• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:32:15 följande:
    Hur menar du nu? Skulle det alltså vara fel att låta advokaten föra ens talan i en rättegång om man t ex känner att man verkligen inte skulle klara av det eller av andra skäl?
    Fast jag förstår vad dom andra menar här (tror jag). Om jag skulle vara en av nämndemännen som skulle rösta om något så viktigt, så skulle jag självklart vilja se föräldrarna och göra mig en egen uppfattning om dem. Är de inte där, så skulle jag inte våga inte rösta ja till LVU. För de kan ju vara precis vilka typer som helst. Mycket ser man ju på en människa: på attribut och kläder, på miner, hållning och kroppsspråk, om det finns tatueringar och piercingar, om personerna verkar påtända, under abstinens eller psykiskt sjuka...

Dessutom kan det tolkas att föräldrarna tycker att hela grejen är oviktig, när de inte ids ta sig dit. "Må dåligt" är för övrigt aldrig ett bra argument när man håller på att bli av med sina barn. Tvärtom. Då ska man låtsas att man mår bra som aldrig förr...
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:08:17 följande:
    Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?
    Men du förstår ju inte. Juristen KAN naturligtvis enligt lag föra din talan, men det ser inte bra ut om du inte är närvarande. Om soc vill ta dina barn, så är det troligt att de VILL att det ska se illa ut på ert håll - alltså att ni inte ska idas dyka upp. Man tar ju inte råd av sin motpart inför en rättegång!
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 23:15:17 följande:

Jag har angett källan men jag kan göra det igen i förhoppning om att läsförståelsen blivit något högre.

Källan är Socialchefskonferensen 2017

Du är fri att beställa material i avseende denna konferens så får du all efterfrågad information och mer därtill.

Du som är så duktig och vet allt har garanterat inga problem att komma i kontakt med ansvarig arrangör för denna konferens och därigenom inte bara få tillgång till konferensmaterialet utan även underliggande material, adress och skonummer till vaktmästaren etc.

Det är inte min läsförståelse som det är fel på utan din sanningshalt. Hade du uppgett det korrekta namnet på konferensen och den aktuella föreläsaren hade jag självklart kunnat vidimera ditt påstående.
  • Scrootie
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 20:27:03 följande:

Det är den verkligheten som socialtjänstcheferna har i sin verksamhet, men du har säkert bättre insyn i den verksamheten så kom gärna med dina teorier och vad som du har byggt dessa på

Du verkar tro att du argumenterar, medan du i verkligheten mest avleder och avviker från den fråga som ställts och svarar på något helt annat alt. Lägger tillbaka det på oss att hitta bevis för dina påståenden.

Jag har inte sagt att din statistik är fel, för det vet jag ingenting om, men jag påstår att slutsatserna du drar av den är mycket bristfällig. Om du nu är på något sätt verksam inom juridiken så som ditt nick vill låta påskina så bör du ha läst såpass mycket statistik att du förstår mig när jag säger att populationen 'barn hos socialtjänsten' är en vinklad grupp. De är redan som population en riskgrupp för dålig skolgång, psykisk ohälsa och liknande riskfaktorer. Korrelanten till risken är dock troligast inte socialtjänsten utan anledningen till att socialtjänsten blev inblandad från första början.

Barn som har en bristande hemmiljö eller rentav vanvårdas är extremt utsatta gällande de risker jag listade ovan. Eftersom det är oetiskt att bedriva sådan forskning går det inte att göra experimentgrupper. Men om vi täbker oss barn som hamnar hos socialtjänsten som experimentgrupper och de barn som kvarblir i en dysfunktionell hemmiljö som kontrollgruppen, så känns det intuitivt som att barnen som utgör 'kontrollgrupp' är minst lika troliga att få dåliga utkomster som experimentgruppen. Det gör i så fall socialtjänsten till en nollkorrelant.
  • Anonym (-)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-26 07:05:54 följande:
    Det är inte min läsförståelse som det är fel på utan din sanningshalt. Hade du uppgett det korrekta namnet på konferensen och den aktuella föreläsaren hade jag självklart kunnat vidimera ditt påstående.
    Siffrorna är inte dragna ur röven utan med största sannolikhet tagna från Bo Vinnerljungs forskning. Mest troligt denna forskningsartikel om samhällsvårdade barns studieresultat: 
    onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1369-6866.2005.00369.x

Notera att siffrorna i sammanfattningen, att fosterhemsplacerade barn har 2-3 gånger högre risk att inte gå gymnasiet, är jämförelser mellan fosterbarn och socioekonomiskt likartade barn. Jämför man fosterbarn med hela befolkningen, vilket verkar vara vad som presenterades på "socialchefskonferensen" så blir skillnaderna givetvis ännu mycket högre, kanske så höga som juristen nämnde tidigare i tråden. 

Det har redan nämnts i tråden att det är helt naturligt att det går uselt för omhändertagna barn eftersom de blev omhändertagna av en anledning och redan var "förstörda" så att säga. Ovan länkade forskningsrapport ger tyvärr smärtsamma svar på det motargumentet också. Hur otroligt det än låter så går det nämligen sämre (utbildningsmässigt åtminstone) för fosterhemsplacerade barn ju längre de är fosterhemsplacerade. Ett barn som tillbringar hela uppväxten i ett fosterhem får sämre utbildning än ett barn som bara tillbringar några år i fosterhem och sedan får komma hem till de biologiska föräldrarna igen (som gissningsvis inte var några vidare föräldrar eftersom barnet blev omhändertaget i förstaläget).
  • Anonym (-)
    Scrootie skrev 2019-11-26 09:43:17 följande:
    Barn som har en bristande hemmiljö eller rentav vanvårdas är extremt utsatta gällande de risker jag listade ovan. Eftersom det är oetiskt att bedriva sådan forskning går det inte att göra experimentgrupper. Men om vi täbker oss barn som hamnar hos socialtjänsten som experimentgrupper och de barn som kvarblir i en dysfunktionell hemmiljö som kontrollgruppen, så känns det intuitivt som att barnen som utgör 'kontrollgrupp' är minst lika troliga att få dåliga utkomster som experimentgruppen. Det gör i så fall socialtjänsten till en nollkorrelant.
    Det är svårt att göra randomiserade studier på omhändertagna barn. Men inte omöjligt. Följande är en amerikansk studie som utnyttjar naturlig variation mellan olika socialtjänsthandläggare för att få en "pseudorandomisering": 
    www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/590216

Denna studie visar att barn som med minsta möjliga marginal blev fosterhemsplacerade löpte 2-3 gånger större risk att bli kriminella som vuxna än barn som med minsta möjliga marginal fick bo kvar hos sina biologiska föräldrar. 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-26 00:39:54 följande:

Men du förstår ju inte. Juristen KAN naturligtvis enligt lag föra din talan, men det ser inte bra ut om du inte är närvarande. Om soc vill ta dina barn, så är det troligt att de VILL att det ska se illa ut på ert håll - alltså att ni inte ska idas dyka upp. Man tar ju inte råd av sin motpart inför en rättegång!

Vi är medvetna om att det skulle se dåligt ut för oss om vi inte medverkade men det ska vi göra, BÄGGE två, vilket jag skrivit tidigare.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 13:55:56 följande:

Okej jag förstårHur många gånger måste jag förklara för er i tråden om detta? Vi hade möte med socialen 3 dagar efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet och där sa dom: "Vi har tyvärr tråkiga nyheter till er och ni har nu två väl att välja emellan. Det första är SoL där ni samtycker kring att barnen skall vårdas i familjehem och LVU där vi kommer att ansöka om SoL eller LVU hos politikerna först, sen väljer dom valet utefter utredningen och väljer dom då LVU så blir det en rättslig process där ni får kämpa för vårdnaden igenom att berätta och förklara varför ni är dom bästa föräldrarna, vad ni är villiga att göra och ändra er på osv"

Socialen förklarade väldigt tydligt om vad vi hade för val och det var att välja något av dom två alternativen och dom har absolut aldrig sagt att vi varit tvungna att välja SoL före LVU eller något sådant, utan vi fick själva hem pappret för att kunna diskutera igenom detta och vi valde SoL vilket jag t om har sparat och tänker visa upp för både advokat och i rättegången där vi själva skriver att vi samtycker till vård i familjehem!

Varför dom valde att ansöka om LVU hos politikerna har vi aldrig fått svar på, utan jag talade med advokaten via mejl igår och hon trodde att dom valde det pga att jag och min sambo var oense om placering hos sambons syster pga konflikter hos bägge familjerna under lång tid och att vi hade några brister i omsorgen men som INTE är allvarliga eller akuta! Annars hade socialen satt LVU direkt och tagit barnen!

I rätten så kommer vi att förklara för dom att vi aldrig någonsin har varit emot socialen, utan att vi sagt ja till att ta hjälp ifrån dom på alla punkter och att det enda vi varit oense om är placeringen hos nån inom familjer pga konflikter och dålig relation, vilket socialen skrev i ett mejl att dom förstod och att dom också tyckte att placering hos någon som barnen inte är trygga hos, är ett absolut NEJ ifrån oss alla! Vi kommer även visa dom vårt mejl där vi t om skriver att vi samtycker till att våra barn skall få vårdas hos ett familjehem och att vi även är berätta på att göra allt för att få ha kvar vårdnaden eller att få hem barnen, alltså att ändra på oss i det som behöver ändras på osv.

Sen vad socialen säger och gör bakom våra ryggar eller vad dom egentligen menar, får ju stå för dom, eller hur? Vi har ju enbart gjort valet som dom har bett oss om och tagit det valet som vi ansåg var bäst för våra barn och ingenting annat! Om socialen har någon annan baktanke kring det hela, kan inte vi stå för, utan vi har mängder av mejl bevis emellan oss ochh socialen med all den sanning som vi behöver, papper ifrån alla möjliga tänkbara personer som kan vara till hjälp för oss och barnen.

Nu tänker jag inte sitta här inne och diskutera detta mera då jag redan sagt detta flera gånger! Vad socialen har för baktanke kring vad dom menar eller vad dom vill, får stå för dom! Vi gör det som är bäst för barnen <3

Tror att du inte riktigt vill förstå att det inte var ett val i din egentliga mening men vi lämnar det.

Tycker du ska vara försiktig med att lyssna för mycket på signaturen jur. Hen har vissa vettiga saker att säga men har stora brister i sina källhävisningar. En seriös jurist vet att man inte kan anföra någonting alls i en rättsprocess utan att ha ordentliga källor (såsom förarbeten, rättsfall, expertutlåtanden). Det finns många här som vill utmåla alla som jobbar inom socialtjänsten som rättsosäkra häxor men det är såklart inte fallet. Enskilda personer kan ta fel beslut och missbruka sin makt, absolut, men det är knappast så att majoriteten gör det.

Du behöver fokusera på rätt saker för att lyckas. Att elda upp ett har mot socialtjänsten är inte rätt sak att göra. Lägg tid på att sätta dig in i hur en rättsprocess vid LVU fungerar, läs och förstå hur lagrummen är utformade, sätt dig in i vad som krävs för att åtgärda era omsorgsbrister och börja med det redan idag då ni lägga fram det under förhandlingen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-25 22:00:47 följande:

Skönt att höra att du är trygg i dig själv. Tyvärr finns ingen konferens som heter så.

Om man söker på Google så kommer ju socialchefsdagar eller socialchefskonferans upp så vad snackar du om? :S
    Anonym (-) skrev 2019-11-26 09:54:14 följande:

Det är svårt att göra randomiserade studier på omhändertagna barn. Men inte omöjligt. Följande är en amerikansk studie som utnyttjar naturlig variation mellan olika socialtjänsthandläggare för att få en "pseudorandomisering": 

www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/590216

Denna studie visar att barn som med minsta möjliga marginal blev fosterhemsplacerade löpte 2-3 gånger större risk att bli kriminella som vuxna än barn som med minsta möjliga marginal fick bo kvar hos sina biologiska föräldrar. 

LoveRain skrev 2019-11-26 14:14:55 följande:

Tror att du inte riktigt vill förstå att det inte var ett val i din egentliga mening men vi lämnar det.

Tycker du ska vara försiktig med att lyssna för mycket på signaturen jur. Hen har vissa vettiga saker att säga men har stora brister i sina källhävisningar. En seriös jurist vet att man inte kan anföra någonting alls i en rättsprocess utan att ha ordentliga källor (såsom förarbeten, rättsfall, expertutlåtanden). Det finns många här som vill utmåla alla som jobbar inom socialtjänsten som rättsosäkra häxor men det är såklart inte fallet. Enskilda personer kan ta fel beslut och missbruka sin makt, absolut, men det är knappast så att majoriteten gör det.

Du behöver fokusera på rätt saker för att lyckas. Att elda upp ett har mot socialtjänsten är inte rätt sak att göra. Lägg tid på att sätta dig in i hur en rättsprocess vid LVU fungerar, läs och förstå hur lagrummen är utformade, sätt dig in i vad som krävs för att åtgärda era omsorgsbrister och börja med det redan idag då ni lägga fram det under förhandlingen.

Socialtjänsten sa klart och tydligt att vi hade två VAL att välja emellan och inget annat än det och vad ni tror, bryr jag mig inte om, för det är vi som var på mötet och fick detta val av dom :/ vi har ju t om pappret sparat där föräldrar får välja emellan SoL eller LVU, alltså om man samtycker till vård i ett familjehem eller om man vill kämpa för vårdnaden i ett rättslig process. Vi har INTE blivit tvingade till att välja just SoL före LVU, utan vi fick välja själv! Sen vad du/ni tror får stå för er!
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 00:28:47 följande:
    Socialtjänstens arbete ska vara baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet (detta är inte vad man kommit fram till i fikarummet på det enskilda socialkontoret utan en juridisk definition)

Så här säger lagen: När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. 

För att kunna göra detta och uppfylla kravet på kvalitet i arbetet som jag beskriver i början på detta inlägg så behöver man göra en nätverksutredning, i annat fall så har man inget underlag till sitt beslut utan som allt för ofta bara ett beslut baserat på en åsikt.
    Denna nätverksutredning kan dock ibland gå fort av uppenbara skäl. Om barnets mor- och farföräldrar är för gamla, deras syskon alltför unga, eller om man inte haft kontakt på en massa år, eller föräldrarna uppger att t.ex. deras föräldrar har varit dåliga föräldrar - då behöver inte soc lägga en massa resurser på att "utreda" dessa personer. Som dessutom kanske inte ens är intresserade av att ta emot ett syskonbarn (och ännu mindre fruns/makens/sambons syskonbarn) i sitt hem, vilket är en jättestor uppoffring för de flesta människor. Folk har ju sina egna liv, jobb, familjer - tillräckligt svårt att få ihop livspusslet ändå. 
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?