• Anonym (Kvinna86)

Nygift och otrogen

Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

• Svar på tråden Nygift och otrogen
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-14 12:15:54 följande:
    Precis. Så klart sådant agerande är naivt men samtidigt fullt mänskligt i en sån här situation. Jag kommer, om jag kommer stå kvar vid vår seperation, antagligen vara efterklok. 
    Jag vet så klart redan nu att det är han och inte hon som sårat mig, men hon var likväl en del av förstörandet av vår familj. 

Nästa gång vet han antagligen bättre. Innan kunde han prata om hur jobbigt en otrohet skulle vara, nu vet han. Det är en ganska stor skillnad enligt mig. 
    Jag hoppas,för din egen och din dotters skull,att du kommer att vara efterklok.

Han är den som förstörde ert förhållande. Hon medverkade till det,så hon är inte heller oskyldig.
    Men han är den som förstörde allt redan då han lät sig frestas av henne och inte klarade av att stå emot det.
    Förhoppningsvis så vet han bättre tills nästa gång.
  • Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-13 15:31:04 följande:
    Men det är väl att det är så illavarslande. Att man inte kunde hålla sig mer än några dagar/veckor. Att det som skulle bli ett av de lyckligaste minnena istället blir en plåga. Att det är så mycket falskhet i själva giftermålet. Att också det bara var ett skådespeleri. Att stå och lova att hedra någon, när man i själva verket förnedrar dem.

Sedan är det väl stor skillnad på otrohet vid större svacka i ett förhållande och otrohet när förhållandet är relativt sett bra. Har man en stor svacka så är det fortfarande lika fel, men ändå på något sätt mer förståeligt. Det finns också andra saker som man kan jobba med gemensamt att ändra på för att förbättra relationen om man vill. När någon är otrogen när relationen ska vara som lyckligast så finns det liksom inte mycket att göra för den andra. Man kan ju inte toppa det. Kan man vara otrogen vid lyckligt förhållande så kan man ju verkligen vara otrogen precis när som. Då blir ju varenda mindre svacka i förhållandet vidrig för den som blivit bedragen. Varje gång man inte ställer upp på det partnern vill väcker oro. Ska man då behöva vara rädd för en ny otrohet. Då blir förhållandet snabbt osunt, när det inte finns utrymme för att vara mänsklig och att sätta gränser. Inte heller kan man slappna av vid lyckligt förhållande, eftersom man vet att det inte betyder något. Så kan man ju inte ha det. Nej, naturligtvis är omständigheterna ändå viktiga.

Ja där är så klart en skillnad mot kanske andra otroheter. Samtliga äktenskap far illa men som du skriver så "var det så mycket falskhet" i själva giftemålet. Jag tror han menade det han sa, han ville säkert förtränga känslorna för henne för att bevara det fina vi faktiskt hade byggt upp. 

Det du skriver är nog också därför jag lämnade. Om vi hade det bra när han var otrogen kommer jag alltid vara orolig/bli påmind om detta i slentrian och svackor. Återigen - min logiska hjärna tror inte han kommer göra det igen men jag kommer så klart tvivla. det gör det ohållbart. 

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-13 15:34:25 följande:
    Vadå kunde inte? Andra klarar ju bevisligen av att stå emot? Varför skulle inte han kunna det?

Han kunde visst, han ville bara inte. STOR skillnad
    Okej, du har rätt. Där och då ville han inte stå emot. Han ville knulla henne. Där och då var det antagligen det han allra mest i hela världen ville. Det blev hans fall och något han alltid kommer ångra mest av allt. 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-14 12:07:24 följande:

Ja när dom skulle träffas som vänner med flera andra. Jag visste ju att dom skulle ses då, jag visste ju att hon var hans vän. Kanske inte, men när dom började distansera sig från varandra (vilket dom gjort då) blev han mer och mer klar med att det inte skulle hända igen, att det var mig han ville vara med. Sen hade det med all sannolikhet uppstått spänningar mellan dem. Men jag tror han hade bestämt sig för att det faktiskt var över och det var mig och vår familj han ville satsa på. Lik förbannat hade han ju dock redan knullat henne så skadan var ju redan skedd men det verkade inte han fatta.

jo det gjorde han faktiskt. När allt uppdagades vände han helt mot henne, en vecka efter att allt kom fram skrev han ett långt meddelande där han skrev att hon var manipulativ och bekräftelsekåt. Jag bad honom inte göra det men jag fick se det efteråt och nu med distans förstår jag så klart hur fel det var. Men han försökte intala sig själv (och mig) från start att den andra kvinnan var en dålig kvinna som manipulerat honom.

Nej men hans fysiska otrohet varade i två veckor. Men att han fantiserat om henne ett år tror jag inte känner då de bara känt varandra ett halvår. Sedan tror jag säkert att det fanns något direkt mellan dem men absolut inte i epitet med hur det var i slutet, utan det växte fram. 

återigen så tror jag att hon är den enda och hon fanns i hans liv ett halvår, inte 20% av vårt förhållande. 

Han låter som en riktig jävla douchebag faktiskt. Fult att anklaga henne för hans eget misstag. Hon får ju vara som hon är. Han däremot måste ju inte upprepat stoppa kuken i henne. Han var otrogen, inte hon.

Om det nu var så att det handlar om henne så är det ju ännu värre. Hade han haft ett uns av heder och/eller respekt för dig och er familj hade han brutit upp med dig för att få vara med henne. Så gör ju en normalt funtad människa. Man testknullar ju inte den man är förälskad i under några veckor INNAN man funderar över vem man ska välja. Hade hon inte visat sig vara vad du vill påskina som galen, utan en fortsatt härlig och sexig kvinna, så hade han förmodligen valt henne. Han hade alltså kunnat hamna i sitsen att han gjort dig på smällen och lämnat dig för henne. Då hade han ju krävt att du gjorde abort istället. Då hade du blivit den andra kvinnan som var paria. Fräsch kille!

Oavsett. Vad hemskt att du försvarar honom. Var med honom då om det är så himla normalt agerat och en massa förmildrande omständigheter. Jag är äcklad över den här sjuka historien.
  • Anonym (Kvinna86)
    Fjäril kär skrev 2020-03-13 16:27:57 följande:
    Som jag nyss skrev betyder inte statistik ett dugg. För statistik tar inte hänsyn till vad folk känner och hur de mår.

Vad hjälper det dig om x människor stannar om de ändå inte är lyckliga?

Att förlåta betyder inte att du är lycklig. Att stanna betyder inte att du är lycklig. Tio månader borde ha fått dig att förstå att det inte är så enkelt som att det är samma sak som att vara förlåtande och lycklig. Desperation är inte kärlek. Desperation är inte lycka. Att säga att du förlåter betyder inte att du känner så eller tycker så. Det kan snarare vara ett desperat uttryck för att slippa gå..

Den du är, vad du är, hur du mår och hur du känner formar de beslut du tar och har ingenting att göra med statistik.

Vill du ha siffror så år 2018 gifte sig 51000 människor och samma år skilde sig 25000 par. I snitt slutar vartannat äktenskap med skilsmässa inom 3 år och majoriteten av de har barn och skilsmässan inträffar oftast innan barnet fyller 3. Hur många av dessa som handlar om otrohet vet vi inte men vi vet att det är en vanlig orsak till skilsmässa. Och hur mår de som inte skiljer sig? Det vet vi inte heller..

Ska vi fortsätta leka med siffror så är det ganska lätt att räkna ut att de som stannar kvar efter otrohet statistiskt sett kommer skilja sig ändå men av andra skäl. Har en partner visat upp dåliga och mindre smickrande sidor och synnerligen dåligt omdöme är det redan sprickor i fasaden och därmed lättare att upptäcka fler negativa sidor hos sin partner och hos sig själv och som troligen ändå leder fram till vägs ände och skilsmässa.
    Kanske inte, men statistik ger ändå en fingervisning. Om 50% väljer att vara kvar tror jag inte alla av dem sitter i olyckliga förhållanden. 
    Jag tycker det är lite generaliserande att säga att alla som stannar blir olyckliga, det tror jag inte är fallet. 
    Nej att förlåta betyder inte att jag är lycklig men att förlåta betyder att vi kanske kan bli lyckliga med varandra igen.
    Men dom som stannar då? varför stannar dom?

Tack för statistiken.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-14 12:28:01 följande:

Kanske inte, men statistik ger ändå en fingervisning. Om 50% väljer att vara kvar tror jag inte alla av dem sitter i olyckliga förhållanden. 

Jag tycker det är lite generaliserande att säga att alla som stannar blir olyckliga, det tror jag inte är fallet. 

Nej att förlåta betyder inte att jag är lycklig men att förlåta betyder att vi kanske kan bli lyckliga med varandra igen.

Tack för statistiken.

Av vilken anledning måste du förlåta?
  • Jw83
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-14 12:23:14 följande:

Ja där är så klart en skillnad mot kanske andra otroheter. Samtliga äktenskap far illa men som du skriver så "var det så mycket falskhet" i själva giftemålet. Jag tror han menade det han sa, han ville säkert förtränga känslorna för henne för att bevara det fina vi faktiskt hade byggt upp. 

Det du skriver är nog också därför jag lämnade. Om vi hade det bra när han var otrogen kommer jag alltid vara orolig/bli påmind om detta i slentrian och svackor. Återigen - min logiska hjärna tror inte han kommer göra det igen men jag kommer så klart tvivla. det gör det ohållbart. 

I allt detta så kan man också fråga sig om det ni har verkligen skulle vara värt att rädda. För många människor så kommer trohet naturligt, man älskar sin partner så mkt att ingen annan ens närmar sig som konkurrent. Din make blev ordentligt förälskad. Han kände så starka känslor för henne att du inte ens existerade i hans tanke. Han blev en helt annan människa, klev över sina gränser och kunde inte ens motstå henne när han gifte sig med dig. Det är starka känslor! Kanske är det henne som han borde leva med? Känslorna som ni har/hade för varandra kräver hårt arbete och han måste anstränga sig. Kanske är ni inte rätt för varandra? Ni levde inte ihop för att ni älskade varandra massor utan enbart av vana. Det ska inte vara svårt att vara med någon. Det ska inte vara hårt arbete att vara trogen. Är det verkligen rätt att han ska leva utan den himlastormande kärleken resten av sitt liv? Nu har han upplevt hur det känns att göra allt, gå över alla gränser, för en person. Kommer han nöja sig med svår, omständigheter och ansträngd kärlek?

Vill inte du känna eldig passion? Vill inte du leva med någon där känslorna är så starka att otrohet aldrig kommer på kartan?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-14 12:28:01 följande:

Tack för statistiken.
    Ser du inte själv hur du förvränger fakta (eller allt som sägs) för att passa det du vill tro? Du lurar ju bara dig själv gång på gång.

Om 50% väljert att vara kvar tror jag inte alla av dem sitter i olyckliga förhållanden.... Mao för dig räcker det med att en av dessa 50% är lyckligt för att det ska vara rätt val. Inser du inte hur du desperat greppar efter vad som helst som säger det du vill tro?

Att 50% ger sin partner en andra chans säger egentligen ingenting... den verkliga fråga är... hur gick det för alla dessa 50%? Är det ff kvar tillsammans efter 3 år?
    Jag tror faktisk att väldigt få av dessa är kvar tillsammans efter några år. Så NEJ oavsett hur mycket du försöker ljuga för dig själv, oddsen för att ett förhållande överlever ett svek av den magnituden är väääääääädigt små. 

SOm flera redan varit inne på, du behöver söka hjälp, du tänker inte klart utan väldigt irrationellt.
  • molly50
    Jw83 skrev 2020-03-14 13:52:59 följande:
    I allt detta så kan man också fråga sig om det ni har verkligen skulle vara värt att rädda. För många människor så kommer trohet naturligt, man älskar sin partner så mkt att ingen annan ens närmar sig som konkurrent. Din make blev ordentligt förälskad. Han kände så starka känslor för henne att du inte ens existerade i hans tanke. Han blev en helt annan människa, klev över sina gränser och kunde inte ens motstå henne när han gifte sig med dig. Det är starka känslor! Kanske är det henne som han borde leva med? Känslorna som ni har/hade för varandra kräver hårt arbete och han måste anstränga sig. Kanske är ni inte rätt för varandra? Ni levde inte ihop för att ni älskade varandra massor utan enbart av vana. Det ska inte vara svårt att vara med någon. Det ska inte vara hårt arbete att vara trogen. Är det verkligen rätt att han ska leva utan den himlastormande kärleken resten av sitt liv? Nu har han upplevt hur det känns att göra allt, gå över alla gränser, för en person. Kommer han nöja sig med svår, omständigheter och ansträngd kärlek?

Vill inte du känna eldig passion? Vill inte du leva med någon där känslorna är så starka att otrohet aldrig kommer på kartan?
    Menar du att du tycker att TS ska låta sin man gå till den andra kvinnan?
    Visst,det hade hon kanske kunnat göra om han själv hade velat det.
    Men det var ju inte den andra kvinnan han valde när TS kom på honom och han fick chansen.
    Oavsett så tycker inte jag att TS ska fatta ett beslut nu då hon inte ens verkar ha kommit ur chockfasen ännu.
  • Jw83
    molly50 skrev 2020-03-15 12:28:50 följande:

Menar du att du tycker att TS ska låta sin man gå till den andra kvinnan?

Visst,det hade hon kanske kunnat göra om han själv hade velat det.

Men det var ju inte den andra kvinnan han valde när TS kom på honom och han fick chansen.

Oavsett så tycker inte jag att TS ska fatta ett beslut nu då hon inte ens verkar ha kommit ur chockfasen ännu.

Nej. Jag tror han bränt sina broar på båda hållen. Egentligen är han ett svin som ingen kvinna borde lita på. Men det faktum att han kunde känna så starkt för en annan kvinna och så lätt kunde bete sig fruktansvärt illa mot ts visar ju på att vissa känslor saknas. Han älskar säker ts på sitt vis. Men inte som en partner bör. Genom att hänga fast i varandra så missar båda chansen att möta det där rätta kärleken. Den som får otrohet och svek att inte ens existerar på kartan. Nu har ts man upplevt så starka känslor. Det gör det nog svårt för honom att nöja sig med något annat i längden.

Ts relation är nog fel för dom båda. Varför kämpa för något som inte är värt det?
Svar på tråden Nygift och otrogen