Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:46:20 följande:
Ja, jag kan en hel del om covid(och självklart är det inte mina slutsatser, utan den samlade, ny som gammal, forskningen), framförallt fokuserar jag på den sociala, demokratiska och långsiktiga effekterna. SARS och MERS är också coronavirus, förkylningsvirus alltså, men de var långt kraftigare. För kraftiga för att spridas ordentligt och därför har de bränt ut sig. Harmlösare virus är bättre rent evolutionsmässigt, covid-19 är ett sådant.
Sinnen kommer vanligen tillbaka efter virus, ibland gör de dock inte det(ovanligt dock). Ibland tar det tid. Inget unikt för covid. Inget alls egentligen är unikt för covid. Utom reaktionerna.
Sjukdomar har alltid,alltid drabbat världen. Nästan alltid har vi varit sämre rustade för att hantera dem. Väldigt ofta har sjukdomarna varit allvarligare och dödligare. Du kan inte vara så hjärntvättad att du tror att detta handlar om ett virus.
Vad jag menar med att världen aldrig gått ihop kring andra sjukdomar är att världen aldrig apat efter varandra i att göra vaccin obligatoriskt, karantänisera friska, dra in demokratiska fri- och rättigheter. Samarbetat för att mota sjukdomar har världen dock förstås gjort tidigare. Smittkoppor har det inte tvångsvaccinerats mot dock.
Vi är mycket nära diktatur. Många länder är redan där. Många länders makthavare erkänner öppet att restriktioner inte gör ett skit för att stoppa viruset, men är till för att skrämmas(senast har vi ministern i Belgien som erkände att butiker stängdes för att ge medborgarna en psykologisk chock). När makthavare går emot all känd forskning, det man till alldeles nyligen var helt överens om, och upphäver människors frihet handlar det inte om folkhälsa. Då handlar det om kontroll. När det är okej att offra hur mycket och hur många människor som helst för att rädda någon att dö av/med covid handlar det inte om folkhälsa. Det är inget annat än en ursäkt för att kontrollera människor. Allt detta som kallats konspirationsteorier har blivit sanning, som The great reset, kassa pcr-tester, nya lockdowns, the green revolution, build back better.
Tyvärr, där har du verkligen gått på något väldigt oseriöst. Många länder i Europa har någon gång varit nära diktatur under de senaste årtionden, men det krävs helt andra saker för det än karantän pga ett virus. Polen och Ungern är tillbaka i en slags diktatur, redan före viruset.
Titta tillbaka i historien, och titta på hur man har reagerat när det gällde smittsamma sjukdomar! När det var pandemier - det var förstås då pesten, men även sånt som kolera, difteri och annat - så kunde det vara dödsstraff på att agera mot karantän, för att folk visste att det gällde deras liv. Det är inte ett dugg förvånande att personlig frihet måste stå tillbaka där. Man kan inte gå och sprida en smitta där man inte riktigt vet än hur illa det kan bli. Även nu vet vi inte helt säkert än om det inte kommer en massa kvarvarande symptom och påverkan av hälsan.
Och coronavirus är INTE per definition förkylningsvirus. Formen har inte att göra med hur allvarlig sjukdomen skulle vara.