LadyJane skrev 2020-12-08 14:39:02 följande:
Det ÄR en solidaritetshandling att vaccinera sig det kan du aldrig bortse från.
Oavsett det så kan du inte projicera din härdsmälta på mig som person.
Skilj med andra ord på sak och person.
Varken du eller någon annan har facit när det gäller dödligheten. Det vet vi först när den är över. Risken är inte pytteliten utan är högst reell påtaglig.
Men strunta i att vaxxinera dig, jag bryr mig faktiskt inte om en antivaxxers stryker med eller inte. Det du inte får göra är att sprida en massa falsk information. Det är inte okey någonstans. Även korkade människor måste få en chans att fatta beslut baserad på famkta och inte en massa prilliga jämförelser med digerdöden.
Ja och nej. Är det en solidaritetshandling att tvinga människor att göra något som går emot allt vad de tror på? Är det en solidaritetshandling att begå övergrepp mot den kroppsliga integriteten? Är det en solidaritetshandling att en stor grupp tar stora risker med biverkningar för att kanske rädda en liten grupp ett litet tag?
Det mesta är relativt.
Datan är tydlig och den kommer från hela världen. Covid försvinner inte. Hundra år gamla influensasträngar är i omlopp än, även fast det finns vaccin. Virus försvinner inte. Covid är som de andra coronavirusen och blir endemiska. Dvs "luftvägssäsongen" har nu ett virus till. Det är vad som kommer att hända. Covid slutar inte hur som helst, man kan därför inte tala om ett facit. Man kan däremot tala om hur många som dött av exempelvis årets influensa. Du räknar inte hur många som dött av influensa sedan den uppkom.
Jag kommer självklart inte att sluta kämpa. Din syn på demokrati visar sig på nytt. Du är förstås helt ute och cyklar, men jag är ändå för att du ska få yttre dig. För, demokrati som sagt...