• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Mol)
    Anonym (Man) skrev 2021-10-19 19:50:17 följande:

Även jag är för jämställdhet, men kategoriserar mig inte som feminist. Det går alldeles utmärkt.

Feminism ör per definition inte jämställd så Tomas påstående är fullständigt bisarrt..Det är dock ett bra exempel på hur blind delar av den feministiska rörelsen ha blivit. Man är helt oförmögna till självkritik.
  • Anonym (Mol)
    Postman skrev 2021-10-19 18:26:42 följande:

Jag vill nog kalla mig för Humanist. Jag vill ogärna dela in i könet utan försöker hela tiden se människan istället men det är svårt för trenden idag är att vi ska gruppera oss hela tiden vilket också hela tiden leder till tjafs och bråk och än mer polarisering.

Mycket är vunnet den dagen då människor börjar kämpa för humanism (lika rättigheter och skyldigheter för alla) istället för denna störtlöjliga identitetspolitik där folk delar upp sig i grupper och tävlar i att vara så kränkta som möjligt.
  • mammabitch
    Anonym (Man) skrev 2021-10-19 19:50:17 följande:
    Även jag är för jämställdhet, men kategoriserar mig inte som feminist. Det går alldeles utmärkt.
    Och jag som absolut definierar mig som feminist är för lika rättigheter OCH skyldigheter för båda könen = jämställdhet

Lägg sedan till att en person inte automatiskt ska tilldelas olika egenskaper utifrån vad hen har  mellan benen.

Där har du feminismen i ett nötskal och det har ingenting med manshat att göra.
  • Anonym (Räkan)

-Är du feminist?

- Jag är för lika rättigheter och möjlighet för kvinnor och män.

-Ja, men är du feminist?

- jag sa just det.

• Anonym (Mol)
    mammabitch skrev 2021-10-19 20:04:08 följande:

Och jag som absolut definierar mig som feminist är för lika rättigheter OCH skyldigheter för båda könen = jämställdhet

Lägg sedan till att en person inte automatiskt ska tilldelas olika egenskaper utifrån vad hen har  mellan benen.

Man kan vara för jämställdhet och vara ickefeminist.

Man kan vara för jämställdhet och vara feminist.

Man kan vara emot jämställdhet och vara ickefeminist.

Man kan vara emot jämställdhet och vara feminist.

Feminism och jämställdhet är inte samma sak. Hur svårt ska det vara att förstå det?
  • Tom Araya
    Anonym (Foff) skrev 2021-10-19 19:38:30 följande:

Ännu en tråd fyllda av antifeminister som ska tala om för feminister "vad feminism är" och inte kan ta in att de har fel. De är helt enkelt så uppfyllda av sin egen förträfflighet och så bergsäkra på att deras vanföreställningar om feminism och feminister är SANNINGEN att de tror sig ha rätt att tala om för dessa feminister vad feminister egentligen tycker och vad de har för åsikter.

Att det är helt fel och icke överensstämmande med verkligheten klarar de inte av att ta in. Troligen för att deras kvinnoförakt gör att de inte kan hantera att en kvinna berättar något för dem. Tröttsamt, uttjatat och löjligt.

Vill du argumentera för din sak är det intressant, annars är det bara "Tröttsamt, uttjatat och löjligt."
  • Anonym (-)

Ni förnekar biologi totalt i eran ideologi. Det finns biologiska egenskaper mellan kvinnor och män men det vägrar ni inse.
  • Anonym (Man)

Feminism utgår från kvinnan, maskulinism .. vet knappt om det ordet finns, utgår isåfall från mannen.

Jämställdhet utgår från alla, män, kvinnor, olika nationaliteter, ålder, handikapp etc.

Så ser jag på det hela.

• Anonym (Foff)
    Tom Araya skrev 2021-10-19 20:13:31 följande:

Vill du argumentera för din sak är det intressant, annars är det bara "Tröttsamt, uttjatat och löjligt."

Totalt ointresserad av att "argumentera för min sak". Har inget behov av det. Jag konstaterar bara det uppenbara om flertalet postare här.
  • Anonym (Foff)
    Anonym (-) skrev 2021-10-19 20:22:00 följande:

Ni förnekar biologi totalt i eran ideologi. Det finns biologiska egenskaper mellan kvinnor och män men det vägrar ni inse.

Tack för att du bevisar min poäng på ett så excellent sätt. Otroligt fascinerande med folk som är så dåligt pålästa som du är men uttalar dig så tvärsäkert. Och att sen försöka tala om för andra vad deras åsikt är utifrån det. Magstarkt. Men fortfarande felaktigt.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet