• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-11-25 15:22:23 följande:

Minns det jag skrev tidigare i tråden.

Mitt barns personliga ombud förespråkade LVU även han...

Du kan nog ana hur skönt det var att segra över soc, men det innebar inte att jag vågade andas ut ändå på ganska länge.

Man vet aldrig när de ger sig på en igen.

Vissa sockärringar verkar ha det som ett privat "mission" att sätta käppar i hjulet för folk.

Jag förstår verkligen inte hur någon kan vilja ha ett sånt jobb!

Jo jag har tidigare erfarenheter av soc där jag både förlorat men även vunnit men aldrig varit med om just LVU. Jo jag håller med dig i den punkten att socialen verkligen gör fel vid väldigt många punkter
  • Anonym (Anonym1)

Varken jag eller min sambo har någon aning om hur ett LVU beslut ser ut i jämförelse med den vanliga SoL lägen. Jag är djupt tacksam till er som stöttar oss i allt detta och som även givit oss tips och råd, samt berättat vad ni varit med om :)

Är nog tufft som det är då man hört hur hemskt ett LVU beslut är osv

• Anonym (Anonym1)

Min sambo har nu pratat med sin advokat och enligt henne kan beslutet ifrån rätten tas snabbare än två veckor men enligt soc tar det 2-4 veckor? Vem i helvete ska man lita på?

• Scrootie
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:46:58 följande:

Jag har säkerligen bättre koll på detta än vad du verkar ha.

Så vilken statistik hänvisar jag till enligt dig?

I det inlägg som jag citerade dig i, vet inte vilket inläggsnummer ditt var i ursprungligen men mitt är 140, där du säger att mindre än 50% av alla barn hos soc inte avslutar grundskola. Sedan att de ligger 600 - 2000% över inom övriga riskområdet.

Så, denna statistiken....
  • Anonym (jur)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-25 08:04:12 följande:
    Jo. Det är det som är så läskigt. Och sedan klubbas den nästan alltid igenom. FORMELLT är det alltså några andra som har ansvaret, och två tossiga sockärringar kan aldrig ställas till svars - eftersom vi inte har något tjänstemannaansvar i Sverige. Det är helt galet. 
    så sant
  • Anonym (jur)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-25 07:57:13 följande:
    Ja, det känns ju som en trolig källa. En flera år gammal konferens som med största sannolikhet heter något annat än vad du skriver och som antagligen hade fler än en föreläsare. Om det nu är en så säker källa borde du kunna hänvisa till den aktuella forskningen.
    Du talar som du har förstånd till, försöker du att säga att socialchefs konferensen där landets i stort sett samtliga ansvariga för socialtjänsten i Sverige är delaktiga vill påvisa dessa stora brister i den egna verksamheten för att visa hur duktiga de är eller?

Du får hemskt gärna utveckla hur du tänker
  • Anonym (jur)
    Scrootie skrev 2019-11-25 17:54:16 följande:
    I det inlägg som jag citerade dig i, vet inte vilket inläggsnummer ditt var i ursprungligen men mitt är 140, där du säger att mindre än 50% av alla barn hos soc inte avslutar grundskola. Sedan att de ligger 600 - 2000% över inom övriga riskområdet.

Så, denna statistiken....
    Det är den verkligheten som socialtjänstcheferna har i sin verksamhet, men du har säkert bättre insyn i den verksamheten så kom gärna med dina teorier och vad som du har byggt dessa på
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 16:32:13 följande:

Min sambo har nu pratat med sin advokat och enligt henne kan beslutet ifrån rätten tas snabbare än två veckor men enligt soc tar det 2-4 veckor? Vem i helvete ska man lita på?

Ett beslut från förvaltningsrätten "ska" komma inom 4 veckor och det är ganska vanligt att det tar 4 veckor, men det kan komma fortare. Det går utmärkt att ställa frågan om när beslutet kommer vid den muntliga förhandlingen.

Går beslutet inte i den riktning som ni vill kan ni överklaga beslutet till Kammarrätten inom normalt 3 veckor från det att ni tagit del av beslutet.
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-11-25 15:03:07 följande:
    Även med ett LVU så kan det bli så att barnen placeras med er eller i er absoluta närhet. Direkt efter dom eller efter ett tag.

Det kan alltså finnas en idé, att även om domen går emot vad ni vill, att fortsätta ha en dialog med soc. Er advokat kan hjälpa er med en plan och upplägg.

Försök läsa utredningen och förstå den. Be gärna någon utomstående att  läsa och förklara. Ni kan uppleva att delar är fel och kränkande och lägga fokus där när det viktiga är något annat.
    LVU tillsammans med vårdnadshavare kan ske på ex. HVB eller utredningshem. LVU kan aldrig starta i hemmet men kan mycket väl avslutas i hemmet.

Är man i situationen att ens barn är föremål för LVU så har man inte mycket annat att välva på än att försöka föra dialog med socialtjänsten.

Bra att låta flera olika läsa dokumentation och beslut, då det inte alltid är lätt att se saker från andra perspektiv.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 20:30:22 följande:

Ett beslut från förvaltningsrätten "ska" komma inom 4 veckor och det är ganska vanligt att det tar 4 veckor, men det kan komma fortare. Det går utmärkt att ställa frågan om när beslutet kommer vid den muntliga förhandlingen.

Går beslutet inte i den riktning som ni vill kan ni överklaga beslutet till Kammarrätten inom normalt 3 veckor från det att ni tagit del av beslutet.

Okej tusen tack för informationen! :D vi har pratat med våra advokater idag och bollar med dom om rättegången så nu känns allt bättre och vi har en klarare bild av det hela och advokaterna tyckte att vi har tänkt helt rätt och att allt låter positivt :D

Men visst, vi bägge två är väl sjukt nervösa men vi kämpar på och lyssnar på advokaterna hur vi ska sköta detta, så att allt blir bra i rättegången. Vi fokuserar på vad som är det bästa för barnen och ingenting annat <3
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?