Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Hej tjejer! Hoppas ni mår bra.

Behöver eran hjälp med teorier! Alltså den här mensen beter sig så konstigt...till att börja med kom den för tidigt med ett par dagar Jag startade ny kur med rosenrot på dag 2 och då tog mensen fart ordentligt. Sen dess har den plågat mig med vansinnig mensvärk och mycket mer blod än vanligt. Dag 4 idag och har fått byta stor tampong 3 gånger inom loppet av 4 timmar nu på morgonen!? Ligger på absolut maxdos av både Ipren och Alvedon för att stå ut.

Fattar ingenting! Kan det vara rosenroten?

Visst, jag brukar ha ont typ 2 dagar och blöda rätt mycket ca 2 dygn, men sen klingar det av rätt fort och dag 5 brukar det vara över.

Detta är kanske priset jag får betala helt enkelt för en stark ÄL ;).

• gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-21 12:04:38 följande:

Garanterat rosenroten, den ger tjock och fin slemhinna som tar lite mer tid och smärta blöda ut. Tjock slemhinna är ju toppen!!

När man ser det så blir det ju genast en positiv bieffekt :). Låter ju rimligt iaf. Blir spännande att se vad rosenroten gör med denna cykel.
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-21 18:33:00 följande:

Så himla nervös för beskedet i morgon :/ hur jag ska reagera om det är dåligt...försöker vara inställd på det men önskar ju så att kotten blir vår <3

Jag håller tummarna allt jag kan för bra besked i morgon och att graviditeten utvecklar sig som den ska!
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-22 08:24:03 följande:

Så sjukt lycklig och lättad!! Svaret låg på 922 så det har mer än dubblerats på 48 timmar <3

Så nu får jag njuta och försöka vara positiv fram till vul den 10/6.

Yes!! Vad härligt! Fortsätter hålla tummarna här att den lille växer och utvecklas som den ska :).
  • gunbran
    Fnattilur skrev 2020-05-23 19:06:57 följande:

Jag har så mycket funderingar som jag inte har någon att prata med om. Hoppas att ni vill vara mitt bollplank? Jag har BIM på onsdag, har noll symtom och är helt inställt på att mensen kommer. Det är vårt 5:e försök med ÄL-tester, tillskott och ändrade matvanor. Jag vill så gärna veta om allt är ok eller om det finns något som hindrar och kanske går att göra något åt. En fertilitetsutredning alltså. Saken är den att jag har fått remiss till kvinnokliniken/gyn pga "Lågt sittande buksmärta UNS" och ska få VUL. Jag har obehagligt ont mellan ÄL och mens, inte som mensvärk, fast väldigt varierande känsla och ibland även symtom från urinblåsan. Det kommer på ca ÄL+5 och är värst vid ÄL+8-10 för att helt försvinna när mensen kommer. Det kom i början på mars, är nu inne på 4:e cykeln. Väntetiden till VUL är ca 2 mån och det bör bli i början på juli. Frågan är om det verkligen blir då, pga semestrar, corona osv. Kanske blir först efter sommaren.

Jag har förlikat mig med att det bästa är att vänta med fertilitetsutredning tills vården har gjort sin. Eller hur? För det är ju möjligt detta är något som påverkar fertiliteten. Mina funderingar handlar om den kommande cykeln, vad jag vågar testa? Jag har DHEA-kräm hemma som jag skulle vilja prova pga min korta mens, men det kanske är jättedumt att laborera med hormoner ifall de vill kolla upp dem vid VUL? Likaså med progesteronkräm.. Rosenrot? Jag åt rosenrot denna cykel och märker ingen skillnad på "obehaget", så det borde ju inte göra någon skillnad? Bidrottninggelen tänkte jag fortsätta med. Jag åt förresten inga tillskott utom multivitamin med folsyra och omega 3 innan besvären dök upp.

Jag var lite i ett liknande läge i vintras. Man upptäckte lätta cellförändringar i samband med cellprovet och ville gå vidare med närmare utredning. Jag fick lite panik då jag inte alls har tiden på min sida, varenda månad som passerar utan att kunna försöka är ett steg längre bort från önskan om ett barn.

Jag googlade på allt om lätta cellförändringar och kom fram till att en ev graviditet inte skulle göra alltför stor skillnad, så vi körde på.

Jag tänker att de kosttillskott du tar och den kräm du vill använda inte kommer att påverka resultatet av ett VUL om 2 månader. Det man vill utesluta är väll fysiska förändringar som orsakar obehaget och går man sedan vidare med provtagning så blir det säkert på en bestämd dag i cykeln så du kan förbereda dig.

Om du inte mår superdåligt av dina obehag efter ÄL och känner stark oro osv, så tänker jag att du lugnt kan testa med både kräm och rosenrot.

Hoppas du inte behöver vänta alltför länge på undersökning!
  • gunbran
    Fnattilur skrev 2020-05-24 08:46:22 följande:

Hoppas dina cellförändringar var ofarliga! Jo det är nog sant, att det inte kommer påverka själva VUL. Är ev. provtagning jag tänker på och hur hormontillskott påverkar. Men det blir mest troligt som du skriver, vid ett senare tillfälle isåfall.

Jag mår mest dåligt av att inte veta vad besvären beror på. Jag har vänt in och ut på internet men hittar ingenting som riktigt stämmer in. Fördelen med att tiden går är att jag ser fler och fler mönster. Ja jag vill verkligen få min tid så snart som möjligt. Ska ringa dit imorgon också och höra vad de tror.

Jo, det visade sig sen att cellförändringarna var harmlösa, då det inte fanns hpv virus kvar. Men man blir ju nojjig och tänker direkt cancer när det börjar pratas om biopsi och utredning. Det tillsammans med att vi försöker få barn redan på övertid gav ingen bra känsla.

Förstår verkligen att det känns jobbigt att inte veta. Hoppas du får tid så snart som möjligt!
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-24 10:23:39 följande:

Kan lite hålla med, är inte många dagar i cykeln jag inte har ont i tjejmagen på nåt sätt...antingen av mens, upptrappning inför äl och sen är det nog 3-5 dagar lugnt innan det molar inför mens sista vecka. Jättejobbigt. Hade ju hormonspiral innan och hade det lugnt o skönt då och ingen mens...men efter 2 år blev jag gravid och fick utomkveds i november med den...då valde jag ta bort den eftersom vi är sugna på en liten till. Sen hade vi tänkt vänta till hösten men kände att om jag ska genomlida dessa cykler så kan man ju åtminstone nyttja det till att försöka och så får det lösa sig på nåt vis om man lyckas tänkte vi.

Har du haft så alltid eller upplever du att det blir mer smärta med åren?

Jag kan relatera nämligen. Det är typ nu, mellan cykeldag 6-10 som jag inte känner så mycket, sen börjar ÄL värken, för att tas vid av efter-ÄL-känningar av olika grad och sen PMS känningar innan mensen och för att inte tala om DEN värken.

När jag var yngre (20+) så hade jag PCO och kände aldrig av ÄL (som kom sällan), mensen var sparsam och jag hade väldigt dålig känsla för var i cykeln jag befann mig.

Var ofrivilligt barnlös en period och gjorde utredning som 27 åring, men lyckades bli gravid spontant till slut.

Efter barn 2 kickade kroppen igång och cykeln gick som en klocka. Blev liksom mer fertil vid 35+ än vad jag nånsin varit tidigare. En läkare förklarade det med att det kan hända när man har PCO. Sen dess har symtomen vid ÄL och mens blivit bara starkare med åren.

I veckan beklagade jag mig för en kollega då jag satt på jobbet med djävulsk mensvärk, men hon hade upplevt det motsatta - ju närmre klimakteriet desto mindre besvär.

Jag får se det positivt, att jag fortfarande är lite fertil och att det därmed finns chans till graviditet.

Men kvinnokroppen är en märklig och gåtfull plats, som ger upphov till både fascination och frustration ;).
  • gunbran
    Lill Fia skrev 2020-05-26 20:49:31 följande:

Gjorde CB test idag och som väntat negativt. Men så jäkla deppigt. Ser på min underbara dotter att jag så gärna vill ge henne ett syskon och någon att följas åt genom livet.

Vet inte ens om jag orkar försöka mera, hatar verkligen allt som heter test nu. Och att måsta börja om med ÄL tester och sen igen sitta o hoppas i 2 veckor.

Det är bara blääää.

Men jag vet att jag är stark och kommer inte ge upp!

Kram till er!

Förstår känslan! Är själv inne i en väldigt pessimistisk period nu, men på något sätt vinner viljan och längtan när ÄL väl närmar sig, så jag fortsätter hoppas...en månad i taget.

Kram!
  • gunbran

Känner så igen mig i det ni beskriver om folks tyckande med att skaffa barn efter 40. Förra året, när jag blev gravid som 45 åring, berättade jag endast för mina 2 närmaste vänner. Den ena blev glad, men den andra mötte mig med väldigt skepsis. När sedan missfallet var ett faktum så menade hon att jag nästan fick räkna med det. Inget beklagar...försök igen eller så. Och visst, hon har ju rätt i sak, att missfallsrisken är stor, men man behöver ju faktiskt inte alltid säga det man tänker.

Om folk kunde hålla inne med onödiga kommentarer och sina egna fördomar emellanåt, så skulle man inte behöva känna som många av oss gör.

Som tur är finns flera personer i vår omgivning som nog går och hoppas på att vi ska få barn ihop. Definitivt mina nya svärföräldrar. De skulle bli överlyckliga!

De jag oroar mig mest för att berätta ifall vi skulle ha turen att bli gravida, är min son och min ex man. Exmannen för att han inte alltid sköter saker snyggt inför barnen och sonen för att han tycker det är tufft med förändringar.

Förmodligen kommer allt lösa sig, men jag räknar med att vissa kommer ha synpunkter på vårt val att skaffa barn nu.

• gunbran
    Eskobar77 skrev 2020-05-28 08:27:42 följande:

Igår på kvällen kom mensen, igen... Jag bröt ihop en stund. Vi har försökt i ungefär ett år och har fått hjälp sedan i höstas. Det tar verkligen på krafterna när det aldrig funkar. Jag känner själv att jag blir mer och mer negativt inställd samtidigt som stressen och pressen ökar. Igår hamnade även sambon och jag i gräl efter detta eftersom han inte har några barn sedan innan och jag vet hur viktigt det är för honom. Vi är självklart båda överens om att vi vill ha gemensamt barn men ibland känns det som att vår relation eventuellt står och faller på det för honom. Så jobbigt när det blir slitningar i relationen när man behöver stå varandra som närmast.

Nåja, ska ringa till gyn nu och höra hur vi går tillväga. Jag ska prova nytt läkemedel denna omgång och troligtvis även punktera cystan på höger äggstock.

Stor kram till er!

Åh vad tråkigt! Jag förstår hur det känns, det tar så oerhört mycket kraft dessa misslyckanden och man undrar varje månad hur man ska orka nästa osv.

Jag är också i situationen där sambon inte har barn sedan tidigare. Han vill jättegärna bli pappa och sättet han blir det på spelar mindre roll för honom. Vi har varit inne på tanken att ta hjälp utomlands om det inte funkar i år, (ÄD i hans hemland) men nu med Corona har tankarna strandat lite.

Han har dock samtidigt varit tydlig med att han valt att leva med mig och om barn varit superviktigt hade han valt en 30-åring istället. Måste kännas hemskt att ha ett potentiellt hot om separation hängande över sig i situationen som redan är tuff som den är.

Hoppas ni kan prata om det och stötta varandra. Ha en plan B kanske?

Många kramar! Vi får stötta varandra här!
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?