• Sanna 755

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

• Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:53:26 följande:
    Att hjärntvättade har svårt att tänka själva. 
    Det ser vi i dina inlägg för jag tolkar det faktiskt så även om du inte vill kännas vid det.

Man avgör inte en människas förmåga till självständigt tänkande genom ett kopierat inlägg utan genom det resonemang den för och om den har vetenskaplig fakta eller falsk propaganda som argument och hur den resonerar kring detta.

Det är därför vi kan avgöra vem som är hjärntvättad i denna tråd och inte är det jag.
    Du gör en Trump, anklagar andra för dina egna fel och brister.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:39:10 följande:
    Eh,,... www.who.int/news/item/22-05-2020-a t-least-80-million-children-under-one-at-risk-of-d iseases-such-as-diphtheria-measles-and-polio-as-co vid-19-disrupts-routine-vaccination-efforts-warn-g avi-who-and-unicef

Till och med SVT har skrivit om saken... Lägg till utebliven screening av cancer, tbc etc. Dessa sjukdomar försvinner inte liksom. 

Du räddar inte fler liv genom att pausa barnvaccinering(livsår) av mycket dödliga sjukdomar till förmån för ett virus som inga friska barn dör av. Och ytterst, ytterst få överlag dör av/med. Samma sak när vård nekas för att hålla sjukhusen öppna, som med de hjärtsjuka nyfödda i Nya zeeland som dog eftersom att de inte fick operation. Det är inte folkhälsa eller att rädda liv. 
    Du silar hela tiden mygg och sväljer kameler.
    Ja, människor dör just nu. I covid och pga att vården är fullt upptagen med att ta hand om alla covidpatienter. Det förekommer i Sverige precis som ute i världen.
    Det är en konsekvens av pendemin. Att människor dör.  Antingen av covid eller som en direkt komnsekvens av att det pågår en pandemi.

Och du som tjatar dig blå om att man inte behöver vaccinera sig för att det är en sån pytteliten risk att dö? Du har precis motbevisat dig själv. Du har precis bevisat att så länge som pandemin pågår så ökar risken att dö i alla sjukdomar.

Det du samtidigt helt förtränger är risken att drabbas av långtgånde, kanske livslånga skador efter covid19. Man räknar med att det redan finns 200 000 svenskar idag som är långtidssjukskriva. Experterna ser svåra lungskador och de vet inte om de någonsin kommer att bli friska men de räknar med att en hög andel kommer att få livslånga skador.

Du som älskar jämförelser kan här jämföra med polio. Dödligheten i polio är inte så vansinnigt hög, de allra flesta överlevde, de flesta blev så småningen om friska men en relativt stor andel blev skadade för livet.
    Därför togs vaccin fram.

Jag tycker att det är ok att människor vägrar vaccinera, det är deras rättighet, sig men å andra sidan ska de  inte få hjälp om de senare blir sjuka, blir långtidssjukskrivna eller får kroniska skador. De har ju valt det själva. De har erbjudits skydd men vägrat ta emot det. Någonstans måste man ta ansvar.
    Jag tror också att det är så man kommer att se på det från försäkringsbolag och från samhället. Har man vägrat skydda sig men blir skadad så måste man ta ansvar för det också, då kan man inte räkna med att andra tar det åt en genom att betala ut försäkringar, sjukpenning,m rehabilitering osv.
  • Anonym (På riktigt)
    Anonym (Nope) skrev 2020-12-08 13:24:53 följande:
    Man får offra dem som är svaga så de yngre och starka kan leva vidare, vilket egentligen är helt naturligt om man kollar på djurlivet. De äldre har redan fått leva länge. Varför vaccinera alla och riskera hela samhället? 
    Som jag svarat tidigare i tråden. Alla i riskgrupperna är inte gamla. Men du tycker att alla riskgrupper ska offra sig för dig. Så gjorde man under andra världskriget också. 
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:53:26 följande:
    Att hjärntvättade har svårt att tänka själva. 
    Självinsikt ska alltid uppmuntras tycker jag :)
  • LadyJane
    Anonym (På riktigt) skrev 2020-12-08 15:35:54 följande:
    Som jag svarat tidigare i tråden. Alla i riskgrupperna är inte gamla. Men du tycker att alla riskgrupper ska offra sig för dig. Så gjorde man under andra världskriget också. 
    Konsekvensen av att alltför många vägrar att vaccinera sig kommer att bli det.
    Det är liksom ingen åsiktsfråga utan fakta.
    Ju mer propaganda från antivaxxers desto större är risken att många dör.
    Ja, jag vet att du inte riktade dig till mig men jag tar mig friheten att svara ändå. Jag reagerade mest på att det inte är en åsiktsfråga...

Och man kan faktiskt se det som evolution, de starkarte och smartare överlever. Sen tycker jag att det är oerhört tragiskt att antivaxxers får så stort utrymme eftersom deras falska propaganda ger så otroligt stora konsekvenser, speciellt på individnivå.

Jag är vanligtvis en förkämpe för yttrandefrihet men jag funderar mer och mer på om det inte borde begränsas när det som nu, kan vara en direkt samhällsfara.
  • Anonym (Dr. Frankenstein)

Det är ganska simpelt att lösa det hela:

Provaxxers - vaccinera er och ni är safe. 
    Antivaxxers - gör det inte och ni är också safe.

• Anonym (X)
    Anonym (Dr. Frankenstein) skrev 2020-12-08 16:22:02 följande:

Det är ganska simpelt att lösa det hela:

Provaxxers - vaccinera er och ni är safe. 
    Antivaxxers - gör det inte och ni är också safe.

Så funkar det inte riktigt. Om viruset fortsätter cirkulera bland de som inte vaccinerar sig så blir vi aldrig av med det. Det räcker inte att vaccinera sig en gång för resten av livet så är man totalimmun. Alla kan inte vaccinera sig heller som jag förstått det, så de offras på foliehattarnas altare.

Det finns t ex en orsak till varför vi nu börjar se en återkomst av mässlingen, som var utrotad i Sverige förut, men i takt med att det kommer hit personer som inte är vaccinerade och att antivaxxers ploppar upp i samhället så ser vi också att sjukdomen kommer tillbaka.
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:52:46 följande:
    Ligger inte Sverige i världen? Ligger Sverige inte dessutom hack i häl med UK när det gäller att godkänna vaccin? Jo, precis. Medan Schweiz inte vill godkänna vaccinet eftersom att de inte tycker att det är tillräckligt testat. Och det är det ju inte. 
    Du kan INTE jämställa Sverige med UK när det gäller det här. Jag litar inte på deras godkännande heller. Och om du skulle säga att man DÄR har varit ganska auktoritär, så skulle jag också hålla med.

Beror också på vilket vaccin du pratar om. Phizer/Biontecs verkar ha haft många testpersoner. Jag måste kolla och hitta seriösa källor....
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:51:30 följande:
    Men lääääääs länkarna då. 
    Okej, jag har läst dem. Men jag ska leta fram riktigt seriösa källor först....
  • Anonym (Nope)
    Anonym (På riktigt) skrev 2020-12-08 15:35:54 följande:
    Så du tycker det är bättre om alla tar risken?
    Hur tänker du nu?
    Jag förstår varför riskgrupper vill ta vaccinet.
    Dem löper större risk att dö pga viruset och är villiga att ta risken.
    Och hur menar du med andra världskriget? Förstår inte hur det är relevant i denna diskussionen. 
    Riskgrupperna gör precis som dem vill, ingen av dem är tvingade att ta vaccinet.
    Precis som jag och alla andra. 
    Det ni inte förstår är att alla som tar vaccinet inom de kommande åren är försökskaniner. Ingen vet biverkningarna. Som sagt, normalt tar det mellan 10-15 år att framställa ett säkert, beprövat och godkänt vaccin. 
    Friska unga människor vill ta vaccinet bara för att allt ska återgå till det normala och är villiga att riskera livet för det. Det är inte jag. Jag kan leva med detta även en längre tid framåt även om det är sjukt jobbigt. En pandemi är helt enkelt en sak man får acceptera. Man kan inte förvänta sig att allt ska vara bra alltid. 
  • LadyJane
    Anonym (Nope) skrev 2020-12-09 09:27:03 följande:
    Så du tycker det är bättre om alla tar risken?
    Hur tänker du nu?
    Jag förstår varför riskgrupper vill ta vaccinet.
    Dem löper större risk att dö pga viruset och är villiga att ta risken.
    Och hur menar du med andra världskriget? Förstår inte hur det är relevant i denna diskussionen. 
    Riskgrupperna gör precis som dem vill, ingen av dem är tvingade att ta vaccinet.
    Precis som jag och alla andra. 
    Det ni inte förstår är att alla som tar vaccinet inom de kommande åren är försökskaniner. Ingen vet biverkningarna. Som sagt, normalt tar det mellan 10-15 år att framställa ett säkert, beprövat och godkänt vaccin. 
    Friska unga människor vill ta vaccinet bara för att allt ska återgå till det normala och är villiga att riskera livet för det. Det är inte jag. Jag kan leva med detta även en längre tid framåt även om det är sjukt jobbigt. En pandemi är helt enkelt en sak man får acceptera. Man kan inte förvänta sig att allt ska vara bra alltid. 
    Visa fakta på det här.
    Visa fakta med hjälp av länkar, vilka riskerna är.

Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?