Grilimy skrev 2020-01-23 12:48:52 följande:
Jag ringde en fertilitetsklinik idag och bad att bara få bli kollad om jag kan bli gravid öht. Beskrev hur min mens förändrats och blivit kortare och bara 1 1/2 dygn nu sist.
Först fick jag såklart veta att jag är för gammal, det visste jag ju redan. Sen sa hon att jag troligtvis är på väg in i klimakteriet då mensen blivit kortare.
Jag har gråtit hela förmiddagen, helt knäckt av den infon. Det betyder ju att vi inte kommer få vår efterlängtade bebis. :((( Låter knäppt kanske men känslan nu blev att hela livet förlorade sin mening. Jag är så ledsen. Förstår att det går över och bara är en reaktion, men just nu mår jag riktigt dåligt.
Jag tycker det är dumt och okänsligt av professionella personer inom vården att uttala sig om ett ev klimakterium utan några som helst undersökningar eller tester. Så onödigt att skapa oro och ledsamhet på knappa grunder.
Jag har själv varit nojjig över att jag är på väg in i klimakteriet, inte för att mensen förändrats nämnvärt, utan för att jag knappt känt ÄL under ett halvår.
Min tanke är, om jag inte blir gravid nu, är att be min gynekolog kolla hur det står till. Sen får jag ta ställning därifrån.
Ge inte upp! Sök reda på en gyn som vill hjälpa (du kan säkert få tips här på FL) och ta reda på fakta innan du tänker det värsta.
Jag brukar läsa gravid 40+ tråden när jag behöver lite hopp. Där finns riktiga solskenshistorier.