Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Maily skrev 2020-02-06 11:36:24 följande:

Det där hände mig med, att det verkligen kändes som en graviditet men så kom mensen... undrar om det egentligen är jättetidiga missfall när det blir så, att man har väldigt mkt symptom. Det är väl över 50% risk för tidigt missfall i vår ålder så det är inte omöjligt. 

Låter bra att göra VUL, har också funderat på det för att kolla ÄL även om stickorna ger utslag. Tycker att ÄL kommer lite väl tidigt ibland så tänker att kanske äggen inte hinner växa till sig. Men vissa månader kommer den mer som den ska så kanske man har tur på en sån månad. 

Min plan B är att göra PRP-behandling på äggstockar och livmoder, det ska kunna föryngra dem, men det måste man göra utomlands. Sedan plan C är en sån där "halväggdonation" där de sätter in ett av ens egna ägg tillsammans med ett donatorägg. Känns som att då får man iaf chans på sitt eget och blir det donatorägget så blir det nog bra ändå, och blir det tvillingar är det ju extra roligt. Minns inte var de gör det men det var någon klinik. Tror det rekommenderades i vår ålder om man ändå vill göra med egna ägg plus insättning av två ska öka chansen att något fäster i alla fall. 

Ja åldern är hemsk, önskar att man hade som männen och kunde bli gravida hela livet nästan :( Jag känner mig ung och sällan någon tror att jag är äldre än 30 men fertilitetsmässigt verkar jag vara 42ish :/ 

Den där varianten av äggdonation lät ju intressant. Tål att undersökas. Min man kommer från Grekland och där är de ganska framgångsrika med fertilitetsbehandling har jag förstått. Vi kollar ev upp behandling där.
  • gunbran
    Etaj skrev 2020-02-07 12:26:18 följande:

Tror jag plussade imorse, väldigt svagt men ändå ska testa om nån dag igen....

Grattis!!
  • gunbran
    caramia skrev 2020-03-04 12:39:08 följande:

Testade idag i alla fall. Ett svaaagt positivt. Tänker unna mig att känna mig glad idag, sen lär det ju sluta i missfall som de andra, men jag är ju i alla fall gravid! Hurra!!

Grattis! Håller tummarna för att det går vägen!
  • gunbran
    Maily skrev 2020-03-15 13:41:31 följande:

Ånej  Vi kommer förmodligen missa flera månaders försök i rad eftersom min partner inte bor i Sverige nu och vi reser till varandra på ägglossningsveckan. Nu kommer det inte gå ett bra tag pga corona... och varje missad månad är ju minskad fertilitet i den här åldern  Vad gör man? 

Så himla trist! Varje månad är verkligen så värdefull, man vill inte spilla någon tid alls.

Själv har jag nyss haft ÄL och jag tror vi ringade in den ganska bra. Sen om det tar sig är en helt annan femma.

Blev sjuk förra veckan så det kanske inte varit optimala förutsättningar.

Jag försöker hålla hoppet uppe, men det är svårt ibland.
  • gunbran
    Grilimy skrev 2020-03-24 11:18:21 följande:

Tack :) Det gick bra, jag är gravid. :) Har till och med varit på första besöket hos BM idag. Det gick snabbt! :D

Stort grattis och lycka till!!
  • gunbran

Ge upp??

Fick mens idag, 2 dagar för tidigt.

Hade på känn att det inte lyckades. Har ätit munkpeppar denna månad och tajmade ÄL bra, men blev sjuk veckan som ÄL inträffade. Det borde ju inte påverka? Äggen är väll för dåliga helt enkelt.

Funderar faktiskt på att ge upp, åtminstone ta en paus fram till sommaren och sen fundera på om vi orkar pröva ett tag till.

I min sambos hemland skulle vi kanske kunna få den hjälp som vi inte kan få här pga min ålder, så planen är ev att besöka en klinik där i sommar, men jag känner att mitt hopp är nere på botten.

Hur långt ska man gå? Vilka vägar finns det ens innan det bara är äggdonation som är alternativet?

Många frågor, stor uppgivenhet.

• gunbran
    Grilimy skrev 2020-03-25 22:16:36 följande:

Q10 som jag åt ska förbättra äggkvaliten sägs det. Jag åt 2-3 mån innan det tog sig.

Det låter ju lovande! Får dock inte något bra grepp om hur stor dos man ska ta....100-300 mg rekommenderas. Hur mycket tog du?

Jag äter ju redan Omega 3, extra D vitamin och multivitamin med folsyra. Skadar ju inte med lite bra grejer för cellerna. :)
  • gunbran
    Grilimy skrev 2020-03-27 13:37:57 följande:

Tack! Håller tummarna för dig!

Idag är jag dock jätteorolig. Mina enormt ömma svullna bröst har försvunnit över natten. Nu känns de inte alls svullna längre, knappt ömma heller. Bara lite i bröstvårtorna. :( Är så rädd det är något fel.

Hur har det gått? Förstår din oro så väl. Men har du inga blödningar så behöver det inte vara något fel. Symtom kan komma och gå. Håller tummarna!
  • gunbran
    Grilimy skrev 2020-03-30 19:31:42 följande:

Inga blödningar, men inte alls lika svällda bröst och fortfarande bara bröstvårtorna som ömmar. Illamåendet var helt borta igår, idag har jag känt lite svagt illamående. Molvärken är kvar i alla fall, alltid nåt att hålla fast vid. Har fått tid för KUB 15 Maj så det blir lång väntan...

Jag håller tummarna stenhårt för att det lilla pyret stannar kvar!

Själv fick jag hem en laddning q10 idag, så nu ska lägga till det i kosttillskott-högen och fortsätta hoppas. Tack för tipset!
  • gunbran
    caramia skrev 2020-04-03 14:47:54 följande:

Är säker på att jag är gravid igen. Det är i så fall åttonde gången på mindre än två år. Har inte testat, men mensen är några dagar sen och vid det här laget känner jag igen illamåendet och den kraftiga molvärken.

Frågan är om jag kanske ska ringa och fråga om det finns något man kan göra för att motverka att kroppen stöter bort ytterligare en gång. Drar mig, eftersom jag är rädd att de ska säga att jag är för gammal helt enkelt.

Någon som känner till om det finns något man kan göra? Läste om någon progesterallsalva som fanns tidigare som har funkat, men som tydligen inte får säljas längre. Jag vill liksom bara att det ska funka, jag vill egentligen inte hålla på med tillskott, vitaminer, salvor och grejer. Men kanske det är det som måste till..

Håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen! När jag hade mitt pågående missfall i somras, innan jag visste helt 100 att det var kört, så var BM väldigt noga med att påpeka min ålder (som om jag inte kände till den) och att man i princip får räkna med missfall. Tror de flesta har den inställningen, men man kan ju ha tur att träffa på en vettig person som ser annat än åldern i siffror.

Jag inser att svenska vården inte kommer till min hjälp, så jag gör vad jag kan med vissa tillskott. Men uppenbarligen finns flera 40+ som faktiskt får hjälp. Prova ring en privat mottagning och hör vad de säger.

Finns ett forum med gravida 40+. Någon där kan säkert tipsa.

Lycka till!
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?