Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Jag är nyss 46 år fyllda och vill så gärna ha ett barn med min nya man, jag har 3 sedan tidigare, han inga.

Blev spontant gravid i maj men fick missfall i v.7.

Efter missfallet tycks inte ÄL funka riktigt. Har regelbunden mens men känner inte av ÄL som tidigare. Fick dessutom nyligen veta att jag har lätta cellförändringar, som ska undersökas närmare i februari, så kanske är det kört för våran del.

Men jag lever lite på hoppet än och tar en månad i taget.

• gunbran
    MamiA39 skrev 2020-01-03 20:29:02 följande:

Kan någon ge mig info om munkpeppar och hur ska man äta det? Har någon provat?

Idag visade ägglossningstestet hög chans, så nu hoppas jag på maximal chans i morgon-övermorgon ????

Jag har testat munkpeppar 2 cykler men det hjälpte tyvärr inte. Tog en tablett om dagen från första mensdagen och fram till ägglossning. Sen gör man uppehåll efter ägglossning och kan börja igen om mensen skulle dyka upp (men förhoppningsvis håller den sig undan).
  • gunbran

Idag visade ägglossningstestet hög chans, så nu hoppas jag på maximal chans i morgon-övermorgon ????

Jag har testat munkpeppar 2 cykler men det hjälpte tyvärr inte. Tog en tablett om dagen från första mensdagen och fram till ägglossning. Sen gör man uppehåll efter ägglossning och kan börja igen om mensen skulle dyka upp (men förhoppningsvis håller den sig undan).
  • gunbran

• gunbran

• gunbran

Sedan mitt missfall i juli så tycker inte jag att jag känt av ÄL som jag brukar. Inga utslag på tester heller så det har jag givit upp.

För två veckor sedan var mensen 4 dagar sen, vilket aldrig har hänt, så jag började hoppas lite, men sen kom mensen och jag fick bara en känsla av att det kanske är dags att ge upp. Vid min ålder ska det ju till ett litet mirakel för att lyckas.

MEN så tänkte jag att det är synd att slänga en halv burk med munkpeppar så jag bestämde mig att testa dem en sista gång. Döm om min förvåning då jag idag känt av min ÄL väldigt tydligt! Det råder ingen tvekan vad som hänt, har haft så ont!

Jag och sambon låg både igår och idag, så nu är det bara att vänta och hoppas.

Lycka till ni andra som väntar.

• gunbran
    Grilimy skrev 2020-01-21 14:21:41 följande:

Okej, tack :) jo det är väl mensen. Tejpade förra månaden och hade ingen stegring förrän förra lördagen, så fick mens 10 dagar efter äl. Oroar mig lite att mensen som alltid varit regelbunden ska börja krångla.

Men idag kör jag igång med munkpeppar. :) En dag för sent men kan väl inte spela någon roll hoppas jag. Nån annan som testat munkpeppar?

Jag har använt munkpeppar denna cykel och fick en väldigt tydlig ÄL för 3 dagar sen.

Testade under 2 cykler i höstas men då utan framgång. Håller tummarna att vi får fina plus snart!
  • gunbran
    Grilimy skrev 2020-01-23 12:48:52 följande:

Jag ringde en fertilitetsklinik idag och bad att bara få bli kollad om jag kan bli gravid öht. Beskrev hur min mens förändrats och blivit kortare och bara 1 1/2 dygn nu sist.

Först fick jag såklart veta att jag är för gammal, det visste jag ju redan. Sen sa hon att jag troligtvis är på väg in i klimakteriet då mensen blivit kortare.

Jag har gråtit hela förmiddagen, helt knäckt av den infon. Det betyder ju att vi inte kommer få vår efterlängtade bebis. :((( Låter knäppt kanske men känslan nu blev att hela livet förlorade sin mening. Jag är så ledsen. Förstår att det går över och bara är en reaktion, men just nu mår jag riktigt dåligt.

Jag tycker det är dumt och okänsligt av professionella personer inom vården att uttala sig om ett ev klimakterium utan några som helst undersökningar eller tester. Så onödigt att skapa oro och ledsamhet på knappa grunder.

Jag har själv varit nojjig över att jag är på väg in i klimakteriet, inte för att mensen förändrats nämnvärt, utan för att jag knappt känt ÄL under ett halvår.

Min tanke är, om jag inte blir gravid nu, är att be min gynekolog kolla hur det står till. Sen får jag ta ställning därifrån.

Ge inte upp! Sök reda på en gyn som vill hjälpa (du kan säkert få tips här på FL) och ta reda på fakta innan du tänker det värsta.

Jag brukar läsa gravid 40+ tråden när jag behöver lite hopp. Där finns riktiga solskenshistorier.
  • gunbran

Jaha! Igår kom mensen så punktligt på ÄL +13, så tillbaka på ruta 1. Hade en del förhoppningar om att det faktiskt hade tagit sig, då jag ett tag kände mig som när jag blev gravid i somras, men nej.

Känner att tiden tickar och att äggen förmodligen är för dåliga. Ger inte upp riktigt än, men försöker samtidigt vara realistisk.

Nu tänker jag köra utan munkpeppar denna cykel och se om jag får ÄL ändå. Ska till gyn samma dag som ÄL är beräknad så då tänkte jag passa på att fråga hur det ser ut då de antagligen gör vul.

Sen vet jag inte....hur länge orkar man?

Min sambo föreslog att vi skulle ta kontakt med en fertilitetsklinik i Grekland (han är därifrån) när vi är där i sommar. De har inte samma strikta åldersgräns.

Hur tänker ni andra? Har ni någon "plan B" om det inte fungerar?

Såååå frustrerande att åldern är en stressfaktor. Vill ha mer tid!

• gunbran
    Eskobar77 skrev 2020-02-05 21:53:02 följande:

Tjuvtestade idag på bim-3 eller bim -2. Negativt var det. Så jäkla tråkigt.

Jag har ju en 10 år yngre man som inte har några barn och jag tycker att stressen och pressen att tiden bara går och att det inte funkar är förödande. Hur gör ni för att hantera det?

När det gäller vitaminer och andra alternativa mediciner - blandar ni dem friskt eller finns risken att de tar ut varandra?

Börjar känna mig desperat här...

Ja, hur gör man för att hantera stressen? Vet faktiskt inte, jag känner mig själv mer och mer frustrerad för varje månad som går.

Tycker det hjälper lite att prata med mannen om hur det känns och han har en förmåga att lugna ner mig lite. Han är också yngre än mig och har inga barn sen tidigare, men vi vet att hans simmare är ok då han gjorde spermatest med sitt ex för några år sedan och dessutom har jag ju blivit gravid med honom minst en gång.

Att vi redan vet vad "felet" förmodligen är, underlättar en smula, även om det känns lite surt.

Jag äter Omega 3 med extra D vitamin och vanliga multivitaminer kvinna. Har testat munkpeppar också men är lite försiktigare med den.
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?