Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:25:52 följande:
    Jag är ingen anti-vaxxer. Jag är däremot emot tvång, otestade vaccin och att vända upp och ner på allt för ett bagatellartat virus. Proportioner kallas det. 
    Menar du att detta vaccin är otestat?
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:37:28 följande:
    Hur lång tid har det gått sedan detta vaccin började tas fram? I vanliga fall pågår processerna i tio år. Det är omöjligt att se några ens lite långsiktiga biverkningar efter så här kort tid, mindre än ett år. Tillverkare själva har erkänt att de hoppar över de vanliga säkerhetstesterna. Dessutom har forskarna länge försökt forska fram vaccin mot olika coronavirus. Utan att lyckas. Men nu har det gått bra efter så kort tid. När placebogrupperna dessutom är stor och vaccingrupperna små kan du själv räkna ut hur säkra testprocesserna är. 
    Detta vaccin bygger på andra vaccin som är mycket vältestade. Det betyder att man inte behöver börja uppfinna vaccin från början utan testar endast det som är modifierat på existerande vaccin.

Det här framgår väldigt tydligt om man läser nyhetsrapporteringarna. Menar du verkligen att du har missat det helt och hållet? Menar du verkligen att du har en klar uppfattning som bygger på helt fel grunder?

Vad är dina källor, aftonbladet och veckorevyn?

Har du verkligen missat att hundratusentals redan har fått dessa vaccin? Det är den sista fasin som alla vacciner måste genomgå.

Varför tror du att du vet så mycket bättre när du inte ens har grundläggande information klart för dig?7

Är det solidaritet att dra fel slutsatser från fel information?
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 13:53:13 följande:
    Exakt, pesten. Den stora svarta döden. Vilket covid inte är ens i närheten av.
    Du kan inte göra den jämförelsen och du kan inte komma med det påståendet.

Helt enkelt för att vi idag har tillgång till modern vård med modern teknik och moderna mediciner,.
    Hur denna pandemi hade varit under medeltiden vet ingen och inte heller du. Den hade kanske kunnat vara lika allvarlig som pesten som hade en dödlighet mellan 30 och 99%.

Pesten idag har en dödlighet på 0% eftersom vi har just modern vård.

Det går alltså inte att jämföra idag och vårt samhälle med då och en population som var försvagad av svält och dessutom saknade allt det vi saknar idag. Hur skulle covis slå då? Jag gissar att det hade varit betydligt fler än 30% som dött, dvs varit allvarligare än Digerdöden. Min gissning som sagt.
  • LadyJane

Jag tycker att det är bra att människor inte vaccinerar vare sig själva eller sina barn.

Det är evolution i praktiken.

De ovaccinerade löper en allvarlig risk att dö och tja, det är väl otur för dem men det är faktiskt bra för mänskligheten. De starkare och smartare överlever och de korkade dukar under. Life´s a bitch.

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:13:53 följande:
    Självklart kan man göra den jämförelsen. Allt handlar om proportioner. Och givetvis måste man se till den nuvarande situationen, inte hur covid hade drabbat mänskligheten 1765. Men lika allvarlig som pesten hade den inte varit och det fattar du också. Vi må ha varit fattigare och haft mindre motståndskraft, men mot covid behövs inte heller mycket motståndskraft. Vilket vi ser i fattiga länder idag. Där befolkningen inte är så gammal och inte överviktig dör få. Det kunde alltså rent av varit så att färre dött av covid på medeltiden. Särskilt sedan de inte räknat döda med(varken "med" som i cancerpatient fick covid och dog lite tidigare än förväntat/89-årig diabetiker fick covid och trillade av pinn eller "med" som i testades positivt för 28 dagar sedan och dog sedan i en olycka). De hade inte heller använt sig av överkänsliga pcr-test(som som sagt inte ens är ett diagnosverktyg) och hittat en massa asymptomatiska/milda fall/falska positiva. 
    Precis som idag hade de nog inte vetat att covid fanns om de inte letade efter det. De hade bara kallat det "luftvägssäsongen" .
    Nej det kan du inte om du inte är totalt och kolossalt okunnig och faktaresistent,.

För att göra jämförelser som är jämförelser och inte fåniga påståenden för att  få rätt så måste man ta häsyn till många olika faktorer som populationens sammansättning och storlek, näringstillgång osv. För att inte prata om möjligheter till behandling.

Ingen cvet hur allvarligt det hade varit, allra minst du som inte fattat att allt inte bara handlar om "proportioner". Din argumentation är så usel att det är en enorm skämskudde på den. Du får inte mer rätt bara för att du argumenterar som en ärkeantivaxxer, du framstår bara som en galenpanna. Men det kanske det du vill.

Fast å andra sidan är det ju bra för mänskligheten om faktaresistenta låter bli att vaccinera sig. Det är de som senare kommer att dö i covid. Evolution.  Vi smarta överlever men inte antivaxxers.  Prtecis så som det ska vara.

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:16:16 följande:
    Vilket säger allt om din "goda" sida....

Ovaccinerade löper mycket, mycket liten risk att dö. Det funkar så med en sjukdom med(snålt räknat) överlevnad på över 99%..... Det funkar så med en sjukdom med så hög grad asymptomatiska/milda fall. Det funkar så med en sjukdom där de som för av/med den redan har en fot i graven. 
    Blanda inte in din känslomässiga härdsmälta i diskussionen. Mina goda sidor är inte ett ämne som hör till diskussionens ämne.

Det är evolution att de svagare dör. Det är endast korkade, fatktaresistenta  människor som är antivaxxers. Det är antivaxxers som kommer att dö pga att de är ovaccinerade. Av eget val.
    Kalla fakta.

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:23:33 följande:
    Har du kopierat en annan användares inlägg? Eller har du två användare? Eller är detta del i en intalningskampanj a la Kina?
    Jag tyckte att det var jävligt smart sagt.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:23:33 följande:
    Har du kopierat en annan användares inlägg? Eller har du två användare? Eller är detta del i en intalningskampanj a la Kina?
    Eftersom det är alldeles sant.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:16:16 följande:
    Ovaccinerade löper mycket, mycket liten risk att dö. Det funkar så med en sjukdom med(snålt räknat) överlevnad på över 99%..... Det funkar så med en sjukdom med så hög grad asymptomatiska/milda fall. Det funkar så med en sjukdom där de som för av/med den redan har en fot i graven. 
    Du älskar att jämföra med digerdöden. Dödligheten ökar för varje våg.  Det kommer alltså, enligt dig, att gälla nu också.

Jag skiter i det eftersom jag självklart kommer att vaccinera mig. Jag är smart och tar till mig av fakta.
    Antivaxxers är de som kommer att duka under. Det är deras eget val.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:28:55 följande:
    Jo, du måste rent av göra det. För allt handlar om situationen vi är i(dvs att ta hänsyn till många faktorer...). Och situationen vi är i är ett skitvirus och modern vård(som dessutom inte havererat någonstans trots all panikporr om det i tidningarna). 

Nej, jag säger inte heller att jag VET hur covid hade tett sig under medeltiden. Men med den datan som kommit in kan vi dra sannolika slutsatser. Jag skiter i vad du tycker om min argumentationsteknik, att hjärntvättade människor inte kan ta in ny information är inget nytt. Antivaxxer är jag som sagt inte heller. Jag skiter i om du tycker att jag framstår som galen, gör jag det i dina ögon så gör jag liksom något rätt. Vad du tycker kommer inte att stoppa mig från att kämpa för frihet och demokrati till sista blodsdroppe. Men som sagt, kom inte och klaga när Sovjet 2.0 är här. 

Som sagt.... den "goda" sidan.... Och du vet också hur väldigt liten risken är att dö av/med covid är. Till och med när man måste använda pcr-test för att ens hitta pandemin och räknar dödsfall generöst. Till och med då. 
    Expertis kan dra vissa slutsatser men det kan tyvärr inte du göra som påstår att det går att jämföra med digerdöden, att allt bara handlar om proportioner.

Påstår man det så saknar man förmåga att dra slutsatser.
    För slutsatser har inget egenvärde i sig, de måste vara rätt också.
    Annars kan man dra slutsatsen att solen är en citron, den är ju gul som citroner är.

Ingen expert skulle drömma om att försöka jämföra med pesten eftersom det inte går. Det är bara du som gör det och det säger något om din förmåga, inte hur fakta är.

Jag struntar faktiskt i att fösöka övertyga dig. Du får fortsätta propagera som den antivaxxer du är.

Jag konstaterar att det bara är bra om det blir ett snabbt språng i evolutionen efter det här och antalet antivaxxers sjunker betydligt. Ju färre faktaresistenta i samhället desto bättre. Ju7 fler smart och färre korkade desto bättre...

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:30:58 följande:
    När "min" sida anklagas för att vara onda "granny killers" och det gafflas om solidaritet hit och dit är det "goda hatet" i allra högsta grad relevant. 

Och för tusende gången så känner även du till statistiken. Risken att dö av covid är pytteliten och risken att dö MED covid är inte mycket större den. 
    Det ÄR en solidaritetshandling att vaccinera sig det kan du aldrig bortse från.

Oavsett det så kan du inte projicera din härdsmälta på mig som person.

Skilj med andra ord på sak och person.

Varken du eller någon annan har facit när det gäller dödligheten. Det vet vi först när den är över. Risken är inte pytteliten utan är högst reell påtaglig.
    Men strunta i att vaxxinera dig, jag bryr mig faktiskt inte om en antivaxxers stryker med eller inte. Det du inte får göra är att sprida en massa falsk information. Det är inte okey någonstans. Även korkade människor måste få en chans att fatta beslut baserad på famkta och inte en massa prilliga jämförelser med digerdöden.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:31:56 följande:
    Apropå att tänka själv... Du kunde inte ens omformulera till dina egna ord smile2.gif
    ?

Jag kopierade ett smart inlägg, jag hade inte lust att omformulera det och varför skulle jag göra det?

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:43:18 följande:
    Exakt..... Point proven. 
    Vad är det du bevisat, att jag kopierat ett inlägg?
    Jag sa ju att jag gjort det.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:45:18 följande:
    Experter drar paralleller hela tiden. Din trovärdighet ökar inte av att du fortsätter att kalla mig antivaxxer när jag inte är det... Du behöver inte heller försöka övertyga mig. Jag kan tänka klart och följer datan. 
    De drar paralleller när det går.

Det betyder inte att man alltid kan göra det med allting. Herregud . Det här är grundläggande kunskap för att öht kunna förstå innebörd av skriven text.

Jag har en rättighet att och tar mig friheten att kalla människor som argumenterar som en antvaxxer för just antivaxxer. De som argumenterar osakligt och med falsk fakta mot vaccin är per definition antivaxxer.

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:53:26 följande:
    Att hjärntvättade har svårt att tänka själva. 
    Det ser vi i dina inlägg för jag tolkar det faktiskt så även om du inte vill kännas vid det.

Man avgör inte en människas förmåga till självständigt tänkande genom ett kopierat inlägg utan genom det resonemang den för och om den har vetenskaplig fakta eller falsk propaganda som argument och hur den resonerar kring detta.

Det är därför vi kan avgöra vem som är hjärntvättad i denna tråd och inte är det jag.
    Du gör en Trump, anklagar andra för dina egna fel och brister.
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:39:10 följande:
    Eh,,... www.who.int/news/item/22-05-2020-a t-least-80-million-children-under-one-at-risk-of-d iseases-such-as-diphtheria-measles-and-polio-as-co vid-19-disrupts-routine-vaccination-efforts-warn-g avi-who-and-unicef

Till och med SVT har skrivit om saken... Lägg till utebliven screening av cancer, tbc etc. Dessa sjukdomar försvinner inte liksom. 

Du räddar inte fler liv genom att pausa barnvaccinering(livsår) av mycket dödliga sjukdomar till förmån för ett virus som inga friska barn dör av. Och ytterst, ytterst få överlag dör av/med. Samma sak när vård nekas för att hålla sjukhusen öppna, som med de hjärtsjuka nyfödda i Nya zeeland som dog eftersom att de inte fick operation. Det är inte folkhälsa eller att rädda liv. 
    Du silar hela tiden mygg och sväljer kameler.
    Ja, människor dör just nu. I covid och pga att vården är fullt upptagen med att ta hand om alla covidpatienter. Det förekommer i Sverige precis som ute i världen.
    Det är en konsekvens av pendemin. Att människor dör.  Antingen av covid eller som en direkt komnsekvens av att det pågår en pandemi.

Och du som tjatar dig blå om att man inte behöver vaccinera sig för att det är en sån pytteliten risk att dö? Du har precis motbevisat dig själv. Du har precis bevisat att så länge som pandemin pågår så ökar risken att dö i alla sjukdomar.

Det du samtidigt helt förtränger är risken att drabbas av långtgånde, kanske livslånga skador efter covid19. Man räknar med att det redan finns 200 000 svenskar idag som är långtidssjukskriva. Experterna ser svåra lungskador och de vet inte om de någonsin kommer att bli friska men de räknar med att en hög andel kommer att få livslånga skador.

Du som älskar jämförelser kan här jämföra med polio. Dödligheten i polio är inte så vansinnigt hög, de allra flesta överlevde, de flesta blev så småningen om friska men en relativt stor andel blev skadade för livet.
    Därför togs vaccin fram.

Jag tycker att det är ok att människor vägrar vaccinera, det är deras rättighet, sig men å andra sidan ska de  inte få hjälp om de senare blir sjuka, blir långtidssjukskrivna eller får kroniska skador. De har ju valt det själva. De har erbjudits skydd men vägrat ta emot det. Någonstans måste man ta ansvar.
    Jag tror också att det är så man kommer att se på det från försäkringsbolag och från samhället. Har man vägrat skydda sig men blir skadad så måste man ta ansvar för det också, då kan man inte räkna med att andra tar det åt en genom att betala ut försäkringar, sjukpenning,m rehabilitering osv.
  • LadyJane
    Anonym (På riktigt) skrev 2020-12-08 15:35:54 följande:
    Som jag svarat tidigare i tråden. Alla i riskgrupperna är inte gamla. Men du tycker att alla riskgrupper ska offra sig för dig. Så gjorde man under andra världskriget också. 
    Konsekvensen av att alltför många vägrar att vaccinera sig kommer att bli det.
    Det är liksom ingen åsiktsfråga utan fakta.
    Ju mer propaganda från antivaxxers desto större är risken att många dör.
    Ja, jag vet att du inte riktade dig till mig men jag tar mig friheten att svara ändå. Jag reagerade mest på att det inte är en åsiktsfråga...

Och man kan faktiskt se det som evolution, de starkarte och smartare överlever. Sen tycker jag att det är oerhört tragiskt att antivaxxers får så stort utrymme eftersom deras falska propaganda ger så otroligt stora konsekvenser, speciellt på individnivå.

Jag är vanligtvis en förkämpe för yttrandefrihet men jag funderar mer och mer på om det inte borde begränsas när det som nu, kan vara en direkt samhällsfara.
  • LadyJane
    Anonym (Nope) skrev 2020-12-09 09:27:03 följande:
    Så du tycker det är bättre om alla tar risken?
    Hur tänker du nu?
    Jag förstår varför riskgrupper vill ta vaccinet.
    Dem löper större risk att dö pga viruset och är villiga att ta risken.
    Och hur menar du med andra världskriget? Förstår inte hur det är relevant i denna diskussionen. 
    Riskgrupperna gör precis som dem vill, ingen av dem är tvingade att ta vaccinet.
    Precis som jag och alla andra. 
    Det ni inte förstår är att alla som tar vaccinet inom de kommande åren är försökskaniner. Ingen vet biverkningarna. Som sagt, normalt tar det mellan 10-15 år att framställa ett säkert, beprövat och godkänt vaccin. 
    Friska unga människor vill ta vaccinet bara för att allt ska återgå till det normala och är villiga att riskera livet för det. Det är inte jag. Jag kan leva med detta även en längre tid framåt även om det är sjukt jobbigt. En pandemi är helt enkelt en sak man får acceptera. Man kan inte förvänta sig att allt ska vara bra alltid. 
    Visa fakta på det här.
    Visa fakta med hjälp av länkar, vilka riskerna är.

Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?