• Anonym (Kvinna86)

Nygift och otrogen

Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

• Svar på tråden Nygift och otrogen
  • Fjäril kär
    Oerhörd skrev 2020-03-09 21:17:18 följande:

Men ska vi vara såna så går väl de flesta relationer i kras, otrohet eller ej, känns inte direkt som ett mått på nånting...

Och ska vi vara såna finns det tusentals människor som lever i kassa äktenskap och olyckliga relationer och noll kärlek och sex och ändå är gifta i 25-30 år...
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-09 15:39:11 följande:
    Om han fallit för en kvinna eller om han bara söker efter sex anser jag är viktigt i sammanhanget. Hade det enbart varit spänningen för sex hade det varit svårare att reparera. Givetvis är det SVÅRT att förlåta men vill man så måste man ju kämpa och det går. Varför bara lämna liksom?
    Ja hon har skrivit att dem hade kontakt men då var dem väl också vänner hennes make och älskarinnan? Ingen av dem trodde kanske att det skulle bli allvar med fantasierna. Inte kan hon förbjuda sin make att ha kvinnliga vänner. Det var väl också så att dem skulle ses som vänner när hon kom på dem? Alltså inte ses som älskare. 
    Han hade känslor för den andra kvinnan. Och känslomässig otrohet kan för många vara värre än om det bara handlar om sex.
    Och om det är en engångsgrej,ett misstag,så kan det vara lättare att förlåta än när det sker upprepade gånger som i TS fall.
    Visst,de skulle kanske träffas som vänner. Men hur ska TS kunna lita på det?
    Och vem vet vilka avsikter hans älskarinna hade?
    Det är en fråga om tillit och att kunna bygga upp den igen.
    Du lyckades uppenbarligen med det, Men för andra är det inte riktigt lika lätt.
    Vi är alla olika och löser kriser på olika sätt.
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 15:40:55 följande:
    Alla gör misstag, många misstag, men verkligen inte vilka misstag som helst. Särskilt inte upprepning av samma grova misstag. Som sagt, de flesta är ju inte otrogna inom sitt äktenskap. Det är din brist på nyansering som gör att man förstår att du antingen 1. är ett troll, eller 2. lever i massiv förnekelse. Hade du varit på riktigt (och/eller inte i grav förljugenhet) så hade du haft många motstridiga känslor. Känslan av att det är fördjävligt det han gjort; ilska, sorg, kränkthet osv. men att det goda på något sätt ändå övervägt det onda.

Att du ser hans grova övertramp som något fint är inte sunt för dig. Det kommer bita dig i arslet längre fram i livet. Man kan inte vara sann mot sig själv, dvs vara en hel och levande människa och stänga av så mycket av verkligheten och sina riktiga känslor. Det gör dig till en falsk version av dig själv där du aldrig kan bli hel. Först och främst måste man bli hel som individ. Det är du uppenbarligen inte. När man är hel har man tillgång till hela sitt register av känslor och förmågor. Därefter kan man välja vilken partner man ska leva med. Att inte vara sann och hel utan lägga över det på sin partner/förhållandet är förödande. Förmodligen en anledning till att du bitit sig fast vid en partner som behandlar dig illa och kanske också en bidragande orsak till hans otrohet.
    Jag kan inte tala för TS men när min make var otrogen såg jag det som ett misstag. Allt slog ihop till en sak - inte ett misstag för varje sexuell handling, sms osv. Ts (samt min) make var inte systematiskt otrogna utan hade kortare affärer, kortare än en månad. 
    Du förenklar saker. Självklart har jag varit nedbruten och sårad, i vissa fall otröstlig. När min makes otrohet uppdagades föll jag i ett svart hål men efter ett par månader var jag tvungen att fatta ett beslut för att kunna gå vidare och då valde jag att förlåta och försöka lägga det skedda bakom mig. Det jag vill med att skriva här är att TS ska förstå att det går, det har varit väldigt mycket "lämna"-pepp i den här tråden vilket jag tycker är sorgligt då hon uppenbarligen älskar sin man djupt och han henne och dem har barn tillsammans. 

Jag ser inte hans otrohet som något fint men det ledde till att vårt förhållande blev både starkare och mer kärleksfullt. Jag är hel och lycklig. Det är sorligt att höra att du tror att det inte går att bli lycklig igen efter en otrohet, för det går det. 
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 15:44:59 följande:
    LOL. Du är ju inte lycklig. Då hade du inte behövt vara här inne och veva. Då hade du inte brytt dig, men det gör du ju. Uppenbarligen är du här för att rättfärdiga din egen livslögn. (Fast jag satsar mina pengar på att du är ett troll. Eller kanske rent av ts ex-make?)
    Någon måste ju nyansera debatten. Att lämna är inte enda alternativet och det går att förlåta och glömma en sådan otrohet och att, som även Ts skrivit, kan leda till ett starkare förhållande. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-10 12:20:35 följande:

Någon måste ju nyansera debatten. Att lämna är inte enda alternativet och det går att förlåta och glömma en sådan otrohet och att, som även Ts skrivit, kan leda till ett starkare förhållande. 

Dock krävs det att man inte lever i förnekelse utan fejsar verkligheten och där är inte TS på långa vägar.
  • Anonym (Stinsson)
    Anonym (Linda) skrev 2020-03-10 12:33:22 följande:
    Dock krävs det att man inte lever i förnekelse utan fejsar verkligheten och där är inte TS på långa vägar.
    Det enda ni här verkar tycka "fejsa verkligheten" innebär är att lämna sin make men Ts kan mycket väl ha "fejsat" verkligheten och ändå vilja stanna kvar. Hon verkar väldigt medveten om vad hennes make gjort och både pratat själv och med honom om detta. 
  • molly50
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-10 17:18:43 följande:
    Det enda ni här verkar tycka "fejsa verkligheten" innebär är att lämna sin make men Ts kan mycket väl ha "fejsat" verkligheten och ändå vilja stanna kvar. Hon verkar väldigt medveten om vad hennes make gjort och både pratat själv och med honom om detta. 
    Fast TS verkar ju leva lite i förnekelse och stoppar huvudet i sanden.
    Och hon lägger gärna skulden för allt på den andra kvinnan.
    Att "fejsa verkligheten" kan ju också vara att inse att ens man inte är oskyldig i det hela. Att han tvärtom bär det största ansvaret för att han lät det hända.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-10 12:20:35 följande:
    Du vet inte vad du pratar om, ja det går säkert att komma över det, nej väldig få förlåter ett sånt svek man hittar bara vägar runt det... nej INGEN glömmer ett sånt svek...nej väldigt få förhållande blir starkare av ett svek. Det är som att påstå att överleva en bilkrasch, bryta varje ben i kroppen, ligga i koma ett par och och sen vakna gör en starkare.... jag tror att INGEN någonsin tyckt att "va bra att min partner förrådde mig så vi kunde bli starkare"... överleva är inte nödvändigtvis  detsamma som att ha ett bra liv.
  • Oerhörd
    Anonym (Lollo) skrev 2020-03-09 22:13:06 följande:

Eh, jo, ett avslutat förhållande är väl ett jättebra mått på en bristfällig relation! (Precis som otrohet är ett starkt mått på att den otrogna är en milt sagt bristfällig partner). Otrohet och skilsmässa är inte två av varandra oberoende faktorer, det föreligger ett klart och tydligt orsakssamband.

Hur tänker du nu? Tror du läste mitt inlägg fel. Den allra mesta otroheten upptäcks aldrig, så de allra flesta relationer som det förekommer otrohet i avslutas inte pga otroheten. Upptäckt otrohet däremot innebär ofta ett slut för relationen, men det finns väldigt många andra orsaker till att relationer tar slut.
  • Oerhörd
    Anonym (Linda) skrev 2020-03-09 22:33:32 följande:

Och att stanna kvar är därmed inte heller ett mått på nånting...

Det får väl vara upp till var och en tänker jag, att stanna eller gå. Känns löjligt när somliga här försöker övertyga någon om att denne ljuger för sig själv som påstår att det fungerat att stanna. Det vet väl var och en bäst själv, vi fungerar inte alla exakt likadant.
Svar på tråden Nygift och otrogen