Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Feminism och jämställdhet

Feminism och jämställdhet

Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

Från savannen till Tinder | SVT Play

• Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • Tom Araya
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:18:51 följande:
    Definiera jämställdhet. Vad är jämställdhet för dig.
    Likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.
  • Tom Araya
    Anonym (Tomas) skrev 2021-10-19 10:11:06 följande:

Är man för jämställdhet är man feminist. 
    På samma sätt som att man om man är för jämställdhet så är man icke-rasist. 

Inte så komplicerat. 

Jag skulle nog inte vilja påstå att alla feminister och antirasister står för jämställdhet.
  • Tom Araya
    Mimosa86 skrev 2021-10-19 17:31:33 följande:
    Och är det möjligt när manligt och kvinnligt inte värderas jämlikt? När klassiska manligheten är det man profeterar på men inte traditionellt kvinnliga? Så var är då grunden för likställda villkor för pojkar/män och flickor/kvinnor.

Där ligger problematiken. Värderingar som läggs på könen
    Kan du definiera "manligt" och "kvinnligt" i sammanhanget?
  • Tom Araya
    Anonym (Foff) skrev 2021-10-19 19:38:30 följande:

Ännu en tråd fyllda av antifeminister som ska tala om för feminister "vad feminism är" och inte kan ta in att de har fel. De är helt enkelt så uppfyllda av sin egen förträfflighet och så bergsäkra på att deras vanföreställningar om feminism och feminister är SANNINGEN att de tror sig ha rätt att tala om för dessa feminister vad feminister egentligen tycker och vad de har för åsikter.

Att det är helt fel och icke överensstämmande med verkligheten klarar de inte av att ta in. Troligen för att deras kvinnoförakt gör att de inte kan hantera att en kvinna berättar något för dem. Tröttsamt, uttjatat och löjligt.

Vill du argumentera för din sak är det intressant, annars är det bara "Tröttsamt, uttjatat och löjligt."
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-10-20 10:05:32 följande:

Ja. Jag kan bara hålla med dig. Jämställdhet är bra, att hata män är inte bra. 

Jag undrar vad kvinnliga feminister som hatar män har tänkt sig att uppnå och förväntar de sig samtidigt mäns samarbete för att uppnå jämställdhet?
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2021-10-19 22:49:34 följande:
    Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera, eftersom olika personer menar olika med både "feminism" och "jämställdhet".

Jag tror att det är ytterst få människor i dagens Sverige som skulle motsäga att män och kvinnor har samma värde, samma rättigheter och (borde ha) samma möjligheter. Definierar man feminism så löst som att det bara innehåller det ovan är alltså alla feminister. Och är alla feminister, blir begreppet ganska meningslöst.

Man måste komma ihåg att den feminism som var den ursprungliga, den så kallade första vågens feminism, i mångt och mycket är väldigt annorlunda från dagens feminism (tredje, eller till och med fjärde vågen). Man kan alltså mycket väl ställa sig bakom det dessa kvinnor kämpade för (såsom kvinnlig rösträtt), och vara emot det tredje vågen står för. Eller tvärtom. De första feministerna var abortmotståndare, nuförtiden skulle man aldrig hitta någon som kallar sig för feminist som är det.

Feminismen är en typisk Vänsterrörelse, som beskriver världen med hjälp av strukturer, i termer om offer och förövare, vem som besitter makt och vem som är maktlös och så vidare. Antirasism och intersektionalitet är nära besläktat med eller knutet till feminismen, för att inte tala om genus.

För min del ser jag inget positivt med dagens feminism. Det är för extremt, för irrationellt och för vetenskapsförnekande.
    Tack för ditt inlägg och att du tydligt beskriver vad jag gärna ser att vi diskuterar i tråden, som jag förövrigt håller med om.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-10-20 16:52:34 följande:
    Det är alltid dumt att motarbeta varandra. Om man då dessutom ska vara i en kärleksrelation..... jag menar det finns även par som motarbetar varandra jämt, men de måste ju nästan vara masochister. Det tar otroligt mycket energi.

Och så länge det inte är jämställd så är det inte optimalt samarbete. Ojämvikten påverkar även männen på ett negativt sätt. 

Jag håller med dig.

Jag undrar hur radikalfeminister som exempelvis Bilan Osman med ett tydligt uttalat manshat tänkt sig...

Vad är jämställdhet enligt den radikalfeministiska synen?

Vill Bilan Osman (exempelvis) uppnå jämställdhet med män (som hon hatar)?

Hur bedrivs jämställdhetskampen tillsammans med män enligt ett sådant synsätt?

Eller tänker sig Bilan Osman och liktänkande feminister att de själva, helt utan mäns vilja, kraft och  samarbete ska uppnå jämställdhet?

• Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2021-10-20 21:21:27 följande:
    Saken är den att dessa extrema feminister inte tänker, deras ideologi saknar rationellt och konsekvent tänkande. Försöker man hitta någon typ av logik eller förutsägbarhet i deras ställningstaganden blir man bara förvirrad.
    Ja, verkligen.

Bilan Osman försvarade hat av män med att män är i maktposition, till skillnad mot muslimer (som enligt Osman inte är okej att hata). Hon bortser alltså från att det finns ett antal länder i världen där muslimer är i maktposition.
  • Tom Araya
    Xlr8 skrev 2021-10-22 09:06:14 följande:

Blev utkastad från biblioteket idag.

Skulle hjälpa dom stakars överarbetade bibliotekarierna.

Så jag flyttade ett gäng böcker som hamnat fel till fantasy hyllan.

Tydligen skulle inte böcker om genus"vetenskap" inte stå på fantasy hyllan.

Förvirrande...

Skrattande
Svar på tråden Feminism och jämställdhet