Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-09 14:55:10 följande:
Men i det stora hela rör det sig om en otrohet med samma kvinna, inte att han hoppat runt till flera. Har hon nu eliminerats från deras liv är den perioden över. Många här verkar ha hängt upp sig på att dem var nygifta men jag tycker inte det spelar någon roll. Min make var otrogen när vi precis gift oss men det var inget avgörande (kanske mer än att jag ännu mer ville kämpa). Maken ska väl ändå vara lika förälskad i sin fru alla dagar inte bara kopplat till ett bröllop? Nu blev inte min mans älskarinna gravid men jag förstår inte storheten i det heller. Det var ju sexet som var det dåliga, han fick utlösning i henne oavsett om hon blivit gravid eller inte. Alltså är själva sexet sveket inte graviditeten.. hade älskarinnan fått barnet hade ju familjesituationen ändrats och då hade den frågan varit viktig.
Alla gör misstag, många misstag, men verkligen inte vilka misstag som helst. Särskilt inte upprepning av samma grova misstag. Som sagt, de flesta är ju inte otrogna inom sitt äktenskap. Det är din brist på nyansering som gör att man förstår att du antingen 1. är ett troll, eller 2. lever i massiv förnekelse. Hade du varit på riktigt (och/eller inte i grav förljugenhet) så hade du haft många motstridiga känslor. Känslan av att det är fördjävligt det han gjort; ilska, sorg, kränkthet osv. men att det goda på något sätt ändå övervägt det onda.
Att du ser hans grova övertramp som något fint är inte sunt för dig. Det kommer bita dig i arslet längre fram i livet. Man kan inte vara sann mot sig själv, dvs vara en hel och levande människa och stänga av så mycket av verkligheten och sina riktiga känslor. Det gör dig till en falsk version av dig själv där du aldrig kan bli hel. Först och främst måste man bli hel som individ. Det är du uppenbarligen inte. När man är hel har man tillgång till hela sitt register av känslor och förmågor. Därefter kan man välja vilken partner man ska leva med. Att inte vara sann och hel utan lägga över det på sin partner/förhållandet är förödande. Förmodligen en anledning till att du bitit sig fast vid en partner som behandlar dig illa och kanske också en bidragande orsak till hans otrohet.