Embla twopointoh skrev 2021-10-19 22:49:34 följande:
Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera, eftersom olika personer menar olika med både "feminism" och "jämställdhet".
Jag tror att det är ytterst få människor i dagens Sverige som skulle motsäga att män och kvinnor har samma värde, samma rättigheter och (borde ha) samma möjligheter. Definierar man feminism så löst som att det bara innehåller det ovan är alltså alla feminister. Och är alla feminister, blir begreppet ganska meningslöst.
Man måste komma ihåg att den feminism som var den ursprungliga, den så kallade första vågens feminism, i mångt och mycket är väldigt annorlunda från dagens feminism (tredje, eller till och med fjärde vågen). Man kan alltså mycket väl ställa sig bakom det dessa kvinnor kämpade för (såsom kvinnlig rösträtt), och vara emot det tredje vågen står för. Eller tvärtom. De första feministerna var abortmotståndare, nuförtiden skulle man aldrig hitta någon som kallar sig för feminist som är det.
Feminismen är en typisk Vänsterrörelse, som beskriver världen med hjälp av strukturer, i termer om offer och förövare, vem som besitter makt och vem som är maktlös och så vidare. Antirasism och intersektionalitet är nära besläktat med eller knutet till feminismen, för att inte tala om genus.
För min del ser jag inget positivt med dagens feminism. Det är för extremt, för irrationellt och för vetenskapsförnekande.
Tack för ditt inlägg och att du tydligt beskriver vad jag gärna ser att vi diskuterar i tråden, som jag förövrigt håller med om.