• Sanna 755

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Hej. Som rubriken lyder, när vaccin är här kommer ni att springa till VC och få det nya vaccinet trots möjliga biverkningar eller hur ser ni på det? ???? Jah tog mot svininfluensan och fick inga som helst biverkningar, så Jah lär göra det om inga hemska biverkningar rapporteras.

• Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:37:28 följande:
    Hur lång tid har det gått sedan detta vaccin började tas fram? I vanliga fall pågår processerna i tio år. Det är omöjligt att se några ens lite långsiktiga biverkningar efter så här kort tid, mindre än ett år. Tillverkare själva har erkänt att de hoppar över de vanliga säkerhetstesterna. Dessutom har forskarna länge försökt forska fram vaccin mot olika coronavirus. Utan att lyckas. Men nu har det gått bra efter så kort tid. När placebogrupperna dessutom är stor och vaccingrupperna små kan du själv räkna ut hur säkra testprocesserna är. 
    Med tanke på att forskarna pysslat med vaccinet i ca 17-20 år som de nu bara lagt till en pyttedel på för att ta hand om coronavirusets säregna spetsar vill jag påstå att det har gått ganska lång tid. Just den där extra lilla detaljen har de ju ändå tagit god tid på sig att få fram då det pågått under hela pandemin, först var man ju tvungen att analysera själva viruset och se vad som var skillnaden och sen fundera ut hur man skulle hantera den skillnaden.

Om du ska påstå att vaccintillverkare säger att de hoppar över vanliga säkerhetstester är en källa suverän att lägga till.

Med tanke på att det redan finns olika coronavirus (tror det var flaggmänniskan som berättade om dem) så finns det också vacciner mot ett flertal av dem, vissa behövs det inte ens för och vissa har man inte löst helt heller, så klart.

Källa på gruppstorlekarna förresten?
  • Anonym (svårt)
    FDFMGA skrev 2020-12-08 12:38:23 följande:
    Jag tror inte att det finns någon konspiration bakom restriktionerna - bara en överdriven panik och politiker som vill verka vara handlingskraftiga och därmed sysslar med symbolpolitik.

Men visst, det finns ett effektivt sätt att bekämpa smittan och det är att kopiera Kinas smittskyddsåtgärder - men själv föredrar jag coronaviruset alla dagar i veckan framför en kinesisk modell.
    Och du understödjer paniken och följderna av restriktionerna. Resultatet blir detsamma vare sig du tror på några "konspirationer" eller ej. 

Ja, Kina ja. Tänk att de klarar dig undan fler vågor utan vaccin och grejer. Och att de har poolpartyn och skrattar åt väst. Och att deras fall försvann efter att de slutade räkna asymptomatiska som fall. Och att bara där föll människor ihop och dog på gatan av covid, ingen annanstans. Och Kina som ökar sin export för var månad som går. Och att de konstaterat att asymptomatiska inte smittar. Och att det är fastslaget att de fifflat med dödlighetssiffrorna. Märkligt. 

Som sagt så stoppar inte restriktioner detta virus. Framförallt inte utan att orsaka värre skada. Viruset försvinner inte heller. 
  • Anonym (X)
    FDFMGA skrev 2020-12-08 12:40:09 följande:
    Det är inte alls säkert. Den 95-procentiga effektiviteten avser symptom. Inget annat.
    Jag pratar inte om symptomlindring utan om antikroppar. Helt olika saker.
  • Överste Senap

Med tanke på hur många som vaccinerats i de kliniska studier anser jag risken för allvarliga biverkningar låg. Det kanske finns biverkningar som är för sällsynta för att upptänkas än men i så fall är risken så låg att jag inte tvekar att vaccinera mig i alla fall.

• Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:40:53 följande:
    Jag gissade att du skulle vaccinera dig. Inser du dessutom vad du precis sa? Att om jag inte vaccinerar mig så blir jag instängd....men det var ju inte obligatoriskt. Att du dessutom överhuvudtaget tänker tanken att ovaccinerade människor inte ska få leva med samma frihet säger allt. 

Jag läser studier och artiklar vareviga dag. Från hela världen. Jag är inte ett dugg rädd för coronaviruset. Vi alla tar större risker varje dag. Jag har dessutom haft denna lilla bagatell(vilket det såklart var även för mig fast att jag har flera kroniska sjukdomar). Däremot kommer jag att kämpa med näbbar och klor mot diktaturväldet. Klaga inte när Sovjet 2.0 är här. 
    Nej, DU påstår det :) Du skrev ju nyss om att man kommer hindras från att arbeta, studera och alla möjliga saker. Det var DU det, inte jag.

Inlägg 48 som DU skrev, apropå då jag skrev att ingen kommer tvångsvaccineras: "Eh, jo. Eller, nej. Men du får inte jobba, handla mat, ta emot bidrag, flyga, studera etc."

DU. Inte jag.
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 12:44:20 följande:
    Detta vaccin bygger på andra vaccin som är mycket vältestade. Det betyder att man inte behöver börja uppfinna vaccin från början utan testar endast det som är modifierat på existerande vaccin.

Det här framgår väldigt tydligt om man läser nyhetsrapporteringarna. Menar du verkligen att du har missat det helt och hållet? Menar du verkligen att du har en klar uppfattning som bygger på helt fel grunder?

Vad är dina källor, aftonbladet och veckorevyn?

Har du verkligen missat att hundratusentals redan har fått dessa vaccin? Det är den sista fasin som alla vacciner måste genomgå.

Varför tror du att du vet så mycket bättre när du inte ens har grundläggande information klart för dig?7

Är det solidaritet att dra fel slutsatser från fel information?
    Detta vaccin är inte testat, det är omöjligt på så kort tid. Jag läser medier av alla dess slag och studier dagligen. Det är en självklarhet. Jag läser självklart rapporter kring vaccinstudierna och testerna. Det är givetvis inte mina vetskaper, det är forskarnas samlade erfarenheter och direkta erkännanden från tillverkare och politiker. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 12:45:26 följande:
    Med tanke på att forskarna pysslat med vaccinet i ca 17-20 år som de nu bara lagt till en pyttedel på för att ta hand om coronavirusets säregna spetsar vill jag påstå att det har gått ganska lång tid. Just den där extra lilla detaljen har de ju ändå tagit god tid på sig att få fram då det pågått under hela pandemin, först var man ju tvungen att analysera själva viruset och se vad som var skillnaden och sen fundera ut hur man skulle hantera den skillnaden.

Om du ska påstå att vaccintillverkare säger att de hoppar över vanliga säkerhetstester är en källa suverän att lägga till.

Med tanke på att det redan finns olika coronavirus (tror det var flaggmänniskan som berättade om dem) så finns det också vacciner mot ett flertal av dem, vissa behövs det inte ens för och vissa har man inte löst helt heller, så klart.

Källa på gruppstorlekarna förresten?
    Olika coronavaccin har det forskats på länge. Utan vidare framgång. Att ändra ens en liten del är en stor grej. 

Återkommer strax med källor. 
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:49:18 följande:
    Detta vaccin är inte testat, det är omöjligt på så kort tid. Jag läser medier av alla dess slag och studier dagligen. Det är en självklarhet. Jag läser självklart rapporter kring vaccinstudierna och testerna. Det är givetvis inte mina vetskaper, det är forskarnas samlade erfarenheter och direkta erkännanden från tillverkare och politiker. 
    Men vad menar du med inte testat? Räcker inte de testgrupper som redan genomgått vaccinering? Som för övrigt ligger i paritet med andra vacciner som släpps.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:40:53 följande:
    Jag gissade att du skulle vaccinera dig. Inser du dessutom vad du precis sa? Att om jag inte vaccinerar mig så blir jag instängd....men det var ju inte obligatoriskt. Att du dessutom överhuvudtaget tänker tanken att ovaccinerade människor inte ska få leva med samma frihet säger allt. 
    Och sedan kan vi ju också ta ett lite senare citat där det var DU som sa att JAG borde stänga in mig. Vem är diktatorn nu?
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:21:28 följande:
    Gissade att du var för diktatur. Men vi kan väl som sagt göra så istället att du låser in dig för alltid och så lever vi andra på. 

Det enda jag skrev var att om alla dina konstiga idéer skulle bli sanning med pandemilagar som hindrar folk att gå ut från sina hem och att man måste tvångsvaccineras, så skulle det snarare vara DU som blir instängd. JAG har aldrig sagt att du borde bli instängd :) Jag tar bara information från dina egna förvrängda tankar.
  • Anonym (Nope)

Jag kommer absolut inte ta det.
    Ett vaccin tar mellan 10-15 år att få fram samt godkänt i normala fall.
    Ett vaccin som har tagit mindre än ett år litar jag inte på för fem öre. 
    Låt de äldre och riskgrupper ta det och sen rapportera från dem.
    Det låter grymt men låt dem ta smällen. Hellre dem än de friska.

Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?