• Sanna 755

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

• Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:24:43 följande:
    Jag tyckte att det var jävligt smart sagt.
    Apropå att tänka själv... Du kunde inte ens omformulera till dina egna ord
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:28:55 följande:
    Jo, du måste rent av göra det. För allt handlar om situationen vi är i(dvs att ta hänsyn till många faktorer...). Och situationen vi är i är ett skitvirus och modern vård(som dessutom inte havererat någonstans trots all panikporr om det i tidningarna). 

Nej, jag säger inte heller att jag VET hur covid hade tett sig under medeltiden. Men med den datan som kommit in kan vi dra sannolika slutsatser. Jag skiter i vad du tycker om min argumentationsteknik, att hjärntvättade människor inte kan ta in ny information är inget nytt. Antivaxxer är jag som sagt inte heller. Jag skiter i om du tycker att jag framstår som galen, gör jag det i dina ögon så gör jag liksom något rätt. Vad du tycker kommer inte att stoppa mig från att kämpa för frihet och demokrati till sista blodsdroppe. Men som sagt, kom inte och klaga när Sovjet 2.0 är här. 

Som sagt.... den "goda" sidan.... Och du vet också hur väldigt liten risken är att dö av/med covid är. Till och med när man måste använda pcr-test för att ens hitta pandemin och räknar dödsfall generöst. Till och med då. 
    Expertis kan dra vissa slutsatser men det kan tyvärr inte du göra som påstår att det går att jämföra med digerdöden, att allt bara handlar om proportioner.

Påstår man det så saknar man förmåga att dra slutsatser.
    För slutsatser har inget egenvärde i sig, de måste vara rätt också.
    Annars kan man dra slutsatsen att solen är en citron, den är ju gul som citroner är.

Ingen expert skulle drömma om att försöka jämföra med pesten eftersom det inte går. Det är bara du som gör det och det säger något om din förmåga, inte hur fakta är.

Jag struntar faktiskt i att fösöka övertyga dig. Du får fortsätta propagera som den antivaxxer du är.

Jag konstaterar att det bara är bra om det blir ett snabbt språng i evolutionen efter det här och antalet antivaxxers sjunker betydligt. Ju färre faktaresistenta i samhället desto bättre. Ju7 fler smart och färre korkade desto bättre...

• LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:30:58 följande:
    När "min" sida anklagas för att vara onda "granny killers" och det gafflas om solidaritet hit och dit är det "goda hatet" i allra högsta grad relevant. 

Och för tusende gången så känner även du till statistiken. Risken att dö av covid är pytteliten och risken att dö MED covid är inte mycket större den. 
    Det ÄR en solidaritetshandling att vaccinera sig det kan du aldrig bortse från.

Oavsett det så kan du inte projicera din härdsmälta på mig som person.

Skilj med andra ord på sak och person.

Varken du eller någon annan har facit när det gäller dödligheten. Det vet vi först när den är över. Risken är inte pytteliten utan är högst reell påtaglig.
    Men strunta i att vaxxinera dig, jag bryr mig faktiskt inte om en antivaxxers stryker med eller inte. Det du inte får göra är att sprida en massa falsk information. Det är inte okey någonstans. Även korkade människor måste få en chans att fatta beslut baserad på famkta och inte en massa prilliga jämförelser med digerdöden.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (B) skrev 2020-12-08 14:24:42 följande:
    Det är ren fake news att vaccinprogram pausas i regioner där dessa sjukdomar sprids. Om du pausar mässlingsvaccination i ett land där ingen förekomst av mässling rapporteras till förmån för covid i ett hårt drabbat land med hög covid spridning är det en annan sak om man inte kan göra båda för att då räddar du fler liv i alla fall.

Men om du indikerar att covid generellt prioriteras framför mässling och difteri så är det ren vilseledande propaganda.
    Eh,,... www.who.int/news/item/22-05-2020-at-least-80-million-children-under-one-at-risk-of-diseases-such-as-diphtheria-measles-and-polio-as-covid-19-disrupts-routine-vaccination-efforts-warn-gavi-who-and-unicef

Till och med SVT har skrivit om saken... Lägg till utebliven screening av cancer, tbc etc. Dessa sjukdomar försvinner inte liksom. 

Du räddar inte fler liv genom att pausa barnvaccinering(livsår) av mycket dödliga sjukdomar till förmån för ett virus som inga friska barn dör av. Och ytterst, ytterst få överlag dör av/med. Samma sak när vård nekas för att hålla sjukhusen öppna, som med de hjärtsjuka nyfödda i Nya zeeland som dog eftersom att de inte fick operation. Det är inte folkhälsa eller att rädda liv. 
  • AndreaBD
    Varför anger du bara källor från Storbritannien? DE har ju godkänt vaccinet i förtid, men det gör ju inte Sverige. DE har "bypassed safety tests", men det gör ju inte Sverige.

Så, på vilket sätt är det relevant för oss som bor i Sverige? Här säger man ju specifikt att man inte kommer att godkänna vaccinet utan dem vanliga kontrollerna. 
  • LadyJane
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:31:56 följande:
    Apropå att tänka själv... Du kunde inte ens omformulera till dina egna ord smile2.gif
    ?

Jag kopierade ett smart inlägg, jag hade inte lust att omformulera det och varför skulle jag göra det?

• Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:30:07 följande:
    Du älskar att jämföra med digerdöden. Dödligheten ökar för varje våg.  Det kommer alltså, enligt dig, att gälla nu också.

Jag skiter i det eftersom jag självklart kommer att vaccinera mig. Jag är smart och tar till mig av fakta.
    Antivaxxers är de som kommer att duka under. Det är deras eget val.
    Eh, var i det inlägget nämnde jag överhuvutaget digerdöden?

Dödligheten ökar inte, den snarare minskar med bättre förståelse av sjukdomen och indikationer på att viruset mildras(vilket är evolutionärt vettigt för viruset). 

Du får gärna vaccinera dig, jag är som sagt helt för det här med det fria valet. Att du vaccinerar dig ska inte hindra dig i livet. Ge då andra samma friheter tillbaka. 

Jag fattar att hjärntvätt är en svår drog, men nu får du ge dig....
  • AndreaBD
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 13:21:07 följande:
    Ja, det är klart. Avfärda källan och strunta i vad som faktiskt sägs.... Jag har givetvis läst artikeln. 
    Och om du kan tillräckligt bra engelska så ser du att det faktiskt inte framgår något konstigt i artikeln. Det är i alla fall min tolkning. Jag har inte avfärdat källan, jag har bara sagt att du får räkna med en provocerande titel och en artikel som är betydligt tamare - det är så kvällstidningar gör. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:41:27 följande:
    ?

Jag kopierade ett smart inlägg, jag hade inte lust att omformulera det och varför skulle jag göra det?
    Exakt..... Point proven. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:34:53 följande:
    Expertis kan dra vissa slutsatser men det kan tyvärr inte du göra som påstår att det går att jämföra med digerdöden, att allt bara handlar om proportioner.

Påstår man det så saknar man förmåga att dra slutsatser.
    För slutsatser har inget egenvärde i sig, de måste vara rätt också.
    Annars kan man dra slutsatsen att solen är en citron, den är ju gul som citroner är.

Ingen expert skulle drömma om att försöka jämföra med pesten eftersom det inte går. Det är bara du som gör det och det säger något om din förmåga, inte hur fakta är.

Jag struntar faktiskt i att fösöka övertyga dig. Du får fortsätta propagera som den antivaxxer du är.

Jag konstaterar att det bara är bra om det blir ett snabbt språng i evolutionen efter det här och antalet antivaxxers sjunker betydligt. Ju färre faktaresistenta i samhället desto bättre. Ju7 fler smart och färre korkade desto bättre...
    Experter drar paralleller hela tiden. Din trovärdighet ökar inte av att du fortsätter att kalla mig antivaxxer när jag inte är det... Du behöver inte heller försöka övertyga mig. Jag kan tänka klart och följer datan. 
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?