Nykär15 skrev 2020-05-24 10:23:39 följande:
Kan lite hålla med, är inte många dagar i cykeln jag inte har ont i tjejmagen på nåt sätt...antingen av mens, upptrappning inför äl och sen är det nog 3-5 dagar lugnt innan det molar inför mens sista vecka. Jättejobbigt. Hade ju hormonspiral innan och hade det lugnt o skönt då och ingen mens...men efter 2 år blev jag gravid och fick utomkveds i november med den...då valde jag ta bort den eftersom vi är sugna på en liten till. Sen hade vi tänkt vänta till hösten men kände att om jag ska genomlida dessa cykler så kan man ju åtminstone nyttja det till att försöka och så får det lösa sig på nåt vis om man lyckas tänkte vi.
Har du haft så alltid eller upplever du att det blir mer smärta med åren?
Jag kan relatera nämligen. Det är typ nu, mellan cykeldag 6-10 som jag inte känner så mycket, sen börjar ÄL värken, för att tas vid av efter-ÄL-känningar av olika grad och sen PMS känningar innan mensen och för att inte tala om DEN värken.
När jag var yngre (20+) så hade jag PCO och kände aldrig av ÄL (som kom sällan), mensen var sparsam och jag hade väldigt dålig känsla för var i cykeln jag befann mig.
Var ofrivilligt barnlös en period och gjorde utredning som 27 åring, men lyckades bli gravid spontant till slut.
Efter barn 2 kickade kroppen igång och cykeln gick som en klocka. Blev liksom mer fertil vid 35+ än vad jag nånsin varit tidigare. En läkare förklarade det med att det kan hända när man har PCO. Sen dess har symtomen vid ÄL och mens blivit bara starkare med åren.
I veckan beklagade jag mig för en kollega då jag satt på jobbet med djävulsk mensvärk, men hon hade upplevt det motsatta - ju närmre klimakteriet desto mindre besvär.
Jag får se det positivt, att jag fortfarande är lite fertil och att det därmed finns chans till graviditet.
Men kvinnokroppen är en märklig och gåtfull plats, som ger upphov till både fascination och frustration ;).