Inlägg från: gunbran |Visa alla inlägg
  • gunbran

Fler över 40 som planerar barn?

Eskobar77 skrev 2020-05-05 09:37:21 följande:

Jag är på cd 9 idag och var hos gyn igår. Skulle fortsätta med samma dos på sprutorna och ny kontroll på fredag, sedan får vi hoppas på att det är äl-dags.

Kul att det varit mycket aktivitet i tråden senaste dagarna. Hoppas att vi alla lyckas få våra plus snart.

Då håller vi tummarna!! Hoppas på många plus här snart.
  • gunbran
    NiMi12 skrev 2020-05-05 15:20:49 följande:

Alltså molvärken idag är inte att leka med. Jag är så öm. Vi får se om det blir något ikväll.

Tror ni det räcker om jag fick fast gubbe igår och då hade sex? Ägget släpper ju inte förrän 24-48 h senare, så det vore ju bra att få till det kväll också. Men just nu är jag inte speciellt sugen.

Det låter ju mycket troligt att du är mitt i ÄL nu och då borde gårdagens sex räcka. Förstår exakt hur det känns, jag har också så ont precis vid äl, ibland så mycket att jag får ta Alvedon. Kanske lägger det sig till kvällen så det funkar ändå?
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-05 20:06:20 följande:

Jag har haft nidblödning alla 6 gånger jag plussat...så jag brukar tappa hoppet runt äl+7-8 om inget blod kommit tyvärr, även om jag vet att det inte måste komma nån så har det ju alltid vart då för mig...hade vart mer hoppfullt om det hade varit lite olika gångerna innan :) man letar ju lätt likheter...så jag kollar toapappret varje gång nu lite hoppfullt haha

Idag glömde jag några timmar men sen vandrar tankarna tillbaka hela tiden till detta, att det ska vara så svårt att koppla bort!

Känner igen det där med att leta likheter.

Mina graviditeter har börjat väldigt lika, med "mensvärk", ömma bröst och halsbränna en vecka innan BIM ungefär. Ingen nidblödning på någon, men däremot en nypande känsla långt ner i magen runt ÄL 5-6. Är brösten helt oömma och ingen alls halsbränna dykt upp runt ÄL +10, så tappar jag hoppet.

Nu hoppas jag mest att ägget ska släppa nångång. Ser ut att vara gravid i 5:e månaden av svullnad :/.
  • gunbran

Nu så! Idag på förmiddagen kom ÄL med en dundrande styrka. Började misströsta igår och förberedde mig mentalt på att det inte blir någon riktig ÄL, det liksom bara molade och körde i magen, men inget hände.

Men så idag, mitt under arbetstid, så satte den så karakteristiska knivskarpa smärtan in och det rådde inget tvivel om vad som hände. Blev så lättad! Rosenrot funkade uppenbarligen (den här månaden iaf). Sen om det leder till en graviditet är en annan historia.

Jag hade ställt in mig på att vila från sex ikväll, men mannen tycker han borde lämna en leverans till, så det blir nog så nu när smärtan nästan helt är borta. :)

Sen är det bara väntan som gäller. BIM 20/5.

Håller tummarna för oss alla!!

• gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-06 21:14:47 följande:

Weiii! Grymt bra och bra av mannen där! Nu är alla på gång i väntan på BIM. På ett sätt lite jobbigt vara först dit, ta smällen först...sååå inställd på negativt :( inne i period misströsta :(

Ja herregud! Dessa två veckor kommer vara en berg-och dalbana mellan stort hopp och total misströstan. Som tur är kommer mina barn hem om ett par dagar, så då är man lite distraherad....en vecka framåt åtminstone. :)
  • gunbran
    Fnattilur skrev 2020-05-06 21:26:38 följande:

Vilken tur att jag kan följa er fram till BIM, är så spännande! :) Själv har jag en vecka kvar till ÄL..

Är avis på er som kan ha mycket sex. Här tampas vi med att maken veckopendlar (tack och lov börjar han vara på hemmaplan mer den här årstiden) och att vår 11-åriga dotter delar sovrum med oss då hon inte kan somna/somna om ensam. Jag håller för fullt på med att renovera hennes rum så att det ska bli mysigare, haha. Hon vill börja sova där nu så vi hoppas att det ska hjälpa. Men så, ja, det är svårt att få till det helt enkelt!

Det förstår jag krånglar till det lite.

Vi har ju haft "turen" denna gång att ÄL inföll när barnen är hos sin pappa. Annars kan det vara knepigt för oss också när barnen är här, då vi bor rätt trångt och den äldsta, 17 är, som har distansundervisning = alltid hemma och typ aldrig går och lägger sig :).

Man får vara kreativ och tyst. ;)
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-08 08:48:26 följande:

Några känningar tjejer? <3

Äl+7 här och känner typ ingenting, dov molvärk men det har jag nog lite jämt tror jag...känner mig oförskämt bra mot vad jag brukar, inte svullen eller nåt, pigg o glad. Så känns ju inte så lovande om man tänker på att man vill ha några symtom haha

Brukar få mest symtom runt v 7 först, men starkare molvärk har dykt upp runt äl+8, iaf sist...det var det som fick mig testa den cykeln...vi skulle ju börja med ivf på mensen som skulle komma, hade sprutorna hemma och redo...men så lyckades vi pricka ett guldägg.

Känns iaf bra att jag får må bra en cykel, tror det har att göra med rosenrot och krämen, att jag har en bra hormonbalans. Så ja, väntan är lång o seg.

Ha en fin fredag alla!!

ÄL +2 här och brösten börjar ömma lite och det smådrar i magen då och då. Allt är som förväntat mao.

Om 6 dagar kan jag börja analysera mera, innan dess är det inte lönt. Just nu försöker jag bara överleva mitt jobb. Sjukt stressigt och känns inte så gynsamt för en graviditet precis, men jag tänker på annat och mån-fre flyger fram, så alltid något :/.

Ha en mysig fredag och en trevlig helg!
  • gunbran
    Nina30 skrev 2020-05-09 12:11:32 följande:

Har inte skrivit i den här tråden förut.. fyllde 40 för 2 månader sen och nu har vi börjat försöka på ett fjärde barn.. började försöka för 2 månader sen men iom att jag är 40 gick jag till gyn för att kolla fertiliteten. Mina äggstockar var förminskade och tog blodprov för att kolla om jag ägglossning fortfarande. Men har inte fått svar på blodprovet ännu. Har inte haft problem att bli gravid med de andra tre ( 4,8 och 10 år idag). vad är nästa steg om det visar att man inte kan bli gravid naturligt.. kör man med hormonstimuleramde då eller ivf.. ? Hur länge får man göra ivf i Sverige? tack/ Nina

Jag tror gränsen för IVF går vid 46 år i Sverige. Men då är det privat klinik man får vända sig till. Du borde ha goda förutsättningar att kunna få hjälp.
  • gunbran
    Nykär15 skrev 2020-05-09 15:24:17 följande:

Haha och jag längtar inte, mest rädd! Mår tusan illa idag, fick ta en tablett till slut...men är ju inget normalt symtom för mig så tror mest jag tänker för mycket...

Spännande!! Jag brukar få illamående runt v.7, men däremot kommer ofta halsbränna innan BIM.

Själv får jag mer och mer ont i brösten, men det beror ju på den naturliga hormonstegringen. Är inte ens nervös den här gången (än), känner mig oerhört lugn och harmonisk, med vetskapen att jag inte kan påverka den här utgången ett dugg.

Kanske är jag påverkad av rosenrotens egentliga syfte, lite avstressad och lagom cool ;).
  • gunbran
    Stora My skrev 2020-05-09 22:17:41 följande:

Vet du nån klinik som har 46 år?

De jag sett på har 43 som gräns och det har jag passerat :-/

Alltså det tycks som att vissa kliniker tillåter IVF till omkring 45, men det hänger nog på vad man har för äggreserv osv. Gissar att man gör en individuell bedömning. Kolla Livio och Carl von Linné i Uppsala.

Den förstnämnda tillåter äggdonation till 46 år iaf.
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?