• Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Anonym (Foff)
    Anonym (-) skrev 2021-10-20 06:48:37 följande:

Jadu den som är okunnig är du. Det är fakta att feminister är hjärntvättade, verklighetsförvrängda biologiförnekare, även om sanningen svider att höra. Jag avslutar att diskutera med dig nu då vi inte kommer någon vart i diskussionen, du är för insnöad i din ideologi helt enkelt och vägrar ta till dig fakta och andras åsikter och synsätt då du finner det så provocerande att du inte kan föra en vettig diskussion utan att bli hysterisk.

Tack igen för att du bevisar tesen i mitt första inlägg. Det krävs en viss typ av självupptagenhet för att ha mage nog att tala om för andra vad deras åsikter är och vad den folkrörelse de står för innebär. När man själv egentligen har noll koll på det.

Och också klassiskt att när argumenten tar slut så börjar man gasta om att den andra parten är "hysterisk". Du följer textboken till punkt och pricka.
  • AndreaBD

Ja. Jag kan bara hålla med dig. Jämställdhet är bra, att hata män är inte bra. 

• Anonym (Otrolig)
    Anonym (Foff) skrev 2021-10-20 07:29:11 följande:
    Tack igen för att du bevisar tesen i mitt första inlägg. Det krävs en viss typ av självupptagenhet för att ha mage nog att tala om för andra vad deras åsikter är och vad den folkrörelse de står för innebär. När man själv egentligen har noll koll på det.

Och också klassiskt att när argumenten tar slut så börjar man gasta om att den andra parten är "hysterisk". Du följer textboken till punkt och pricka.
    Samma argumentation som när man försöker diskutera med Jehovas... De har också en textbok.
  • Anonym (Otrolig)
    AndreaBD skrev 2021-10-20 10:05:32 följande:

Jag skulle snarare säga att jämställdhet är bara intressant när man själv gynnas... annars är den ointressant.
  • AndreaBD
    Anonym (Otrolig) skrev 2021-10-20 13:51:45 följande:
    Jag skulle snarare säga att jämställdhet är bara intressant när man själv gynnas... annars är den ointressant.
    Ingen trevlig inställning, verkligen! Och det säger sig självt att jämställdhet ju betyder ingen gynnas mer. Det är ju en motsägelse i sig. 

Framför allt så gynnas ju båda, det är ganska självklart. 
  • Anonym (Otrolig)
    AndreaBD skrev 2021-10-20 14:14:11 följande:
    Ingen trevlig inställning, verkligen! Och det säger sig självt att jämställdhet ju betyder ingen gynnas mer. Det är ju en motsägelse i sig. 

Framför allt så gynnas ju båda, det är ganska självklart. 
    Jag väntar med spänning på att se om jämställdheten stannar vid jämvikt eller om vågskålen väger över till kvinnors fördel.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-10-20 10:05:32 följande:

Jag undrar vad kvinnliga feminister som hatar män har tänkt sig att uppnå och förväntar de sig samtidigt mäns samarbete för att uppnå jämställdhet?
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2021-10-19 22:49:34 följande:
    Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera, eftersom olika personer menar olika med både "feminism" och "jämställdhet".

Jag tror att det är ytterst få människor i dagens Sverige som skulle motsäga att män och kvinnor har samma värde, samma rättigheter och (borde ha) samma möjligheter. Definierar man feminism så löst som att det bara innehåller det ovan är alltså alla feminister. Och är alla feminister, blir begreppet ganska meningslöst.

Man måste komma ihåg att den feminism som var den ursprungliga, den så kallade första vågens feminism, i mångt och mycket är väldigt annorlunda från dagens feminism (tredje, eller till och med fjärde vågen). Man kan alltså mycket väl ställa sig bakom det dessa kvinnor kämpade för (såsom kvinnlig rösträtt), och vara emot det tredje vågen står för. Eller tvärtom. De första feministerna var abortmotståndare, nuförtiden skulle man aldrig hitta någon som kallar sig för feminist som är det.

Feminismen är en typisk Vänsterrörelse, som beskriver världen med hjälp av strukturer, i termer om offer och förövare, vem som besitter makt och vem som är maktlös och så vidare. Antirasism och intersektionalitet är nära besläktat med eller knutet till feminismen, för att inte tala om genus.

För min del ser jag inget positivt med dagens feminism. Det är för extremt, för irrationellt och för vetenskapsförnekande.
    Tack för ditt inlägg och att du tydligt beskriver vad jag gärna ser att vi diskuterar i tråden, som jag förövrigt håller med om.
  • Anonym (Otrolig)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-19 22:49:34 följande:
    Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera, eftersom olika personer menar olika med både "feminism" och "jämställdhet".

Jag tror att det är ytterst få människor i dagens Sverige som skulle motsäga att män och kvinnor har samma värde, samma rättigheter och (borde ha) samma möjligheter. Definierar man feminism så löst som att det bara innehåller det ovan är alltså alla feminister. Och är alla feminister, blir begreppet ganska meningslöst.

Man måste komma ihåg att den feminism som var den ursprungliga, den så kallade första vågens feminism, i mångt och mycket är väldigt annorlunda från dagens feminism (tredje, eller till och med fjärde vågen). Man kan alltså mycket väl ställa sig bakom det dessa kvinnor kämpade för (såsom kvinnlig rösträtt), och vara emot det tredje vågen står för. Eller tvärtom. De första feministerna var abortmotståndare, nuförtiden skulle man aldrig hitta någon som kallar sig för feminist som är det.

Feminismen är en typisk Vänsterrörelse, som beskriver världen med hjälp av strukturer, i termer om offer och förövare, vem som besitter makt och vem som är maktlös och så vidare. Antirasism och intersektionalitet är nära besläktat med eller knutet till feminismen, för att inte tala om genus.

För min del ser jag inget positivt med dagens feminism. Det är för extremt, för irrationellt och för vetenskapsförnekande.
    Välformulerat och träffsäkert, tack!
  • AndreaBD
    Anonym (Otrolig) skrev 2021-10-20 15:03:16 följande:
    Jag väntar med spänning på att se om jämställdheten stannar vid jämvikt eller om vågskålen väger över till kvinnors fördel.
    Så du ska bevaka och börja protestera genast när det börjar bli 0,1 % för mycket åt fel håll? Herregud! Du bör inte ha en relation i så fall. Det är förödande i relationer om man avväger hela tiden vem som gör mer eller ger mer. 
Svar på tråden Feminism och jämställdhet