• Sanna 755

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

• Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 10:31:01 följande:
    Eh, jo. Eller, nej. Men du får inte jobba, handla mat, ta emot bidrag, flyga, studera etc. Men det är jäkligt frivilligt. Detta är vad många länder, företag och regeringar redan talar om. Och vi talar då inte om Nordkorea... Vakna!
    Eller inte. Du kommer visst att få jobba, handla mat, ta emot bidrag och studera. Du kanske bara inte får flyga till vissa länder. Läs en lagbok!
  • Anonym (X)
    Anonym (Vågarinte) skrev 2020-12-08 10:41:38 följande:
    Om du med tvång menar fasthållninn och tvingsinjicering ja. Men oroväckande många människor vill ha tvång com i utpressning, Att man inte ska få behålla jobbet, hyra lägenhet, besöka badhuset, gtmmet osv. som ovaccinerad, ja då är det tvång i mina ögon.

I mina ögon är det många människor som inte förstår sitt eget bästa, men vet du jag är ändå absolut emot tvång. Tvång ska användas väldigt restiktivt, precis som det har gjorts i Sverige. 
    Jag menar tvång på alla sätt. Inget av de saker du nämner kommer att hända, trots att det finns både de som vill det och de som tror på det. Det finns noll lagstöd för det och finns inte på kartan att de skulle få igenom sådana lagar heller, det fungerar bara inte. Det är också en av orsakerna till att vi inte haft lockdown, för våra lagar tillåter det inte. Det kräver ändringar i grundlagen, och sådana tar många år att genomföra, det måste vara ett riksdagsval emellan så riksdagen måste ta samma beslut två gånger i rad innan det ens kommer på fråga och det gör man bara inte för en sådan här sak.

Är man rädd för liknande saker som du nämner så tänk på detta: vi har ett vaccineringsprogram i Sverige men det är frivilligt. Om man inte vaccinerar sina barn så blir det inga som helst påföljder. Inga restriktioner för barnet eller familjen, var de får vistas, om barnet får gå i skola, ingenting. Så om man inte tar det här vaccinet kommer ingenting heller att hända. Bara det att man så klart riskerar att bli sjuk, och hur sjuk vet man då inte.

Där är vi ändå helt överens. Ingen ska tvingas till någonting, men man får också stå ut med vissa restriktioner i sitt liv då, t ex som jag nämnde att man inte får resa till vissa länder, men det har med deras lagar att göra och inte våra.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 11:09:21 följande:
    Eller inte. Du kommer visst att få jobba, handla mat, ta emot bidrag och studera. Du kanske bara inte får flyga till vissa länder. Läs en lagbok!
    Läser du överhuvutaget medier? Detta kommer från världen över och från helt vanliga tidningar/medier i stil med bbc. Annat är direkt från företag eller myndigheter. 
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 07:20:00 följande:
    Covid-19 är ett coronavirus, dvs ett förkylningsvirus. Det är också vad nästan alla drabbas av(eller så har de inga symptom alls pga de värdelösa pcr-testen med för högt ct, som dessutom inte är ett diagnosverktyg). Detta gäller även sjuka, som jag själv. Att du är ett "offer" för "long covid" förvånar mig inte. Det har man sett i Usa, de som löper högst risk att dö eller bli allvarligt sjuk av eller med covid är gamla, svarta och latinos. Nästan alla "long covid-drabbade" är däremot vita medelklasskvinnor. Dvs bortskämda Karens. Post viral syndrome/fatigue är inte heller något unik för covid. Det är vanligt efter bland annat influensa och Guillain Barre. Att tappa smak efter förkylning är ine heller unikt för covid. Jag har en granne som inte känt smak sedan 1987 då hon blev förkyld. Att bli allvarigt sjuk är också vanligare än vi tror, det är bara ingen som säger pt oss att få panik. Och tro det eller ej så dog folk innan covid med, till och med oftare än i år.

Givetvis kan man leva på som vanligt. Hur tror du att mänskligheten överlevt fram tills nu? Det är så fiffigt uttänkt att vi har ett immunsystem som är helt otroligt och att vi helt otroligt nog har kunnat samexistera med virus sedan tidens början. Tänka sig.

Det förvånar mig inte att du är för diktatur. Men vi kan vl istället göra så att du låser in dig för alltid och sedan lever vi andra på, arbetar och betalar skatt och ser till att det till exempel finns sjukvård den dagen du behöver den.

Det finns ingen sjukdom, framförallt inte en sådan här(i sammanhanget) bagatell som orsakat sådana brutala intrång i den personliga friheten och valfriheten. Infet annat vaccin behövs för att du ska kunna göra helt vanluga saker och framförallt finns det ingen annna sjukdom eller annat vaccin där världen så gått samman för att ha gemensamma regler. Vakna!
    Du tror att du kan något om ämnet, men det är ändå bara pseudovetenskap. Ett coronavirus är inte per definition ett förkylningsvirus. SARS1 och MERS är coronavirus och de är verkligen inte förkylningar. Sedan finns det några coronavirus som är förkylningsvirus, men som sagt, långt ifrån alla. 

Och luktsinnet kan försvinna vid vanliga förkylningar också, det har hänt min man och min svärmor. Det brukar komma tillbaka, och det gör det här också förhoppningsvis. Jo, tack, jag vet att man kan ha trötthet kvar efter t.ex. influensa - och även efter lunginflammation, har erfarenhet av det. Inga nyheter.

Och jag anser förstås att jag har klarat mig bra när det gäller covid, men det gör ju inte alla. Men det finns många som inte har klarat sig så bra. Precis, ingen annan sjukdom har gjort att världen reagerat så starkt. Kan det vara ett tecken på att man anser att det här verkligen är farligt? Förresten så stämmer det inte riktigt att världen aldrig gått ihop om ett vaccin. Jag säger bara: Smittkoppor! Då var det tvångsvaccination har jag för mig? Och viruset utrotades. Och det var ett internationellt samarbete. Det hade man förstås inte lyckats med om man hade krånglat och alla hade haft något emot....

Så klart är jag inte för en diktatur. Vi är långt ifrån det. Men i motsats till dig tror jag inte heller på en massa konspirationsteorier.
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 11:09:21 följande:
    Verkligen! 
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:33:15 följande:
    Läser du överhuvutaget medier? Detta kommer från världen över och från helt vanliga tidningar/medier i stil med bbc. Annat är direkt från företag eller myndigheter. 
    Läser du BARA konspirationsdravel? 
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:33:15 följande:
    Läser du överhuvudtaget? Vi bor i Sverige, men om du bor i ett land där de faktiskt har möjlighet att genomföra sådana förändringar kan jag tyvärr inte hjälpa dig, annat än att uppmana dig till att flytta hit där våra grundlagar förhindrar sådan behandling.
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 11:34:16 följande:
    Du tror att du kan något om ämnet, men det är ändå bara pseudovetenskap. Ett coronavirus är inte per definition ett förkylningsvirus. SARS1 och MERS är coronavirus och de är verkligen inte förkylningar. Sedan finns det några coronavirus som är förkylningsvirus, men som sagt, långt ifrån alla. 

Och luktsinnet kan försvinna vid vanliga förkylningar också, det har hänt min man och min svärmor. Det brukar komma tillbaka, och det gör det här också förhoppningsvis. Jo, tack, jag vet att man kan ha trötthet kvar efter t.ex. influensa - och även efter lunginflammation, har erfarenhet av det. Inga nyheter.

Och jag anser förstås att jag har klarat mig bra när det gäller covid, men det gör ju inte alla. Men det finns många som inte har klarat sig så bra. Precis, ingen annan sjukdom har gjort att världen reagerat så starkt. Kan det vara ett tecken på att man anser att det här verkligen är farligt? Förresten så stämmer det inte riktigt att världen aldrig gått ihop om ett vaccin. Jag säger bara: Smittkoppor! Då var det tvångsvaccination har jag för mig? Och viruset utrotades. Och det var ett internationellt samarbete. Det hade man förstås inte lyckats med om man hade krånglat och alla hade haft något emot....

Så klart är jag inte för en diktatur. Vi är långt ifrån det. Men i motsats till dig tror jag inte heller på en massa konspirationsteorier.
    Ja, jag kan en hel del om covid(och självklart är det inte mina slutsatser, utan den samlade, ny som gammal, forskningen), framförallt fokuserar jag på den sociala, demokratiska och långsiktiga effekterna. SARS och MERS är också coronavirus, förkylningsvirus alltså, men de var långt kraftigare. För kraftiga för att spridas ordentligt och därför har de bränt ut sig. Harmlösare virus är bättre rent evolutionsmässigt, covid-19 är ett sådant. 

Sinnen kommer vanligen tillbaka efter virus, ibland gör de dock inte det(ovanligt dock). Ibland tar det tid. Inget unikt för covid. Inget alls egentligen är unikt för covid. Utom reaktionerna. 

Sjukdomar har alltid,alltid drabbat världen. Nästan alltid har vi varit sämre rustade för att hantera dem. Väldigt ofta har sjukdomarna varit allvarligare och dödligare. Du kan inte vara så hjärntvättad att du tror att detta handlar om ett virus. 
    Vad jag menar med att världen aldrig gått ihop kring andra sjukdomar är att världen aldrig apat efter varandra i att göra vaccin obligatoriskt, karantänisera friska, dra in demokratiska fri- och rättigheter. Samarbetat för att mota sjukdomar har världen dock förstås gjort tidigare. Smittkoppor har det inte tvångsvaccinerats mot dock. 

Vi är mycket nära diktatur. Många länder är redan där. Många länders makthavare erkänner öppet att restriktioner inte gör ett skit för att stoppa viruset, men är till för att skrämmas(senast har vi ministern i Belgien som erkände att butiker stängdes för att ge medborgarna en psykologisk chock). När makthavare går emot all känd forskning, det man till alldeles nyligen var helt överens om, och upphäver människors frihet handlar det inte om folkhälsa. Då handlar det om kontroll. När det är okej att offra hur mycket och hur många människor som helst för att rädda någon att dö av/med covid handlar det inte om folkhälsa. Det är inget annat än en ursäkt för att kontrollera människor. Allt detta som kallats konspirationsteorier har blivit sanning, som The great reset, kassa pcr-tester, nya lockdowns, the green revolution, build back better. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 11:40:38 följande:
    Läser du överhuvudtaget? Vi bor i Sverige, men om du bor i ett land där de faktiskt har möjlighet att genomföra sådana förändringar kan jag tyvärr inte hjälpa dig, annat än att uppmana dig till att flytta hit där våra grundlagar förhindrar sådan behandling.
    Vi bor i Sverige. Som ligger i världen. Minns i våras när det i sådana här diskussioner sas "Sverige kommer aldrig att bli likt andra lände och endast tillåta ett fåtal att mötas". Nu är vi där. Och har du helt och hållet missat att regeringen jobbar hårt för att införa en "pandemilag" från juni nästa år? Den innebär att alla rättigheter åker ut genom fönstret. Regeringen jobbar också på en lag om obligatoriskt barnvaccinsprogram. Där man väldigt lätt kan stoppa in covidvaccinet. Detta är saker som till och med SVT skrivit om. Det går inte att missa om man följer med lite i nyhterna...
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?