• Anonym (Kvinna86)

Nygift och otrogen

Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

• Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Anonym (jaha)
    Oerhörd skrev 2020-03-10 18:26:54 följande:
    Hur tänker du nu? Tror du läste mitt inlägg fel. Den allra mesta otroheten upptäcks aldrig, så de allra flesta relationer som det förekommer otrohet i avslutas inte pga otroheten. Upptäckt otrohet däremot innebär ofta ett slut för relationen, men det finns väldigt många andra orsaker till att relationer tar slut.
    Men nu upptäcktes den så du kan sluta tjata om din sk "sanning"
  • Oerhörd
    Fjäril kär skrev 2020-03-09 22:36:57 följande:

Och ska vi vara såna finns det tusentals människor som lever i kassa äktenskap och olyckliga relationer och noll kärlek och sex och ändå är gifta i 25-30 år...

Javisst, gärna helt och hållet sexfria sådana.
  • Anonym (jaha)
    Oerhörd skrev 2020-03-10 18:29:11 följande:
    Det får väl vara upp till var och en tänker jag, att stanna eller gå. Känns löjligt när somliga här försöker övertyga någon om att denne ljuger för sig själv som påstår att det fungerat att stanna. Det vet väl var och en bäst själv, vi fungerar inte alla exakt likadant.
    Ja det är upp till var och en att hoppa framför ett tåg oxå men de flesta med normalt funtad empati vill oftast övertyga folk att inte göra saker som de förmodligen kommer ta skada av.
  • Oerhörd
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-10 18:32:02 följande:

Ja det är upp till var och en att hoppa framför ett tåg oxå men de flesta med normalt funtad empati vill oftast övertyga folk att inte göra saker som de förmodligen kommer ta skada av.

Är det du som avgör vem som tar skada av vad? Känns lite påfluget imo. Det finns bevisligen relationer som fungerar väl efter jobbiga händelser också, chansen för det beror på de ingående parternas inställning. Ingen ber dig stanna med en otrogen partner, och ingen säger åt ta att göra det, men några säger att det kan gå, vilket var precis svar på den fråga som ställdes. Jag förstår inte hur andras erfarenheter kan vara så provocerande för dig.
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-10 17:30:34 följande:
    Fast TS verkar ju leva lite i förnekelse och stoppar huvudet i sanden.
    Och hon lägger gärna skulden för allt på den andra kvinnan.
    Att "fejsa verkligheten" kan ju också vara att inse att ens man inte är oskyldig i det hela. Att han tvärtom bär det största ansvaret för att han lät det hända.
    Tycker inte hon verkar leva i förnekelse utan hon har väl skrivit flera gånger att hon vet att hennes man bär det största ansvaret? Tycker hon resonerar sunt om att hennes man är mer än hans otrohet, något flera här verkar glömma. Flera får det ju att framstå som att han misshandlat henne eller likställer hans otrohet med det men så är inte riktigt fallet.
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (jaha) skrev 2020-03-10 17:38:51 följande:
    Du vet inte vad du pratar om, ja det går säkert att komma över det, nej väldig få förlåter ett sånt svek man hittar bara vägar runt det... nej INGEN glömmer ett sånt svek...nej väldigt få förhållande blir starkare av ett svek. Det är som att påstå att överleva en bilkrasch, bryta varje ben i kroppen, ligga i koma ett par och och sen vakna gör en starkare.... jag tror att INGEN någonsin tyckt att "va bra att min partner förrådde mig så vi kunde bli starkare"... överleva är inte nödvändigtvis  detsamma som att ha ett bra liv.
    Ja få förlåter det men en del gör det. Du har rätt i att man inte glömmer men man går vidare och förlåter och förstår att det man har är mer värt än att slängas bort över en månads fling. Som jag skrivit innan - ett år efter min makes otrohet hade vi både köpt hus, bil och fått barn. Det var viktiga steg för oss och fick oss att gå vidare. Vi är väldigt lyckliga nu och jag har förlåtit honom och litar på honom. Är viktigt att ts faktiskt förstår att det går 
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-10 20:05:54 följande:
    Tycker inte hon verkar leva i förnekelse utan hon har väl skrivit flera gånger att hon vet att hennes man bär det största ansvaret? Tycker hon resonerar sunt om att hennes man är mer än hans otrohet, något flera här verkar glömma. Flera får det ju att framstå som att han misshandlat henne eller likställer hans otrohet med det men så är inte riktigt fallet.
    Jag tycker att hon verkar ta honom i försvar. Säger att det var den andra kvinnan som fick honom att göra misstaget,att han inte använde skydd för att hon sa att hon äter p-piller osv. Som om han inte har något eget ansvar.
    Hon har t om själv skrivit att hon stoppar huvudet i sanden.
    Men jag vet,av egen erfarenhet,att det är lätt hänt när man befinner sig i värsta chockfasen.
  • Anonym (Stinsson)
    molly50 skrev 2020-03-10 21:09:53 följande:
    Jag tycker att hon verkar ta honom i försvar. Säger att det var den andra kvinnan som fick honom att göra misstaget,att han inte använde skydd för att hon sa att hon äter p-piller osv. Som om han inte har något eget ansvar.
    Hon har t om själv skrivit att hon stoppar huvudet i sanden.
    Men jag vet,av egen erfarenhet,att det är lätt hänt när man befinner sig i värsta chockfasen.

Nej, hon har skrivit flera gånger att hon vet att hennes make gjort fel men hon måste väl självklart få ha rätt till sina känslor angående älskarinnan, det är inga konstiga känslor. 

Nu har det gått ett år för henne och den värsta chockfasen måste ha lagt sig och då kan man börja bygga upp förhållandet igen. På ts verkar det som om hon verkligen vill det och att de båda är klara med att dom älskar varandra. Då tycker jag mitt exempel på att det går är relevant och att barn och nya steg i förhållandet inte alltid ska ses som något negativt i en sådan här situation utan snarare som positivt. 

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-08 14:59:18 följande:
    Tycker du det räcker? Att äta p-piller är ju inte att skydda sig i ordets fulla bemärkelse. Han är väl inte förståndshandikappad antar jag? Varför skyddar du honom? Så han hade sinnesnärvaro nog att kunna stoppa sig för att fråga om hon tog p-piller, men han kunde inte trä på en kondom någon av gångerna (läs, han sket i vilket), eller ha sinnesnärvaro nog att INTE boka ett hotellrum och fortsätta knulla henne där.
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-08 13:10:57 följande:

Värdighet? Vi har ett barn, ett liv tillsammans. Jag behöver inte markera någon värdighet för honom i den här situationen. Han pissar inte på mig, han svek mig. Det är inte så att han systematiskt förnedrat mig. Men ja, det han gjorde är respektlöst både mot mig och vår dotter.

Nej han var inte påväg dit. Han bröt ju med henne och skämdes. Han valde mig. All otrohet är ju sårande och såklart att det är vidrigt att det gick så långt som till sex men många är ju otrogna under längre tid osv och dom blir förlåtna.

Vilket relativiserande. Han bröt med henne efter han fått sätta på henne som han ville och fantasin ebbat ut lite. Han kanske märkte att hon var sjuk i huvudet och då backade. Det är INTE att citat välja dig. Fatta att han fantiserade om henne under ert bröllop, han hade sex med dig och fantiserade om henne. Så jävla vidrigt att du blivit utsatt för det här.

Sluta, de blir inte alls förlåtna. Och de få som blir det, till vilket pris? Du vet också att de allra flesta inte är otrogna i sina äktenskap, de är i minoritet. De flesta otrohetshistorier utspelar sig INTE som nygifta, de flesta är INTE upprepat otrogna, de flesta gör INTE älskarinnan med barn (de flesta skyddar sig med kondom) och de flesta som utsätts för otrohet förlåter INTE. De flesta förhållanden håller INTE efter otrohet.

Nej så klart det inte räcker och jag försvarar inte hans agerande men eftersom det blev varken barn eller könssjukdomar till slut så är frågan om deras uteblivande av skydd en ickefråga för mig just nu. Hade han däremot gett mig hiv hade det så klart varit något annat men nu blev det inte så och då orkar jag inte sitta med "tänk om"-tänk. 

Steget till att aktivt boka ett hotellrum för att knulla är kanske det värsta, han va så sugen att han sökte upp alternativ för sex typ. Helt sjukt, och jag kan inte förlika mig med att det är något min man gjort. 

Nej kanske inte, men jag VILL så så gärna förlåta honom. Börja om med honom. Hur kan jag fortsatt älska någon som gjort något sånt? Det enda jag tänker på när jag tänker på honom är ju hans fina sidor. 

Jag förstår att man tar dessa stora steg som barn, hus etc snabbt efter ett sådant besked, som någon panik i att försöka göra allt bra. Kanske funkar det.. jag vet inte. 

Jag vet att jag ifrågasätter allt hon säger (har tom ifrågasatt om hon ens blev gravid) för jag kan ta inte in det. Och jag vet att genom att ifrågasätta henne så befriar jag honom från ansvar. Men det är på nåt sätt också för att överleva, genomleva. Det enda jag är tacksam för i allt det här är hennes abort. 

• Anonym (Kvinna86)
    Anonym (Kvinna31) skrev 2020-03-08 15:29:26 följande:
    Fortfarande han som var gift och inte ville ha barn så hans ansvar att skydda sig och inte förlita sig på andra
    Kan tycka att de båda hade ett ansvar men så klart har han det största ansvaret gentemot mig och vår dotter
Svar på tråden Nygift och otrogen