor ser som attraktiv maskulinitet bättre än vad kvinnor kan?
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 10:40:35 följande:
    Du kan inte på allvar mena att män ska kunna svara på vad kvinnor ser som attraktiv maskulinitet bättre än vad kvinnor kan?
    Och du kan väl inte mena att jag ska kunna svara på vad kvinnor ser som attraktiv maskulinitet? Fattar du inte att människor tycker olika?

Men faktiskt som finns det män som anser att de vet bättre än kvinnor själv vad kvinnor vill och tycker. Du har ju själv haft en tråd där du påstod att kvinnor gillar bad boys så till den grad att vanliga män inte kan få en kvinna. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet