Anonym (jaha) skrev 2020-03-12 12:47:14 följande:
Människor kan anpassa sig till det mesta OM man är villigt att helt göra om sig själv och sina värderingar. Men en intressantare fråga är varför man skulle vilja göra det? Vad har man tjänat på att få ett förhållande att överleva om du till slut bara är en skugga av den du var, om du lag dig platt och format om dig själv helt och hållet för att passa någon annan? Är det ett friskt förhållande?
Jag tror att tragiska händelser kan stärka människor, lite sådär som utsatt hur utvecklar valkar. Man lär sig saker om sig själv och människor, man blir mindre naiv och mer realistisk. Men jag tror aldrig svek, lögner och manipulation stärker ett förhållande.
Så är det, det har du rätt i. Men jag tror faktiskt inte man behöver ge upp sig själv men kanske är jag naiv. Jag tror att det går att bli lycklig i ett förhållande trots en otrohet såsom min mans men det krävs så enormt mycket. Allt är liksom inte svart eller vitt, det är så mycket runtom som spelar roll. Livets slås ju i spillror och försöket att laga det är vidrigt. Som när någon dör, livet går ju vidare då också fast på ett annat sätt. Det gör ont, men du kan bli lycklig igen. Det kan ju också bli så att den var otrogen blir skuggan, genom att inte kunna vara sig själv längre utan gör allt för sin partner för att visa att en älskar henne. Kanske inte så friskt det heller...
Jag håller med dig om det sista, att det inte går att stärka ett förhållande med lögner. Men ett förhållande som utsatts för otrohet är ju inte enbart sveket. Det är så mycket mer. Kanske går det inte att läka i den miljö som sårade en men samtidigt så kanske det är den miljö man älskar mest av allt och då står man inför ett moment 22.