• Sanna 755

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

• Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:19:24 följande:
    Okej....  Som vanligt i kvällstidningar (och "the Sun" är ett snäpp värre än våra kvällstidningar) har man en provocerade överskrift och sedan visar det sig i texten att det inte är så. Läste du texten? 
    Ja, det är klart. Avfärda källan och strunta i vad som faktiskt sägs.... Jag har givetvis läst artikeln. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (På riktigt) skrev 2020-12-08 13:16:53 följande:
    Varför ska dessa grupper offra sig för dig? 
    Man får offra dem som är svaga så de yngre och starka kan leva vidare, vilket egentligen är helt naturligt om man kollar på djurlivet. De äldre har redan fått leva länge. Varför vaccinera alla och riskera hela samhället? 
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:46:20 följande:
    Ja, jag kan en hel del om covid(och självklart är det inte mina slutsatser, utan den samlade, ny som gammal, forskningen), framförallt fokuserar jag på den sociala, demokratiska och långsiktiga effekterna. SARS och MERS är också coronavirus, förkylningsvirus alltså, men de var långt kraftigare. För kraftiga för att spridas ordentligt och därför har de bränt ut sig. Harmlösare virus är bättre rent evolutionsmässigt, covid-19 är ett sådant. 

Sinnen kommer vanligen tillbaka efter virus, ibland gör de dock inte det(ovanligt dock). Ibland tar det tid. Inget unikt för covid. Inget alls egentligen är unikt för covid. Utom reaktionerna. 

Sjukdomar har alltid,alltid drabbat världen. Nästan alltid har vi varit sämre rustade för att hantera dem. Väldigt ofta har sjukdomarna varit allvarligare och dödligare. Du kan inte vara så hjärntvättad att du tror att detta handlar om ett virus. 
    Vad jag menar med att världen aldrig gått ihop kring andra sjukdomar är att världen aldrig apat efter varandra i att göra vaccin obligatoriskt, karantänisera friska, dra in demokratiska fri- och rättigheter. Samarbetat för att mota sjukdomar har världen dock förstås gjort tidigare. Smittkoppor har det inte tvångsvaccinerats mot dock. 

Vi är mycket nära diktatur. Många länder är redan där. Många länders makthavare erkänner öppet att restriktioner inte gör ett skit för att stoppa viruset, men är till för att skrämmas(senast har vi ministern i Belgien som erkände att butiker stängdes för att ge medborgarna en psykologisk chock). När makthavare går emot all känd forskning, det man till alldeles nyligen var helt överens om, och upphäver människors frihet handlar det inte om folkhälsa. Då handlar det om kontroll. När det är okej att offra hur mycket och hur många människor som helst för att rädda någon att dö av/med covid handlar det inte om folkhälsa. Det är inget annat än en ursäkt för att kontrollera människor. Allt detta som kallats konspirationsteorier har blivit sanning, som The great reset, kassa pcr-tester, nya lockdowns, the green revolution, build back better. 
    Tyvärr, där har du verkligen gått på något väldigt oseriöst. Många länder i Europa har någon gång varit nära diktatur under de senaste årtionden, men det krävs helt andra saker för det än karantän pga ett virus. Polen och Ungern är tillbaka i en slags diktatur, redan före viruset. 

Titta tillbaka i historien, och titta på hur man har reagerat när det gällde smittsamma sjukdomar!  När det var pandemier - det var förstås då pesten, men även sånt som kolera, difteri och annat - så kunde det vara dödsstraff på att agera mot karantän, för att folk visste att det gällde deras liv. Det är inte ett dugg förvånande att personlig frihet måste stå tillbaka där. Man kan inte gå och sprida en smitta där man inte riktigt vet än hur illa det kan bli. Även nu vet vi inte helt säkert än om det inte kommer en massa kvarvarande symptom och påverkan av hälsan.

Och coronavirus är INTE per definition förkylningsvirus. Formen har inte att göra med hur allvarlig sjukdomen skulle vara. 
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:53:18 följande:
    BBC, Thesun, SVT, thetimes,dailymail etc är bara konspirationsmedier? Matt Hancock själv är konspiratör? Och läs vad jag skrev innan. Allt som tidigare kallats konspirationsteorier har blivit sanning. En efter en efter en. 
    Det är sant att vissa rykten som ansågs vara konspirationsteorier sedan visade sig vara sanna. Så som pedofilhärvan i England. Och även med Estonia verkar det ju ha varit något skumt. Men det finns också alltid några skumma människor med som överdriver historien ytterligare och som vill leda från en historia till nästa som kanske inte stämmer. Och sedan finns det många historier som inte stämmer.

Nej, dessa är förstås inga konspirationsmedier, men de säger inte heller det som du påstår att de säger. Läs mer noga där, och tänk på att de har lite provocerade titlar, men att det ofta inte är så extremt, utan bara ska locka folk till att köpa tidningen. Och tyvärr så kan alla dessa medier också ibland trycka någon artikel som inte är särskilt saklig. Hade det varit "the Times" - där kan man vara säkrare att det inte är skitsnack, men jag skulle inte lita på the Sun eller Daily mail. Jag ser just att du även hade "the Times" med, vad var det de skrev då? 

Hancock har ju uppenbarligen bara sagt att man aldrig ska utesluta någonting, och det är ju en generell livsinställning som är vettig. Jag är inte förvånad heller att han inte vill lova något för medierna. Det blir bara jättejobbigt om de sedan säger "men du har sagt...." - så jag är inte förvånad.
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:25:52 följande:
    Jag är ingen anti-vaxxer. Jag är däremot emot tvång, otestade vaccin och att vända upp och ner på allt för ett bagatellartat virus. Proportioner kallas det. 
    1,5 miljoner människor har dött av det här viruset och du kallar det för ett bagatellartat virus?? Vad är det för människosyn.?
  • AndreaBD
    LadyJane skrev 2020-12-08 12:32:36 följande:
    Menar du att detta vaccin är otestat?
    Jag reagerade också på det. Det här vaccinet är ju bättre testat än många andra. Större antal människor som man har testat det på. 
  • Anonym (svårt)

Slippery sloape var det..... Presskonf nu med Vår Store Ledare. "Max åtta personer gäller även under julfiranden". FUCK YOU! "Det syns ingen förbättring" (eh jo, det gör det. I Uppsala går det till och med fucking ner!) 

Det slutar aldrig med "två veckor för att platta kurvan". Fatta det någon gång!

• Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:48:08 följande:
    Jag reagerade också på det. Det här vaccinet är ju bättre testat än många andra. Större antal människor som man har testat det på. 
    Nu skojar du....? Efter så kort tid? Och med så små vaccingrupper. Så naiv är inte ens du. 
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:34:46 följande:
    Med ett så otestat vaccin innebär det att fler människor riskerar biverkningar för färre personer. Hur blir det då med solidariteten? Eller den går bara åt ena hållet?
    Det är helt fel! Det har testats väldigt noga, med större antal testpersoner än vad man brukar ha. Man har helt enkelt satt mer folk, mer resurser på det och därför gjort det relativt snabbt. 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:31:09 följande:
    Tyvärr, där har du verkligen gått på något väldigt oseriöst. Många länder i Europa har någon gång varit nära diktatur under de senaste årtionden, men det krävs helt andra saker för det än karantän pga ett virus. Polen och Ungern är tillbaka i en slags diktatur, redan före viruset. 

Titta tillbaka i historien, och titta på hur man har reagerat när det gällde smittsamma sjukdomar!  När det var pandemier - det var förstås då pesten, men även sånt som kolera, difteri och annat - så kunde det vara dödsstraff på att agera mot karantän, för att folk visste att det gällde deras liv. Det är inte ett dugg förvånande att personlig frihet måste stå tillbaka där. Man kan inte gå och sprida en smitta där man inte riktigt vet än hur illa det kan bli. Även nu vet vi inte helt säkert än om det inte kommer en massa kvarvarande symptom och påverkan av hälsan.

Och coronavirus är INTE per definition förkylningsvirus. Formen har inte att göra med hur allvarlig sjukdomen skulle vara. 
    Tyvärr är du förblindad av din egen irrationella rädsla och av propagandan. 

Exakt, många länder har levt under diktatur. Deras befolkning känner igen tendenserna. Därför pågår massprotester i cirka alla andra länder utom fredsskadade Sverige. Läser du inte om det i media? Nej, tänka sig, det gör du inte. 

Exakt, pesten. Den stora svarta döden. Vilket covid inte är ens i närheten av. Och sedan bör man kanske inte hålla medeltiden som ideal, men det är en annan sak. Även i nordkorea har en människa nyligen avrättats för att ha brutit mot restriktionerna. Men har man nordkorea och medeltiden som ideal så... 
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?