Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Nykär15 skrev 2020-05-10 08:45:40 följande:

Så blankt som ett test kan vara :(

Visst, är bara äl+9 så får väl ha hopp i ett dygn till iaf men känns väldigt nedslående. Har ju dock inte alls känt samma symtom som jag brukar inför ett plus, så det jag känner med illamående osv har nog mer med höga halterna av progesteron att göra :(

Trist, men det kan ju fortfarande vara för tidigt att testa också. Fortsätter hålla tummarna några dagar till :).
  • gunbran
    NiMi12 skrev 2020-05-11 15:40:23 följande:

Jag skrev anteckningar varje dag den månaden jag blev gravid. Jämför med den här månaden och får nog inse att jag inte är gravid. Hade sån tydlig molvärk och rejäla stick i livmodern. Den här helgen och idag är det helt lugnt. Inte ont någonstans.

Så tråkigt att det känns kört redan på äl +7. Men det är samtidigt riktigt intressant att följa kroppen och skriva små anteckningar varje dag. Kanske lär man sig matcha äl bättre ju mer man analyserar kroppen :)

ÄL +5 för mig idag och nu börjar det kännas massa saker. Tidigt i morse vaknade jag av att det värkte till i vänster sida av magen och sedan följdes det av molvärk som kom och gick i vågor. Har sedan haft molvärk hela dagen, mest år vänster, och känt mig uppblåst som tusan.

Vet inte om detta är en bieffekt av att jag var lite krasslig i magen under helgen, att det helt enkelt är tarmarna som bråkar, men jag hoppas ju att det betyder något annat :).

Brösten ömmar som tusan nu också, så det blir spännande att se vart det tar vägen.

Halsbränna borde bli nästa grej om några dagar, om jag ska fortsätta ha modet uppe. :)
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-12 10:03:12 följande:

Tvungen att ta ett till, kan väl inte bli så här på 2 test?!!

Till och med jag, som har supersvårt att tyda svaga test i vanliga fall, ser ett svagt sträck.

Gud så spännande!!! Hoppas så innerligt för din skull att det blir tydligare och tydligare. Håller tummarna!!! :)
  • gunbran
    gutetösen skrev 2020-05-12 09:50:48 följande:

Hej på er! Har följt och läst ett tag här i tråden men ej skrivit förrän nu. Tänkte berätta lite om mig själv. Har en lite jobbig historik så är nog därför jag håller mig lite inkognito. Är 43 år och har 2 pojkar på 10 samt 6 år, dessutom har vi förlorat en liten nyfödd 2012 som föddes med DS och var så pass sjuk att hon dog. Jag och min man har försökt få till en liten sedan mars-19. Jag blev gravid i juni-19 som slutade med MA i slutet av augusti. Sedan blödde jag i ca 2 månader och det tog ytterligare en månad innan ÄL var som vanligt igen så vi började försöka igen i januari-20. Vi kör på metoden? blir det så blir det?. Har ej tagit Äl-tester då sådant tenderar att stressa upp mig av någon anledning, tycker jag har hyfsat bra koll på kroppen och vet när det är dags ändå. Har börjat äta rosenrot nu förra veckan efter tips här i gruppen så får se om det händer något. Är på dag 10 i denna cykel, hade dock en väldigt kort cykel förra månaden då mens dök upp dag 22 mot vanliga 28-29, så får se hur denna månad blir. Det var lite om mig. Kul att inte vara ensam om att vilja ha fler barn trots att man passerat 40! ????

Välkommen hit!

Jag är 46 och försöker få till ett litet kärleksbarn med min nya, lite yngre sambo, som inte har barn sen tidigare. Jag har 3 barn + en liten ängel sen tidigare.

Jag fick ett MF i juli -19 och hoppas nu vi ska ha turen att lyckas trots dåliga odds.
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-12 12:30:48 följande:

Jag hoppas att vi kan stötta varandra i tråden och att man får vara kvar även om det skulle visa sig vara ett positivt test...då kommer ny oro och nya steg att ta sig förbi och det finns inte direkt några aktiva 40-plusgrupper att hänga i så jag är så glad att denna är aktiv!

Sist när jag kämpade så hängde jag i en tråd i nästan 2 år och hade missfall och MA och så fort man var gravid så ignorerades man och ingen ville prata om ens oro och de kände sig störda av att ha en gravid i gruppen. Efter mitt andra MA försökte jag ta upp detta med dem, att det kan gå åt helvete även om man blivit gravid och lika väl behöver några att ventilera med...hoppas det går bättre i denna gruppen isf.

Rädd att få oroa mig själv.

Jag tänkte faktiskt tanken själv idag, att även om jag skulle bli gravid så kommer jag inte våga lämna er direkt. I och med vår ålder har vi högre risk för MF och därför är det skönt att få ha en fot kvar.

Vi stöttar, peppar, hejar och oroar oss tillsammans!
  • gunbran

Ibland undrar jag vad jag ger mig in på, om jag nu har turen att bli gravid.

Av 4 graviditeter har alla varit mer eller mindre komplicerade och 3 av 4 barn har fötts för tidigt (en extrem prematur som dog efter 2 dygn) och förlossningarna har gått rekordsnabbt.

Med min yngsta ville jag ha igångsättning då jag inte ville riskera att föda hemma, vilket också beviljades. Tror ni inte ungen bestämmer sig för att komma samma morgon som igånsättningen skulle ske (den var satt med marginal 18 dagar innan BF för säkerhets skull). Vi hann med nöd och näppe in på förlossningssal.

Det finns ingenting i mig som tror att en ny födsel skulle gå långsammare, eller att jag skulle få mindre foglossning eller sammandragningar under en ev graviditet. Tvärtom - min kropp är 10 år äldre än senast, funkar förvisso bra, men hur kommer den att må?

För det mesta är jag positiv och orädd. Känner mig erfaren och kan min kropps signaler, men så kommer tankarna ibland.....vad i helskotta ger jag mig in i?

Jag vet att varenda krämpa kommer att vara värd att genomlida, men ibland får jag lite "kalla fötter".

Någon mer som kan känna så?

• gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-13 07:06:15 följande:

Dagens test! Tycker nog det är starkare?!

Definitivt ett plus! Vågar mig på ett försiktigt grattis. :) Är imponerad av att du kan låta bli att berätta för mannen. Jag hade aldrig klarat det!

Är på ÄL + 7 idag. Inga direkta känningar i magen, men brösten!!! Alltså de är så ömma så ingen får komma nära.

Vågar inte tro någonting och försöker att inte analysera så mycket, ömma bröst är även normal PMS för mig.

Om en vecka har jag facit så jag sitter i båten tills dess. :)
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-13 13:41:49 följande:

Såg du mitt digitala? Skakar än! Och i em får han veta

Så spännande med känningar, notera allt, kul att se sen när man vet!Ja 100 mg/dag äter jag. Men ditt värde var ju nära ok iaf så det får ni snart bukt med. Vilken dos fick du? Ja tänk alltid att Levaxin är bäst ta separat. Sen är ju järn inte bra ihop med mjölkprodukter heller kan vara bra tänka på, men gärna ihop med ett glas apelsinjuice istället. Jäkla grej att hålla reda på allt!

Tack snälla!!

Missade ditt digitala när jag skrev. Hade lite bråttom :). Men super-duper-grattis till detta!!! Jag hoppas verkligen den lille stannar kvar. Åh vad spännande och vilken fin present till mannen!
  • gunbran
    Lill Fia skrev 2020-05-13 23:43:29 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in här och följer med Er på resan!

Jag fyller 41 år i höst, har en dotter på 2,5 år och vi har försökt i 1,5 år att få till ett syskon utan resultat. Min dotter föddes i sätesbjudning via snitt. Under snittet så kunde de se att min livmoder har en annorlunda form, men jag mådde inte så bra efteråt, fick bla en kraftig maginfektion och över 40 graders feber så det föll mellan stolarna att fråga mer vad detta innebar. Just då ville jag inte ha fler barn.. men tiderna förändrades och efter ca 3 månader va jag på benen igen och efter ca 6 månader tog jag kontakt med sjukhuset. Jag behövde inte oroa mig fick jag till svar.

Men nu i slutet av april tog jag kontakt med en privat fertilitetsklinik och fick komma omgående på ett möte. Jag bokades in på ett ultraljud i måndags, för att se om allt såg ok ut och för att se om jag hade några ägg på gång Och hur allt såg ut därinne. Jag trodde stenhårt på att jag inte har någon ÄL. Men då ser hon en follikel (?) som är stor som en ballong och påväg att spricka närsomhelst :) så det va fort hem till mannen sen! Mina cykler är fullständigt oregelbundna och varje gång jag testat med stickor så ballar dom ur eller visar hög fertilitet 2v i rad (clearblue blinkande gubbe) så det va så häftigt att se det där och då! och jag har ÄL!

Idag tog jag min första tablett progesteron som jag fick utskrivet, eftersom vissa av mina månader i appen visat att min lutealfas bara är 8 dagar. Jag har normalt ÄL dag 24-26 och en cykel på 32-36 dagar. Men den här månaden ÄL dag 19.

Så nu väntas det här med spänning Tills nästa vecka! Så klart jag är hoppfull men samtidigt vill jag inte bli för besviken så jag försöker va lite cool, men så svårt.

Nu fick ni kanske lite mycket info, men det här är min historia :)

Ska bli kul att följas åt!

Välkommen hit! Ju fler vi blir på resan desto roligare! :)
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-14 13:38:31 följande:

Sådär, ringde min gamla gyn för att se om jag kan få nya recept på Lutinus och Trombyl. För att ge det vill de se att graviditeten sitter rätt och utvecklas vilket de gör med HCG-provtagning i blodet. Då tar man ett måndag och sen ett på onsdag igen. Det är för att se så graviditeten sitter rätt och det ökar som det ska eftersom man inte kan göra ultraljud så tidigt, så det är ju jättebra faktiskt eftersom jag är så rädd om min stackars kvarvarande äggledare! Men är så läskigt med allt, att man ska få dåliga besked osv..och så får man inte ha sin partner med sig i dessa tider heller.

Så om det går bra på onsdag så är det ju bra veta det och kan se VUL i juni som en check på om hjärtat slår i stället. En bit i taget...

Det är även på den kliniken vi kommer göra NIPT sen om vi når dit, gjorde det sist med och svaret kom fort. Kanske tar längre tid nu med covid-19 men vi får se. Då gör de med VUL igen innan i v 10+ och sen tar de blodprovet.

Fick även tid på vårdcentralen på tisdag för ny provtagning på TSH, var ett tag sen nu så vill ha koll på den tidigt i graviditeten.

Mycket att planera och oroa sig för så här tidigt..men måste ju skydda kotten med allt som går och då kan man inte låta tiden gå heller. Men jättenervös att proverna ska visa dålig ökning eller så...

Vad skönt att bli kollad så tidigt. Överväger själv, OM jag blir gravid, att boka tidig VUL hos gyn. Har alltid haft turen med de andra graviditeterna att få VUL när jag skrivit in mig på MVC, men det kanske inte är att räkna med.

Som sagt, mycket att oros sig för i början.
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?